<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Banker elbilkonkurrentene

Elbilregistreringen i januar viser nordmenns høye etterspørsel etter de utslippsfrie bilene. På salgstoppen ligger den folkekjære luksusbilen Audi e-tron.

    Publisert 1. feb. 2021 kl. 00.55
    Oppdatert 3. feb. 2021 klokken 10.31
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 923 ord
    DEN ENE RYKKER IFRA: Nordmenn elsker elektriske biler, men den ene av disse er langt mer populær på registreringsstatistikken for januar. Her en Audi e-tron, Tesla Model X og Jaguar I-Pace fra Finansavisens vintertest. Foto: Håkon Sæbø

    Elbilsalget i januar 2021

     
    Plassering Merke Modell Antall
    1 Audi e-tron 734
    2 Peugeot e-2008 485
    3 Volvo XC40 475
    4 Mercedes-Benz EQC 467
    5 Polestar Polestar 2 443
    6 Nissan Leaf 334
    7 MG ZS EV 273
    8 Kia e-Niro 272
    9 Mazda MX-30 182
    10 BMW i3 159
    11 Peugeot e-208 159
    12 Hyundai Kona electric 152
    13 Opel Corsa-e 134
    14 Volkswagen e-up! 125
    15 Hyundai IONIQ EV 117
    16 Volkswagen ID.3 116
    17 Kia e-Soul 105
    18 Lexus UX 99
    19 Jaguar I-PACE 77
    20 Maxus Euniq MPV 70
    Kilde: OFV

    Det ble registrert 6332 elektriske kjøretøy i januar, ifølge nettstedet Elbilstatistikk.no. Blant disse var 5.461 nye, elektriske biler, ifølge Opplysningsrådet for Veitrafikken.

    Den elbilen det er registrert aller flest av så langt i år, er SUV-en Audi e-tron. Denne finnes i seks forskjellige versjoner hvor den billigste modellen, Audi e-tron 50, koster fra 593.300 kroner. Dyrest er modellen er Audi e-tron 60 S med 503 hestekrefter og en startpris på 826.900 kroner.

    I januar ble det registret 734 nye e-tron-modeller i Norge, mens andreplass ble tatt av Peugeot e-2008 med 485 biler. Elbilen Volvo XC40 endte på 475 biler, tett etterfulgt av Mercedes EQC som det ble registrert 467 av, ifølge OFV.

    God start på året

    – Det har vært en god start på 2021 og på mange måter har det fortsatt der det slapp i 2020, forteller Audis kommunikasjonssjef, Morten Moum. 

    Audi e-tron ble Norges mest solgte bil i 2020 med hele 9.170 registreringer, ifølge OFV. Til sammen solgte Audi over 10.000 biler i Norge i rekordåret 2020.

    IKKE FOR ALLE: Audi e-tron er en meget populær bil i Norge, men bare 20 prosent velger Sportback-versjonen over den vanlige SUV-en. Foto: Håkon Sæbø

    – Når det gjelder salget av de ulike karosseritypene og motoralternativene, er det en ganske lik fordeling i januar som i 2020, men vi har nå den høyeste andelen registrerte S-modeller noen gang. Det henger sammen med at Audi e-tron 60 S er kommet til landet og kan prøvekjøres, forteller Moum.

    Han opplyser at fordelingen mellom modellene 50 og 55 er ganske lik, men at det er en liten overvekt av 55-versjonen, som er den med høyest batterikapasitet. Når det kommer til valget mellom den typiske SUV-fasongen, og modellen med mindre bagasjerom og mer coupéaktig fasong, er nordmenns preferanser mer tydelige: 

    – Flertallet velger SUV-versjonen, men om lag én av fem går for en Audi e-tron Sportback, sier Moum.

    KRAFTIG: Audi e-tron 60 S har over 500 hestekrefter og bidrar til et sterkt januarsalg for Audi. Foto: Håkon Sæbø

    – Kan fallhøyden blir stor, nå som salget har vært så godt?

    – Nei, vi tenker at vi skal ta med oss det positive fra 2020 og håper på nytt rekordår. Det kommer to nye helelektriske modeller, først Audi e-tron GT og senere Q4 som SUV og Sportback, både med tohjulsdrift og quattro. Det blir en rekke modeller å velge mellom, så forutsetningene ligger til rette for et meget godt 2021, håper Moum.

    Kjører fra konkurrentene

    I listen over de 20 mest registrerte elbilene så langt i år, finner man e-tron-konkurrenten Jaguar I-Pace på 19. plass med 77 registreringer.  Tesla Model X, som forøvrig kommer i fornyet utgave, er det registrert 20 av, ifølge OFV.

    POPULÆR I 2020: Polestar 2 ble Norges 10. mest populære elbil i 2020. I oversikten over de mest registrerte i januar, er Polestar 2 på 5. plass. Foto: Håkon Sæbø

    Også Polestar 2, som ble Norges 10. mest populære elbil i 2020 med 2.813 registrerte biler, ligger et godt stykke bak SUV-en fra Audi. Polestar 2 er det så langt registrert 443 av.

    – Hva tenker dere om den økende elbilkonkurransen?

    – 2021 er et år hvor det kommer mange nye, helelektriske alternativer, men vi tar imot konkurransen med åpne armer. Det er bra for kundene og vi ser frem til et marked med mange attraktive modeller, men at Audi skal levere godt på det som er viktig for kundene, sier Audis kommunikasjonssjef.

    – 2021 er et år hvor det kommer mange nye, helelektriske alternativer, men vi tar imot konkurransen med åpne armer. Det er bra for kundene og vi ser frem til et marked med mange attraktive modeller, men vi har stor tro på modellene våre, sier Audis kommunikasjonssjef.

    Fransk fremrykk

    Bilimportøren Bertel O. Steen har blant annet Peugeot, Citroën, DS og Opel i porteføljen. Disse Stellantis-merkene står for mange av de totale nybilregistreringen i Januar. Det er Peugeot-modellene som er mest populære, med modellene e-208 og e-2008. Førstnevnte starter på 275.900 kroner, mens den litt større e-2008 koster fra 307.900 kroner. 

    – Modellene våre har slått bra an i Norge, og særlig e-2008 har vist seg å treffe en nerve i markedet. Nå har vi også fått god produksjonstildeling og har derfor kort leveringstid fremover, sier Rune Hensel, direktør for Peugeot hos Bertel O. Steen.

    Både Peugeot e-208 og e-2008 bygger på den samme platformen som blant annet Citroën ë-C4 og kommende Opel Mokka-e, med 50 kWh batterikapasitet og rekkevidde på minst 300 km. Citroën ë-C4 er den av søstermodellene med lengst rekkevidde – 350 km målt etter WLTP-metoden.

    SELGER GODT: Peugeot e-2008 er Norges nest mest populære elbil i januar. Bilen koster fra 307.900 kroner. Foto: Håkon Sæbø