Elbilsalget i januar 2021
Plassering | Merke | Modell | Antall |
1 | Audi | e-tron | 734 |
2 | Peugeot | e-2008 | 485 |
3 | Volvo | XC40 | 475 |
4 | Mercedes-Benz | EQC | 467 |
5 | Polestar | Polestar 2 | 443 |
6 | Nissan | Leaf | 334 |
7 | MG | ZS EV | 273 |
8 | Kia | e-Niro | 272 |
9 | Mazda | MX-30 | 182 |
10 | BMW | i3 | 159 |
11 | Peugeot | e-208 | 159 |
12 | Hyundai | Kona electric | 152 |
13 | Opel | Corsa-e | 134 |
14 | Volkswagen | e-up! | 125 |
15 | Hyundai | IONIQ EV | 117 |
16 | Volkswagen | ID.3 | 116 |
17 | Kia | e-Soul | 105 |
18 | Lexus | UX | 99 |
19 | Jaguar | I-PACE | 77 |
20 | Maxus | Euniq MPV | 70 |
Det ble registrert 6332 elektriske kjøretøy i januar, ifølge nettstedet Elbilstatistikk.no. Blant disse var 5.461 nye, elektriske biler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.
Den elbilen det er registrert aller flest av så langt i år, er SUV-en Audi e-tron. Denne finnes i seks forskjellige versjoner hvor den billigste modellen, Audi e-tron 50, koster fra 593.300 kroner. Dyrest er modellen er Audi e-tron 60 S med 503 hestekrefter og en startpris på 826.900 kroner.
I januar ble det registret 734 nye e-tron-modeller i Norge, mens andreplass ble tatt av Peugeot e-2008 med 485 biler. Elbilen Volvo XC40 endte på 475 biler, tett etterfulgt av Mercedes EQC som det ble registrert 467 av, ifølge OFV.
God start på året
– Det har vært en god start på 2021 og på mange måter har det fortsatt der det slapp i 2020, forteller Audis kommunikasjonssjef, Morten Moum.
Audi e-tron ble Norges mest solgte bil i 2020 med hele 9.170 registreringer, ifølge OFV. Til sammen solgte Audi over 10.000 biler i Norge i rekordåret 2020.
– Når det gjelder salget av de ulike karosseritypene og motoralternativene, er det en ganske lik fordeling i januar som i 2020, men vi har nå den høyeste andelen registrerte S-modeller noen gang. Det henger sammen med at Audi e-tron 60 S er kommet til landet og kan prøvekjøres, forteller Moum.
Han opplyser at fordelingen mellom modellene 50 og 55 er ganske lik, men at det er en liten overvekt av 55-versjonen, som er den med høyest batterikapasitet. Når det kommer til valget mellom den typiske SUV-fasongen, og modellen med mindre bagasjerom og mer coupéaktig fasong, er nordmenns preferanser mer tydelige:
– Flertallet velger SUV-versjonen, men om lag én av fem går for en Audi e-tron Sportback, sier Moum.
– Kan fallhøyden blir stor, nå som salget har vært så godt?
– Nei, vi tenker at vi skal ta med oss det positive fra 2020 og håper på nytt rekordår. Det kommer to nye helelektriske modeller, først Audi e-tron GT og senere Q4 som SUV og Sportback, både med tohjulsdrift og quattro. Det blir en rekke modeller å velge mellom, så forutsetningene ligger til rette for et meget godt 2021, håper Moum.
Kjører fra konkurrentene
I listen over de 20 mest registrerte elbilene så langt i år, finner man e-tron-konkurrenten Jaguar I-Pace på 19. plass med 77 registreringer. Tesla Model X, som forøvrig kommer i fornyet utgave, er det registrert 20 av, ifølge OFV.
Også Polestar 2, som ble Norges 10. mest populære elbil i 2020 med 2.813 registrerte biler, ligger et godt stykke bak SUV-en fra Audi. Polestar 2 er det så langt registrert 443 av.
– Hva tenker dere om den økende elbilkonkurransen?
– 2021 er et år hvor det kommer mange nye, helelektriske alternativer, men vi tar imot konkurransen med åpne armer. Det er bra for kundene og vi ser frem til et marked med mange attraktive modeller, men at Audi skal levere godt på det som er viktig for kundene, sier Audis kommunikasjonssjef.
– 2021 er et år hvor det kommer mange nye, helelektriske alternativer, men vi tar imot konkurransen med åpne armer. Det er bra for kundene og vi ser frem til et marked med mange attraktive modeller, men vi har stor tro på modellene våre, sier Audis kommunikasjonssjef.
Fransk fremrykk
Bilimportøren Bertel O. Steen har blant annet Peugeot, Citroën, DS og Opel i porteføljen. Disse Stellantis-merkene står for mange av de totale nybilregistreringen i Januar. Det er Peugeot-modellene som er mest populære, med modellene e-208 og e-2008. Førstnevnte starter på 275.900 kroner, mens den litt større e-2008 koster fra 307.900 kroner.
– Modellene våre har slått bra an i Norge, og særlig e-2008 har vist seg å treffe en nerve i markedet. Nå har vi også fått god produksjonstildeling og har derfor kort leveringstid fremover, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.
Både Peugeot e-208 og e-2008 bygger på den samme platformen som blant annet Citroën ë-C4 og kommende Opel Mokka-e, med 50 kWh batterikapasitet og rekkevidde på minst 300 km. Citroën ë-C4 er den av søstermodellene med lengst rekkevidde – 350 km målt etter WLTP-metoden.