<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

SAS sendte flyseter for over 200 millioner på skraphaugen

Da SAS nylig sendte syv Airbus-fly på skraphaugen, ble ikke det rådyre interiøret spart. Business class-setene hadde en prislapp på 200.000 kroner pr. stykk.

    Publisert 31. jan. 2021 kl. 15.00
    Oppdatert 2. feb. 2021 klokken 10.06
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 704 ord
    TIL HUGGEREN: SAS hadde åtte slike Airbus A340-fly, som nå er parkert for godt. Bare noen år i forveien ble syv av dem renovert for langt over 200 millioner kroner. Foto: Dreamstime

    Coronakrisen har tvunget mange flyselskaper til å parkere fly, men også tvunget eldre eksemplarer ut av bruk noe tidligere enn først planlagt.

    1. desember tok OY-KBM av for sin siste reis fra København, med kurs for Arizona. Der, i ørkenen ved Tucson, skal flyet strippes for eventuelle salgbare deler før det klippes i stykker og smeltes om som skrapmetall.

    Dermed var det siste Airbus A340-flyet til SAS sendt på skraphaugen, i likhet med syv identiske fly gjennom 2019 og 2020. Flytypen med fire motorer er ikke lenger konkurransedyktig etter at mer drivstoffvennlige tomotorsfly kom på markedet.

    Renovering for 500 millioner

    Å fase ut A340-maskiner er slett ikke uvanlig, heller ikke før corona rammet luftfarten. Det spesielle er at SAS – for ikke mange år siden – brukte flere hundre millioner kroner på å bytte ut hele kabininnredningen i syv slike fly, som opprinnelig ble anskaffet i 2001 og 2002.

    200.000 KRONER: Det kostet dette setet i innkjøp. Det fantes 40 slike på businessklasse i hvert A340-fly. Foto: SAS

    «Våre langdistansefly får noen av de flotteste flykabinene i hele Europa», sa SAS-sjef Rickard Gustafson til Stavanger Aftenblad i 2015, da startskuddet gikk for rehabiliteringen.

    I lang tid hadde SAS falt bakpå i konkurransen med utslitt og utdatert interiør, men nå skulle det virkelig satses:

    Bare i løpet av 2015 skulle SAS bruke 500 millioner kroner på ny og fresh innredning i sine åtte A330- og syv A340-fly. 

    Renoveringen gikk etter planen. Det eneste flyet som ikke fikk en total makeover, var A340 nummer 8: «reservemaskinen» LN-RKP.

    200.000 for ett sete

    Særlig foran i flyene, på businessklasse, kunne passasjerene merke forskjell. De nye «flatbed»-setene, med Hästens-sengetøy og 15-tommersskjermer, kostet «et par hundre tusen kroner stykket i innkjøp», ifølge Stavanger Aftenblad.

    Med 40 slike seter i hver A340, blir summen 56 millioner kroner bare på businessklasse. I tillegg kommer setene i mellomklassen SAS Plus og et tresifret antall økonomiklasseseter i hvert fly, pluss ytterligere oppgraderinger i kabinen.

    «De nye kabinene våre kan sammenlignes med første klasse hos Lufthansa», sa daværende salgs- og markedsdirektør Eivind Roald.

    LITT RIMELIGERE: Bakover i flyene så det heller ikke verst ut. Her fra mellomklassen, SAS Plus. Foto: SAS

    Ikke løy han heller. Flere reiseblogger og nettsteder skryter av businessklassen til SAS. Thepointsguy gir 82 av 100 poeng, der selve kabinen og setene får solide 21 av 25 poeng.

    Og selv om SAS ikke når opp på internasjonale kåringer hos for eksempel Skytrax, er det nye interiøret en revolusjon sammenlignet med det gamle.

    Lite snakkesalig

    Men hva skjedde egentlig med interiøret i A340-maskinene nå som de alle er sendt til sin evige himmel?

    Kommunikasjonssjef for SAS i Norge, John Eckhoff, vil ikke stille til intervju i saken, men ber om å få spørsmålene tilsendt på e-post. Responsen er av den knappe typen.

    – SAS har en avtale med et firma i Arizona som demonterer flyet og selger de delene som er salgbare på andrehåndsmarkedet for flydeler, svarer han på spørsmålet om interiøret ble spart før flyene fløy avgårde til ørkenen.

    VIL IKKE SNAKKE OM PRISEN: Kommunikasjonssjef John Eckhoff i SAS. Foto: NTB

    Det er imidlertid velkjent at andrehåndsmarkedet for flyseter er veldig lite. Hvert selskap har sitt design, og dermed er det snakk om skreddersøm.

    – Hva kostet ominnredningen pr. fly?

    – Det er ikke opplysninger vi oppgir.

    – Holder i syv–åtte år

    Det er flytypen A350 som skal overta for A340, men SAS har foreløpig ingen plan om å fase ut sine åtte A330, ifølge Eckhoff. 

    Denne flytypen har samme skrog som A340, men to motorer istedenfor fire. Interiørdeler er altså overførbare mellom de to.

    Kunne ikke interiør fra A340-maskinene blitt gjenbrukt i A330-fly, spør vi, og får dette svaret:

    – Enkelte deler kan brukes på A330, for eksempel In flight entertainment (IFE).

    Vi sender en ny e-post:

    – Vi må tolke dette som at interiøret er gått på skraphaugen, ettersom annenhåndsmarkedet for selskapsspesifikk kabininnredning vel er ikke-eksisterende?

    – Det er begge deler, både skroting og salg av deler. De ligger for salg i flere år før de avskrives og delene gjenvinnes/skrotes, svarer kommunikasjonssjefen, før han kommer med denne påstanden:

    – Normalt i SAS holder innredning syv–åtte år.

    Dette krever nok en e-post:

    – Interiøret som ble skiftet ut i disse flyene var vel ikke byttet syv–åtte år tidligere, men det opprinnelige fra da flyene ble levert nye?

    Denne gangen får vi ikke svar.