<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
GÅR MOT SOLNEDGANG: Audi Q2 er kommet i fornyet utgave, men mangler den kritiske ledningen nordmenn etterspør. Går det mot livets solnedgang for Audi Q2? Foto: Håkon Sæbø

Test av Audi Q2: Her trenger du aldri tenke på ledning, lading og kulde

Hvor deilig er det ikke å bare kunne kjøre bekymringsløst avsted i komfort, varme og med ubegrenset rekkevidde? Hopp inn i en Audi Q2, så vet du langt mer.

Publisert 16. feb. 2021 kl. 15.20
Oppdatert 16. feb. 2021 klokken 18.16
Lesetid: 6 minutter
Artikkellengde er 1354 ord

Audi Q2 er kommet i fornyet utgave, med en forbedring som vil glede de kjøreglade. Siden bilen kom i 2016 er det solgt nær 1.500 biler i Norge, men hvordan skal det gå når Q2 fremdeles ikke kommer med ledning?

Elbilens fortreffeligheter

På tross av hva samfunnet med styrke og makt forsøker å gi deg inntrykk av, er det stadig lov med bensin- og dieselbiler i Norge. Og ikke bare er det lov. Det er faktisk ganske deilig også – noe en tur i nye Audi Q2 demonstrer.

Om du er fast bestemt på at du ikke vil ha en bil med ledning av noe slag, men er åpen for å svi av en halv million på en ganske liten bil, kan Q2 være et morsomt valg

«Alle» vil at du skal kjøpe elbil. Det snakkes om elbiler på ethvert gatehjørne, virker det som, og de elektriske bilenes fortreffelighet vil tilsynelatende ingen ende ta. Dette gjelder i alle fall om du holder til i bynære strøk, der elbilkjærligheten er sterkest.

Og hvorfor skulle den ikke være det? Elbiler fungerer jo utmerket til det aller meste, er fritatt avgifter og kanskje best av alt: Du kan lovlig kaste deg over i kollektivfeltet og snike forbi køen der det måtte passe deg. Sympatisk, ikke sant?

For FA Motor: Audi Q2 Foto: Håkon Sæbø

Selvfølgelig er det også en fordel at elbilene ikke har noe lokalt utslipp og følgelig ikke nevneverdig miljøskadelig avtrykk – om man ser vekk fra dekkslitasje, veislitasje, bremsestøv og slikt, da. De som snakker opp elbilen, snakker ikke så høyt om alt dette. De som snakker opp biler generelt, prater definitivt ikke frivillig om slike eksternaliteter.

Savnet etter flytende drivstoff

Om du aller helst vil ha en ny elbil, og kjenne på den gode samvittigheten et slikt valg unektelig gir, så tar du en elbil. Tilbudet har aldri vært større og de fleste fungerer godt nok til at normale mennesker med normale behov ikke behøver å tenke på alternativene.

Men om du ikke er så normal, eller ikke bare har normale behov, må det sies at en konvensjonell bensinslukende bil som Q2 gir mye mening.

Etter en periode med god kulde på Østlandet, er det naturlig å tenke seg at en del elbileiere har kjent på rekkeviddeangst, ladekøangst og savnet etter enklere tider med flytende drivstoff.

Blir savnet for stort, er det godt å vite at biler som denne grønne Audi-en fremdeles finnes.

Audi Q2 er nå kommet med litt ubetydelig ansiktsløftning som inkluderer nye farger, (noen av dem ganske lekre), pynt på bakfangeren og LED-lys som standardutstyr blant annet.

VISER ALDEREN: Audi Q2 kom i 2016 og viser nå sin alder. Innvendig er det lekkert, men du merker at designen ikke er fersk. <strong>Foto: Håkon Sæbø</strong> (1 / 5)
VISER ALDEREN: Audi Q2 kom i 2016 og viser nå sin alder. Innvendig er det lekkert, men du merker at designen ikke er fersk. Foto: Håkon Sæbø

Men Audi Q2 har også fått en betydelig oppstrammet styring, som overrasker positivt. Dette er en gledelig egenskap i en ellers litt kjedelig bil, og det må understrekes at interessant tilbakemelding fra rattet dessverre er blitt en sjeldenhet på nye biler generelt. At nye Audi Q2 er en ganske morsom bil å frese rundt i, kan trygt hevdes.

Den firesylindrede motoren på 1,4 liter – selvfølgelig med en liten turbo boltet på – gjør en ryddig jobb med å akselerere deg opp i fart. 0 til 100 gjøres på respektable 8,6 sekunder og 150 hestekrefter er tilstrekkelig når motoren er koblet til Audis glimrende dobbeltclutchkasse. Utstyrt som dette føles nye Q2 solid på veien.

Også interiøret oppleves solid og velbygd når du setter deg inn og famler rundt med inspiserende hender. Multimediaskjermen er riktignok liten tatt i betraktning at vi er i 2021, men så må det ikke glemmes at fundamentet til Q2 er forrige utgave av Audi A3.

KUL TASS: Audi Q2 er bare 4,2 meter lang. Den elektriske VW ID.3 er over 6 cm lengre. Foto: Håkon Sæbø

Skjermen foran sjåføren, den såkalte Audi Virtual Cockpit, imponerer imidlertid med sin skarphet og brukervennlige tilnærming. Selv om Q2 i sin helhet oppleves som en litt gammel bil, gjør den lekre skjermen foran deg at Q2 såvidt holder seg relevant.

Det koster når ledningen mangler

Det er vanskelig å skulle hevde at Audi Q2 er et godt kjøp når elektriske biler i denne klassen gjør sitt inntog. Det er lettere å argumentere for en helt konvensjonell Porsche 911 med manuell girkasse og masse kjøreglede, siden følelsen, lyden og morofaktoren fremdeles er til stede der i stor grad. Over i nye Audi Q2 er det grunn til å tenke at en elektrisk bil eller i det minste en ladbar hybrid gir mer mening.

Det gjenspeiler seg også i prisen, for Q2-modellen du ser på bildene koster tett på en halv million kroner. For omtrent de samme pengene får du den helelektriske Ford Mustang Mach-E AWD med firehjulsdrift, rekkevidde på 400 km og 269 hestekrefter. I denne elektriske herligheten går 0 til 100 unna på friske 6,3 sekunder.

TØFF, MEN DYR: Vil du ha en Audi Q2 må du ut med rundt en halv million kroner. Er du villig til å bruke det på en bil, finnes det mange spennende alternativer – også fra Audi. Foto: Håkon Sæbø

Mer moro for mer penger?

Om du er fast bestemt på at du ikke vil ha en bil med ledning av noe slag, men er åpen for å svi av en halv million på en ganske liten bil, kan Q2 være et morsomt valg. Du vil i alle fall ikke møte mange andre på veien med ny Q2 og samme tankesett som deg.

Men for de aller fleste fremstår små, dyre biler uten et tydelig entusiastalibi som en døende rase. Skal du ha en bil uten ledning gir det kanskje mer mening å gi full gass med en VW Golf R, som byr på tilsvarende plass men betydelig mer moro.

Audi Q2 35 TFSI

 

Motor: 1,4 l, R4 turbo, bensin

Drivlinje: Forhjulsdrift

HK/kW/Nm 150/110/250

0-100 km/t: 8,6 sekunder

Toppfart: 218 km/t

Egenvekt uten fører: 1.305 kg

L/B/H: 420/179/150

Forbruk: 0,6 l/mil

CO2-utslipp: 137 g/km

Bagasjerom: 405/1.050 liter

Tilhenger: 1.500 kg

 

Priser:

Denne modellen: 404.200 kroner

Med utstyr: 496.800 kroner

 

  • Pluss

God styring

Ganske sprek

Ikke særlig tung

  • Minus

Ganske dyr

Begynner å bli gammel

Mange spennende alternativer

 

  • Design 

Bilen har fått en liten oppfriskning nå, men ser fremdeles veldig lik ut som tidligere. Uten at det nødvendigvis er noe i veien med det.

  • Førermiljø 

Setene er ikke utpreget gode, men fungerer om du ikke skal gi deg i kast med heftig pendling eller lange turer. Betjeningen er logisk og interiret elegant.

  • Kjøreegenskaper 

Audi har strammet opp styringen på Q2 i så stor grad at det gjør bilen riktig kjekk å suse rundt i. Det hjelper også at bilen ikke er spesielt tung.

  • Ytelser 

150 hestekrefter holder for de fleste – spesielt når girkassen er såpass effektiv og kvikk. Skal du ha en Q2 er dette motoren du bør velge.

  • Plass 

Audi Q2 har aldri gitt seg ut for å være noen diger bil, og da kan man heller ikke forvente det helt store når det kommer til plass.

  • Mye for pengene 

Når elektriske alternativer med brukbar rekkevidde og kraftige motorer koster omtrent det samme, ser det ikke helt lyst ut for Audi Q2

  • Score: 6/10 

Ledning er ikke for deg, sier du? Det er i orden det, og da kan en Audi Q2 tiltale. Men hvorfor ikke kikke på noe enda litt mer tøysete, da?