<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
VOLDSOM REKKEVIDDE: Nye Mercedes-Benz C-Klasse loves å komme som ladbar hybrid med rekkevidde på opp mot 100 kilometer. Før den tid, er bilen å få med vanlige bensin- og dieselmotorer med bakhjulsdrift eller 4Matic firehjulsdrift.  Foto: Mercedes-Benz

Splitter ny Mercedes: Kommer med heftig rekkevidde

Helt nye Mercedes-Benz C-Klasse ser kanskje litt lik ut som bilen den erstatter, men på undersiden har det skjedd mye.

Publisert 24. feb. 2021 kl. 13.54
Oppdatert 24. feb. 2021 klokken 14.27
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 699 ord

Når Mercedes-Benz lanserer sin nye C-Klasse, er det med de konvensjonelle motorene først. Viktig for resten av verden, men her i Norge er det elbiler og ladbare hybrider som stør høyest i kurs. Og heldigvis kommer det et solid drypp av det nordmenn vil sikle på.

Helt nye Mercedes-Benz C-Klasse kommer som plugg-inn-hybrid med elektrisk rekkevidde på opp mot 100 kilometer

Ladbar hybrid med heftig rekkevidde

Mercedes-Benz har solgt over 12.600 ladbare biler i Norge så langt. Selv om mange er opptatt av elektriske biler i Norge for tiden, er det sannsynlig at Mercedes kommer til å fortsette suksessen med sine ladbare modeller her til lands når den nye C-klassen dukker opp.

Helt nye Mercedes-Benz C-Klasse kommer som plugg-inn-hybrid med elektrisk rekkevidde på opp mot 100 kilometer. Batteriet får en kapasitet på solide 25,4 kWh, og spennende nok skal bilen kunne hurtiglades med effekt på opp mot 55 kW. Dette er nytt på en ladbar hybrid av denne størrelsen, men har vært tilgjengelig på den store SUV-en Mercedes-Benz GLE 350 de. 

ENORME SKJERMER: Nye Mercedes-Benz C-Klasse levers med digre skjermer, som på S-klassen, og selskapets nyeste infotainmentsystem, MBUX. Foto: Mercedes-Benz

Forrige utgave av Mercedes-Benz C-Klasse ladbar hybrid har kommet både med bensin- og dieselmotor og som sedan og stasjonsvogn. Dette videreføres med den nye C-klassen og det er samtidig grunn til å tro at det vil dukke opp firehjulsdrift også.

Bedre plass med ny løsning

Når det gjelder plassering av batteriet har nye C-Klasse fordeler sammenlignet med forrige modell. Bagasjeromsgulvet er nå flatt og det er særlig merkbart i stasjonsvognmodellen hvor bagasjekapasiteten har økt med 45 liter til 360 liter. Dersom du legger ned setene er bagasjekapasiteten på 1.375 liter, noe som er en økning på 40 liter fra forrige modell.  Luftfjæring og nivåregulering bak er standard for både sedan og stasjonsvogn.

Nye Mercedes-Benz C-Klasse med bensin og firehjulsdrift

 
Modell C 180 C 200 C 200 4MATIC C 300 C 300 4MATIC
Motorvolum 1.496 cc 1.496 cc 1.496 cc 1.999 cc 1.999 cc
Effekt 170 hk 204 hk 204 hk 258 hk 258 hk
ved omdreiningstall 5. 500-6.100 5.800-6.100 5.800-6.100 5.800 5.800
Tilleggsytelse (EQ-boost) 20 hk 20 hk 20 hk 20 hk 20 hk
Dreiemoment 250 nm 300 nm 300 nm 400 nm 400 nm
Tilleggsytelse (EQ-boost) 200 nm 200 nm 200 nm 200 nm 200 nm
Akselerasjon (0-100 km/h) 8,6 sek. 7,3 sek. 7,1 sek. 6,0 sek. 6,0 sek.
Toppfart 231 kmh 246 kmh 241 kmh 250 kmh 250 kmh

Spennende utstyr

Ifølge Mercedes-Benz er nye C-Klasse enda mer stabil og villig enn før, siden bilen leveres med bakakselstyring som tilleggsutstyr. Styringsvinkelen på bakhjulene vil kunne styre opptil 2.5 grader, noe som reduserer svingradiusen med 43 centimeter til 10.64 meter. I tillegg til blant annet luftfjæringer, er dette unikt for C-klassen. Hverken BMW 3-serie, Audi A3 eller noen Tesla-modell leveres med bakakselstyring. Teknologien har tidligere vært forbeholdt store luksusbiler og SUV-er i millionklassen.

Som bildene viser har det skjedd mye på innsiden, selv om det på utsiden holdes forholdsvis konservativt. Den digre skjermen i midten er hele 11,9 tommer stor og får Mercedes' nyeste brukergrensesnitt, andre generasjon MBUX. Den forrige modellens runde instrumenter foran sjåføren er byttet ut med en skjerm som på det meste har vokst til 12,2 tommer, om det krysses av for i ekstrautstyrslisten.

FLATT GULV: Nye Mercedes-Benz C-Klasse kommer som ladbar hybrid, men denne gangen levers bilen med flatt gulv i bagasjerommet som er en etterlengtet egenskap for nordmenn. Foto: Mercedes-Benz

Videre kan den nye C-klassen leveres med såkalt «Augmented Video» hvor et kamera registrerer omgivelsene foran kjøretøyet og legger på virtuelle objekter. 

Nye C-Klasse har forventet lansering til sommeren, og vil komme som ladbar hybrid noe senere. Prisene er ennå ikke klare, men det er naturlig å tenke seg at de vil ligge i samme område som tidligere. Den utgående modellen kostet fra 477.900 kroner som stasjonsvogn.