Volvo XC40 møter Ford Mustang Mach-e og Jaguar I-Pace: Hvilken elektrisk SUV bør du velge?
Det finnes flere og større elektriske SUV-er, men Volvo XC40, Jaguar I-Pace og Ford Mach-E har det meste du trenger. Det har ikke alltid ladestasjonene.
Entusiasmen rundt Tesla Model S og X er dalende, og du snur deg ikke lenger etter bestselgeren Audi e-tron, selv om fargen kan være oppsiktvekkende. Noen rister kanskje på hodet av grillen på Mercedes-Benz EQC, som også har tatt et solid jafs av det norske markedet.
Mange klarer seg med firehjulstrekkerne Tesla Model 3 og Polestar 2 selv om de har hytte på fjellet. Andre lar seg friste av den dyrere Porsche Taycan, spesielt fordi Cross Turismo-versjonen nå gjør sin entré.
Nå er det nykommeren Volvo XC40 P8 som har klatret høyt på OFVs registreringsstatistikk, mens Ford Mustang Mach-E har ambisjoner om å gjøre det samme når de får flere biler. Jaguar har på sin side fått et nytt løft med sin kampanjemodell I-Pace EV320, og disse tre bilene har mange likheter som gjør det vanskelig å velge.
Fortsatt dyr
Velger du sistnevnte må du forte deg til Jaguar-forhandleren for å kapre en av de siste gjenværende eksemplarene av bilen, da dette var en spesialmodell som ikke lenger kan bestilles.
Alternativet blir da en EV400 med 80 flere hestekrefter, 1,6 sekunder raskere akselerasjon fra 0 til 100 kilometer i timen og nesten 150.000 kroner høyere pris. Da har den priset seg ut av denne kampen, men EV320 er absolutt konkurransedyktig, selv om den fortsatt er dyrere enn de to andre.
Størst er uansett Ford Mach-E, mens Volvo XC40 er høyest. Noe som også har betydning for romfølelsen ombord, selv om sitteputene i baksetet er korte. Jaguar I-Pace har store utvendige mål, men de smale vinduene og skrående taket bidrar til en trang følelse, selv om plassen ikke er mindre. Bagasjerommet er faktisk størst blant de tre, men den lave taklinjen og skrå bakruten ødelegger for de som vil sette inn hundebur eller fylle opp til taket.
Rekkevidde
Plass er heldigvis ikke alt, og når det gjelder elbiler er rekkevidde en viktig faktor. Da stiller amerikaneren i en egen klasse med 540 kilometer ifølge WLTP-målingene, mens briten og svensken har henholdsvis 470 og 417 kilometers rekkevidde.
Mer enn dette kan du kanskje klare på en varm sommerdag, men alt fra temperatur og hastighet, til topografi og vind påvirker dette. Noe vi nordmenn merker spesielt godt på vei fra Oslo til Lillehammer på vinterføre.
Med rundt null grader og rask motorveikjøring viste tripptelleren og batteriindikatoren at vi hadde klart å kjøre rundt 73, 69 og 65 prosent av totalen med Mach-E, I-Pace og XC40 respektive. Det betyr henholdsvis 380, 325 og 270 kilometer, men vi stoppet lenge før vi gikk tom for strøm.
Ladekrøll
Vel så viktig var det at vi slet med å lade på tre av de fire Ionity-laderne på Hafjell, hvor to av dem også var ute av drift uken før. Fortum-laderen på andre siden av E6 ladet selvfølgelig saktere, spesielt fordi ladingen etter en stund stoppet og vi måtte begynne på nytt. Godt vi ikke var lenge på Vinmonopolet rundt hjørnet.
Vi slapp heldigvis kø ved noen av disse laderne en vanlig fredag formiddag, men dette viser at tilgang på ladere er vel så viktig som rekkevidde hvis du skal lenger enn normal hyttedistanse vinterstid.
Skal du langt er komfortnivået også viktig og ingen av disse tre bilene skuffer. Det eneste må være at amerikaneren har vel myke og bløte seter noen kanskje vil like. Svensken har en høy sittestilling mens briten gir mest personbilfølelse. Ratt og seter har relativt gode justeringsmuligheter i alle tre, så de fleste vil trives bak rattet, men det er mer som har betydning.
Plast og skinn
Ford skiller seg negativt ut når det gjelder materialkvalitet med plast, kunstskinn og enkle løsninger. Infotainmentsystemet tar tid å bli venn med og fungerte til dels dårlig da kartet til stadighet forsvant.
Volvo har en mer moderne tilnærming med spesielle og tøffe stoffer og paneler, samt mer intuitiv betjening, selv om rekkeviddeindikator kan savnes.
Jaguar har mer tradisjonelle og luksuriøse materialvalg. Infotainmentsystemet er blitt bedre enn det var, men kunne vært mer intuitivt. Det samme gjelder betjeningen av instrumentpanelet, som har en rekke funksjoner og visningsmuligheter.
Mustang har et moderne og enklere instrumentpanel, mens Volvo også har begrenset funksjonalitet i sitt digitale panel.
Fransk løsning
Noe som er irriterende i XC40 er at du fysisk må skru på audioanlegget hver gang du setter deg i bilen. Kanskje de har ansatt en fransk ingeniør som tenkte: «At funksjonen og volumet blir der det var når du gikk ut av bilen fungerer jo utmerket, så det endrer vi.»
For noen vil det være irriterende at du ikke kan slå av regenereringen helt når du slipper gassen i I-Pace, mens andre irriterer seg over navnet på Fords nye elbil da Mustang er et ikon man ikke kødder med.
Rask, raskere, raskest
For dem med dårlig tid er Volvo XC40 P8 det beste valget, i hvert fall ut av lyskryssene, ut på motorveien og forbi sinkene. 407 hestekrefter slynger bilen fra 0 til 100 kilometer i timen på 4,9 sekunder, noe som føles veldig raskt i en høyreist SUV. Ford Mustang Mach-E følger like etter med 5,2 sekunder, mens Jaguar I-Pace EV320 med redusert hestekreftantall blir sinken i dette selskapet med sine 6,4 sekunder.
Når du først har fått opp farten er imidlertid Jaguar den som føles morsomst og raskest å kjøre gjennom svinger og på ujevnt underlag. Alle de tre bilene veier omtrent det samme, så her er det den lavere høyden og ikke minst luftfjæringen som bidrar til de gode kjøreegenskapene. Kjøresystemet Dynamic strammer opp bilen slik du forventer når du har dårlig tid, mens Comfort frakter deg komfortabelt av gårde, og ikke minst lenger.
Ford har også flere kjøresystemer avhengig av dagsform og kjørestil, hvor lyd og såkalt e-pedal også kan aktiveres. Styringen kan minne litt om radiobiler på tivoli og fjæringen er litt myk, men en elbil på 2,1 tonn er ikke primært ment som en sportsbil. Selv om den heter Mustang.
Volvo har også laget elbil som tåler å presses litt i svingene, men du merker at det er en høy bil med høy sittestilling. Bortsett fra regenereringen er det lite å justere på bilens kjøreoppsett, men de færreste har planer om å ta med sin XC40 P8 på bane.
Elbillyd
Volvo har heller ikke «motorlyd» i sin elbil, men et Harman Kardon premium lydanlegg kler bilen bedre, når du først får på lyden. Jaguar har et flott Meridian-anlegg ombord i sin bil, mens lydelskere bør oppgradere til Bang & Olufsen hvis du bestiller en Ford.
Smak og behag kan ikke diskuteres heter det, men det er lov å si at Jaguar I-Pace ser tøff og sportslig ut. Buer over de store hjulbuene, høy skulderlinje, aggressiv front, bred hekk og kledelige kontrastelementer bidrar til dette. Det eneste som er ekte Mustang på Ford-en er baklysene og den galopperende hesten. For øvrig er fasongen, linjene, detaljene og kontrastfargene kledelige, mens den lukkede grillen ser litt rar ut.
Det gjør også grillen hos Volvo, men de særegne lyktene og brede spoileren gjør at den ikke ser så høy ut forfra. Fra siden og bakfra er det mye som er kjent for Volvo-kjennere fra før med litt kantede og stutt uttrykk.
Dyrt er best
Så gjenstår det å kåre en vinner og hvis du rekker å få tak i en I-Pace EV320 fremstår det som det beste kjøpet nå. EV400 blir dyrere, men det er lov å håpe på flere kampanjemodeller fra Jaguar. Mustang Mach-E scorer best på rekkevidde mens XC40 P8 er mer premium, så da blir det delt andreplass hvor de to kriteriene avgjør ditt valg.
Jaguar I-Pace EV320
Motor 2 elmotorer
HK/kW/Nm 320/236/696
0-100 km/t 6,4 sek
Toppfart 200 km/t
Vekt 2.133 kg
L/B/H 468/189/156 cm
Rekkevidde 470 km
Batterikapasitet 90 kWh
Ladeeffekt 100 kW
Bagasjerom 505/1.163 liter
Hengervekt 750 kg
- Pris
Denne modellen 599.000 kr
Denne med utstyr 699.000 kr
- Pluss
Design
Kjøreegenskaper
Premium
- Minus
Plass
Ladehastighet
Infotainment
- Design
Lekker og spesiell SUV som ikke trenger noen coupé-versjon
- Førermiljø
Ikke perfekt, men forbedret infotainment og Jaguar-følelse.
- Kjøreegenskaper
Dette er en av bilens sterkeste sider.
- Ytelser
Selv med redusert effekt er EV320 rask nok til alle praktiske formål.
- Plass
Stor i dette selskapet, selv om taklinjen ødelegger litt bak.
- Mye for pengene
Slike kampanjemodeller betyr løp og kjøp.
- Konklusjon 8
Kjøreglad og lekker el-SUV med noe pirk i interiøret.
Ford Mustang Mach-E
Motor 2 elmotorer
HK/kW/Nm 351/258/580
0-100 km/t 5,2 sek
Toppfart 180 km/t
Vekt 2.182 kg
L/B/H 471/189/162 cm
Rekkevidde 540 km
Batterikapasitet 99 kWh
Ladeeffekt 150 kW
Bagasjerom 402+100/1.420 liter
Hengervekt 750 kg
- Pris
Rimeligste 422.000 kr
Denne modellen 554.000 kr
Denne med utstyr 599.000 kr
- Pluss
Rekkevidde
Design
Kjøreegenskaper
- Minus
Plastfaktor
Seter
Navigasjonssvikt
- Design
Sporty SUV som ikke trenger noen coupé-versjon.
- Førermiljø
Omfattende og brukervennlig med noe surr, og langt fra premium.
- Kjøreegenskaper
Ufølsom styring, men både komfortabel og morsom.
- Ytelser
Som elbiler flest holder dette i massevis, helt til du skal til München.
- Plass
Stor i dette selskapet.
- Mye for pengene
Dette er en gavepakke til det norske markedet.
- Konklusjon 7
Rimelig, allsidig og kjøreglad el-SUV med plast i interiøret.
Volvo XC40 P8 Recharge
Motor To elmotorer, firehjulstrekk
HK/kW/Nm 408/300/660
0-100 km/t 4,9 sek.
Toppfart 180 km/t
Vekt 2.150 kg
L/B/H 442/186/165 cm
Batteri (netto) 75 kWh
Rekkevidde WLTP 417 km
Ladeeffekt 150 kw
Hengervekt 1.500 kg
Bagasjerom 413/1.342 liter
- Pris
Fra 499.900 kr
Denne med utstyr 554.540 kr
- Pluss
Ytelser
Komfort
Premiumfølelse
- Minus
Rekkevidde
Design
Kjøreegenskaper
- Design
Som en kompakt SUV med Volvo-design blir den uansett en hit.
- Førermiljø
Moderne og minimalistisk med akseptabel premiumfølelse.
- Kjøreegenskaper
Komfortabel og lettkjørt, men en høy SUV som reddes av lavt tyngdepunkt.
- Ytelser
408 hestekrefter sier det meste.
- Plass
Høyden bidrar til å gjøre plassen god på alle måter.
- Mye for pengene
SUV med mye, bortsett fra lang rekkevidde.
- Konklusjon 7
Bortsett fra rekkevidden treffer denne bilen godt.