<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Krisen traff hardt, kassa var tom og de var nære å gå konkurs

I den nyeste episoden av Finansavisens Mil etter Mil - en podcast om bil får vi et gjenhør med historien om da Porsche måtte reddes av strenge japanere.

    Publisert 3. feb. 2021 kl. 13.38
    Lesetid: 2 minutter
    Artikkellengde er 395 ord
    REDNING: Porsche er et innbringende bilmerke i dag, men på slutten av 80-tallet måtte det se mot Japan for hjelp.  Foto: Håkon Sæbø/ Sindre Nikolai Aker

    Porsche står høyt i kurs for mange bilentusiaster og er kjent for sekssylindrede boksermotorer, de spesielle lyktene og ikke minst legenden 911. Den særegne modellen ble introdusert tilbake i 1964 og i 2019 ble den lansert i helt ny drakt. Men det er ikke bare sportsbilen 911 som ruller ut fra produksjonslinjene i Tyskland. 

    I 2002 fant Porsche ut at det skulle satse på SUVer og lanserte Cayenne. 12 år senere kom det en mindre utgave i Macan og i 2019 dro det lanseringsteppet av deres første elbil, Taycan. 2020 ble første salgsår for den elektriske nykommeren og her hjemme ble det solgt hele 1.221 nye Taycaner. 

    Gode salgstall for SUVene og en elektrisk nyvinning gjør at Porsche er en av de mest profitable bilprodusentene, ifølge rapporten til Brand Finances, «Automotive Industry 2020». Det til tross for at det selger langt færre biler enn de fire merkene Mercedes-Benz, Toyota, Volkswagen og BMW, som er foran dem på listen. 

    Men alt har ikke bare vært rosenrødt for bilprodusenten fra Stuttgart. For rundt 25 år siden så hadde et av dagens mest lønnsomme bilmerker store økonomiske problemer og måtte ha hjelp av Toyota. Det ble en skikkelig kulturkrasj mellom japanerne og tyskerne. 

    Hele historien om hvordan det gikk da Toyota reddet Porsche kan du høre i ukens episode av Mil etter mil - en podcast om bil.

    Hør ukens episode – Made in Japan: Porsche?!:

    – Porsche har en veldig kul historie og denne episoden handler om den mørke delen, nemlig at Toyota-ingeniørene reddet merket, åpner medprogramleder og Finansavisen Motor-journalist Håkon Sæbø med.

    I jappetiden på 80-tallet satt pengene løst og mange ønsket å ratte rundt i en knallrød 911, men i oktober i 1987 fikk det en bråstopp da verdensøkonomien gikk på en kraftig smell. 

    – Det slår ordentlig dårlig ut for Porsche. Nedturen begynte i 87 og varer til langt ut på 90-tallet, sier bilekspert og podcastprogramleder Marius Mørch Larsen

    – Krisen traff Porsche hardt, kassa var tom og de var ganske nære å gå konkurs, følger Sæbø opp med. 

    I 1993 kom Wendelin Wiedeking inn som ny adm. direktør i Porsche og begynte å styre bilselskapet ut av krisen. Det innebar blant annet hjelp fra japanerne i Toyota, som du kan høre alt om i ukens episode av Finansavisens Mil etter mil - en podcast om bil.

    Hør forrige ukes episode – hjelp vi redder Jaguar: