Vårt inntrykk etter å ha kjørt Mercedes' nye elbil i Norge
En Stuttgart-registrert Mercedes EQA 250 tok en snartur innom Lørenskog. Her er et førsteinntrykk av Mercedes' nye elbil.
Hengerfeste. Takboks. Varmepumpe.
Det er mye ved Mercedes EQA 250 som kan friste elbilgale nordmenn, men det er også litt som mangler i den nye elbilen. I alle fall den modellen som blir lansert nå. Og definitivt om du er en elbilkunde med høye krav til fremkommelighet.
Det er riktig så glatt, men den lille crossoveren tar seg standhaftig frem.
Enn så lenge fås EQA kun med forhjulstrekk og motoreffekt på litt puslete 140 kW – langt unna det en tilsvarende priset Tesla byr på. Men det kommer en utgave på 200 kW og en med firehjulsdrift. Videre lover Mercedes at det skal dukke opp en med 500 kilometers rekkevidde, mot 426 km i EQA 250-versjonen du ser på bildene.
Tøff vinter
I forbindelse med lanseringen av Mercedes EQA har den norske Mercedes-importøren fått tak i en EQA prototype. Med noen klistremerker på, blant annet over stjernen på rattet, legger vi i vei på krevende føre. Rundt Lørenskog utenfor Oslo snør det tett. Det er her importøren har sitt kontor og det er her den halvtimes lange testturen foregår.
Det er riktig så glatt, men den lille crossoveren tar seg standhaftig frem. Mange vil hevde at de bare må ha firehjulsdrift, og det er samtidig ikke måte på hvor mange nifse kneiker det er opp til de fleste hyttefelt i det ganske land. Argumentasjonen for firehjulsdrift ligger støtt.
Men om du er en av dem som vet å ratte en bil på vinterføre, og ikke kan påberope deg de helt store utfordringene på vei til hytta, kan det faktisk meget vel hende at en Mercedes EQA 250 holder for deg.
Mercedes EQA 250
426 km rekkevidde (WLTP)
Batterikapasitet: 66,5 kWt (netto)
Forbruk: 17,7 kW (WLTP)
Lading: 100 kW
Ombordlader: 11 kW
Motoreffekt: 190 Hk/140 kW/375 Nm
Hjuldrift: Forhjulstrekk
0-100 km/t: 8,9 sekunder
Toppfart: 160 km/t
L/B/H: 4,46/1,83/1,62 meter
Bakkeklaring: Over 20 cm
Hengerfeste: 750 kg
Mulighet for takstativ/boks
Spretten nok, men ingen Tesla
Snøen laver ned på de mørklagte jorder ved Losby Gods i Lørenskog. Noen langrennsløpere sender sine nysgjerrige blikk mot den Stuttgart-registrerte Mercedesen med kamuflasje på. Som pressebildene viser, skjuler det seg en sort grill og ramme under tapen, ikke helt ulikt det du kjenner fra den større og dyrere Mercedes EQC.
Det som derimot er bedre på EQA enn EQC, er bakkeklaringen. Nykommeren har ifølge Mercedes over 20 cm med bakkeklaring, mens den større og tyngre EQC har knappe 10 cm om du laster tungt.
Egenskaper i akkurat den forbindelse får vi ikke testet på den korte turen, men vi får dannet oss et bilde av bilens øvrige egenskaper på vinterføre. EQA føles litt tung, men stabil og forutsigbar med trekk på forhjulene. 0 til 100 km/t skal gå unna på 8,9 sekunder, som neppe er utpreget imponerende, men følelsen fra bak rattet er likevel god.
Betteristørrelse og forbruk
Et krav fra Mercedes for å få kjøre bilen er at det ikke skrives om bilens elforbruk, så denne informasjonen vil komme ved en senere anledning. Mercedes viser til et WLTP-forbruk på 17,7 kWh og en elektrisk rekkevidde på 426 kilometer. Batterikapasiteten er på 66,5 kWh netto, som vil si at både Volvo XC40 og VW ID.4 kan leveres med større batteri.
Vi kan imidlertid rapportere at interiøret i Mercedes EQA oppleves som velbyg og stedvis av god kvalitet. Nedre deler av dører er på en annen side av hard, billig plast.
Plassen er god – også i baksetet, men sittestillingen foran er oppreist og lite sportslig. Her føles det mer som å vakle litt på en krakk, snarere enn å sitte fastspent i en sportsbil, og det kan passe perfekt for en god del nordmenn. Om du liker et mer sportslig oppsett, vil det nok være andre elbiler som tiltaler mer.
Mercedes EQA 250 starter på 408.000 kroner og kan bestilles i februar og leveres til våren. En mer velutstyrt bil vil koste om lag 460.000 kroner opplyser den norske Mercedes-importøren.