<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Satser på brenselceller for skip

Corvus Energy skal starte utvikling og storskala produksjon av brenselcellesystemer for skip ved sin fabrikk i Bergen.

    Publisert 1. feb. 2021 kl. 15.45
    Oppdatert 1. feb. 2021 klokken 15.49
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 383 ord
    HAR STORE PLANER: Corvus Energy-sjefen Geir Bjørkeli, her i fabrikken på Midtun i Bergen.  Foto: Corvus Energy

    I desember sa Wilhelmsen-direktør Jan Eyvin Wang at Norge er i ferd med å ta en lederrolle i utviklingen av ny og fremtidsrettet maritim teknologi. Han mener Norge er på vei til å bli et slags Silicon Valley maritim hydrogen.

    Mandag kom nyheten om Corvus Energys nye satsing ved fabrikken selskapet har på Midtun. Toyota blir partner og leverandør av brenselcelleteknologi.

    I tillegg er  Equinor, rederiene Norled og Wilhelmsen, skipsdesignselskapet LMG Marin, næringsklyngen NCE Maritime CleanTech og Universitetet i Sørøst-Norge (UNS) med på satsingen.

    Første i sitt slag

    Siktemålet er å utvikle og produsere modulariserte og kostnadseffektive brenselcellesystemer for skipsfarten internasjonalt.

    Planen er å installere det første brenselcellesystem ombord i et fartøy i 2023, og at produktet skal være maritimt sertifisert og kommersielt tilgjengelig fra 2024.

    Prosjektet har fått 54 millioner kroner i støtte fra Innovasjon Norge. Produksjonen blir den første i sitt slag i Norge og vil ifølge initiativtagerne styrke norsk industris posisjon i den globale innsatsen for å kutte utslipp fra skipsfarten.

    Corvus og Toyota inngikk et partnerskap i desember 2020, og dette sikrer Corvus tilgang til dokumentert brenselcelleteknologi. Ifølge Corvus' adm. direktør Geir Bjørkeli har Toyota har 30 års erfaring med utvikling og produksjon av hydrogen brenselceller for bilmarkedet og andre landbaserte applikasjoner.

    Komplett verdikjede

    Med BKK, Equinor og AirLiquides planlagte produksjon av flytende hydrogen på Mongstad vil utviklingsarbeidet inngå i en komplett verdikjede for hydrogen i Norge.

    Interessen for å bruke hydrogen som drivstoff for skip har økt raskt, og hydrogenløsninger betraktes som et viktig skritt for å nå skipsfartens mål om å kutte klimagassutslippene med 50 prosent innen 2050.

    Å redusere kostnadene for brenselceller og øke tilgangen til teknologien er avgjørende for å sette fart i overgangen. 

    Corvus er støttet av sine eiere Norsk Hydro, Equinor, Shell og BW Group. Utviklingspartnerne USN og NCE Maritime CleanTech vil bidra med kunnskap innen hydrogensikkerhet, mens Equinor, Norled, Wilhelmsen og LMG Marin stiller med sine erfaringer fra pågående hydrogenprosjekter.

    Stort anlegg

    Før jul ble det klart at Enova støtter Wilhelmsens planer om å bygge verdens to første hydrogenskip i kommersiell fraktefart. Skipene, som har prosjektnavnet Topeka, skal gå i rute mellom Stavanger og Kristiansund.

    Corvus Energy har 65 ansatte i Norge, og selve batterifabrikken på Midtun dekker et areal på 6.000 kvadratmeter.

    Omsetningen i 2020 kom opp i 540 millioner og overskuddet endte på 9 millioner kroner.