<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 22. jan. 2021 kl. 21.00
Oppdatert 24. jan. 2021 klokken 18.47
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 496 ord
Jacob Schram, konsernsjef i Norwegian. Foto: Iván Kverme

Flyr i tåka

Da markedet ble kjent med at staten vil bidra til refinansieringen av Norwegian, kom det positive kommentarer i alle medier, og aksjekursen steg til nesten 70 kroner på Oslo Børs.

Men aksjekursen skulle falt med rundt 90 prosent. Stakkars aksjonærer.

Aksjonærene og Norwegian flyr altså i tåka, og det skyldes at man flyr på autopilot.

Staten vil bidra med et hybridlån på 1,5 milliarder kroner, men det forutsetter at private investorer tegner seg for minst 3 milliarder kroner, at mye (mer) gjeld konverteres til aksjekapital og at de gamle aksjonærene, som skal bli sittende med bare 5 prosent av nye Norwegian, tegner aksjer i en ny emisjon.

Staten har allerede gått i fellen

Tegningskurser og konverteringskurser er ukjent, men for at regnestykket skal gå opp, må aksjekursen ned under 10 kroner.

Når børskursen samtidig er 68 kroner, kan man trygt si at selskap og aksjonærer, samt potensielle aksjonærer, flyr i tåka på autopilot.

Staten har allerede gått i fellen. Fordi staten allerede har garantert for 3 milliarder kroner som Norwegian har tatt opp lån for, sies det at det å bidra med 1,5 milliarder kroner til kan bidra til å redde de 3 milliardene som blir borte i en mulig konkurs.

Men hvis nye Norwegian ikke lykkes, har staten og skattebetalerne tapt 4,5 milliarder kroner.

Når Norwegian igjen trenger penger, vil vi få høre at hvis ikke staten bidrar enda en gang, går Norwegian kanskje konkurs. Staten sitter i saksen.

Allmennheten har gått i den fellen at statens penger skal være nødvendig for å redde arbeidsplasser i Norwegian, og det er det vel noe i, men her får vi ikke et eneste tall.

Det vi vet, er at flere tusen Norwegian-ansatte er permittert, men de fleste vil ikke komme tilbake i jobb uansett, for nye Norwegian skal kutte ut langdistanseflyene og antallet fly skal ned fra 140 til 50. Man behøver ikke være tallgeni for å forstå at det betyr færre ansatte (piloter og kabinansatte).

Vi synes Norwegian-ledelsen bør fortelle hvor mange av de permitterte som vil bli sparket i høst. Hvor mye penger skal staten bruke pr. Norwegian-ansatt?

Næringsminister Iselin Nybø (V) legger stor vekt på at profesjonelle og institusjonelle investorer må bli med videre, og at disse må hoste opp mesteparten av de 4-5 nye milliardene.

Det kan vi forstå, men seriøse investorer kaster ikke penger ut av vinduet. Norwegian har vært god til å få gjelden ned, men den blir ikke under 20 milliarder kroner, og hva viser budsjettene for videre drift?

Betyr statens lån til Norwegian ulovlig statsstøtte i relasjon til SAS og Widerøe? Vi må jo spørre.

Aksjekursen gikk i går opp til 69 kroner, Det betyr at aksjonærene fremdeles er i flytåka.

Når Norwegian er ute av tåka og lander, er aksjekursen under 10 kroner. Det er bare å telle opp antallet aksjer når Norwegian-ledelsen er ferdig med å trylle bort gjeld og de nye aksjonærene har fått sitt. Ingen av de nye aksjonærene gir bort penger. De gamle aksjonærene (altså de nåværende) får smuler.