<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
HARMONISK DESIGN: Proporsjonene er særdeles vellykkede og avslører designsjef Harley Earls sikre hånd med Buick-linjene på slutten av 1930-tallet. Foto: Ivar Engerud

– En forbausende moderne bil å kjøre, selv i dag

I år blir det neppe solgt én ny Buick i Norge. Men for 85 år siden var merket absolutt blant de store med solide og lekre luksusbiler.

Publisert 12. mars 2021 kl. 18.38
Lesetid: 6 minutter
Artikkellengde er 1396 ord

Depresjonen hadde endelig begynt å slippe taket mot siste halvdel av 1930-tallet, og Buicks tilbud i markedet besto av fire modeller: Fra den minste Special, via Century og Roadmaster til Limited helt på topp som en gigantisk limousine.

Oppgangstider

Modellutvalget av karosserier var upåklagelig i 1937, da du kunne få Century som convertible coupé, sport coupé, convertible phaeton, 2- og 4-dørs sedan og en enda større touring sedan. Hovedvekten av produksjon lå selvsagt på sedanene som det til sammen ble solgt vel 22.000 eksemplarer av. 848 convertible coupéer og omkring 2.800 coupéer.

Akselavstanden på Century, eller Serie 60 som den også kalles, er 126 tommer, og med gode overheng foran og bak på en coupé, gir det sjenerøst med plass til å la linjene flyte ubrutt og lekkert. Så ble da også Buick av mange betraktet som den vakreste av alle GMs produkter i disse årene, ikke minst på grunn av grilldesignen. Mye av grunnstammen i karosseriet deler den med andre søstermerker.

LANGSTRAKT CONVERTIBLE: Den smekre kabrioleten rommer fire, hvor to får plass i et velformet svigermorsete i hekken. Foto: Ivar Engerud

Stilskiftet

Mange kaller nettopp 1937-modellen for en milepel i utviklingen av bilen. Denne modellen kombinerer kraft og art deco-eleganse i designen i en pakke som var mer tilgjengelig for «folk flest» i USA enn noen tidligere modell.

Buicks klassiske rekkeåtter hadde fått hevet ytelsene til hele 130 hestekrefter for 1937, noe som kunne gi den en topphastighet bare en mile under den magiske grensen på «100 miles-per-hour».

Året etter hevet man ytelsen til 141 hestekrefter, slik at 1938-modellen brøt grensen. Det var ikke så mange biler, og i hvert fall ikke rimeligere, som kunne tilby en toppfart på 160 km/t og plenty med dreiemoment fra lavt turtall.

Det gjør den snart 85 år gamle designen, som er den første med karosseri uten treverk, til en forbausende moderne bil å kjøre selv i dag. Den har ingen problemer med å henge på dagens trafikk, og kjøreegenskapene er heller ikke å kimse av.

VAKKERT: Banjorattet er lekkert i en kombinasjon av plast og fornikling. <strong>Foto: Ivar Engerud</strong> (1 / 7)
VAKKERT: Banjorattet er lekkert i en kombinasjon av plast og fornikling. Foto: Ivar Engerud

Helt sjef

Designen av 1937 Buick ble ledet av Harley Earl, som hadde kommet i kontakt med GM allerede ti år tidligere da han fikk jobben med å designe den første LaSalle i 1927 som Cadillacs søstermerke. Earl imponerte GM-ledelsen med å modellere i leire og friske designideer, så GM-president Alfred P. Sloan sikret ham som leder av GMs nye «Art and Color Section».

Etter å ha kjempet mot ingeniører, økonomer og salgsledelse i mange år, hadde han på midten av 1930-tallet oppnådd respekt, ikke minst hos Sloan som i 1937 omorganiserte kunst- og fargeavdelingen til en egen designavdeling med Earl som leder med Vice President-tittel.

Harley Earl var på denne tiden helt sjef for alt som hadde med design å gjøre, og ikke minst gjøre design til viktig kriterium for fremgang og suksess. Ikke noe annet selskap satset så mye på design som GM, og Buick var deres fremste merke på fremtidsvisjoner. Noe som skulle vise seg konkret med Buick Y-Job, verdens første «Dream Car» eller konseptbil, som kom i 1938.

EKSKLUSIVT: Du trenger bare kaste et blikk på reservehjulene i begge forskjermene for å skjønne at dette ikke er noen billigbil. Foto: Ivar Engerud

Norsk suksess

Antall personbiler i Norge var i ferd med å passere 50.000 i 1937, og Buick solgte omkring 250 nye biler her til lands dette året og var godt inne på Topp 10. GM-kollega Opel var markedsleder med rundt 2.000 solgte nybiler, langt foran Chevrolet og Ford. USA var fortsatt dominerende på det norske markedet med merker som Dodge, Chrysler og De Soto høyt oppe på salgsstatistikken.

De første Buick ble importert til Norge så tidlig som i 1903 av E. C. Gjestvang Automobilforretning, og virkelig fart i sakene ble det da A/S Sørensen og Balchen tok agenturet i 1912. Buick ble et av de virkelig store merkene i Norge, i mange år kun slått av Ford og Chevrolet, til tross for at de var langt dyrere enn de fleste andre merker på markedet.

Buick var det klart største merket blant større amerikanere, i løpet av de siste fem årene før krigen kom det inn over 1.100 nye og brukte Buick til Norge.

På den store bilutstillingen på Frogner Stadion i 1938 kostet en Buick Special «Sport Kupé med Opera-seter» kr. 9.050,-, mens en Century Touring Sedan kostet kr. 10.900,-. Det var nesten nøyaktig det samme som en Packard 8 Touring Sedan.

EKSKLUSIVE: Buick-brosjyren fa 1937 viste både Century Sport Coupé og Convertible Coupé. (1 / 4)
EKSKLUSIVE: Buick-brosjyren fa 1937 viste både Century Sport Coupé og Convertible Coupé.

Erfaren Buick-entusiast

Få, om noen, har restaurert mer Buick i Norge enn Tore Gustavsen i Hyggen. Etter å ha tatt for seg nærmest alle modeller av 1953-årgang, ferdigstilte han en meget linjelekker 1937 Century Sport Coupé, hentet hjem fra USA. I løpet drøye halvannet år fra 2009 forvandlet han den fra en sliten, men komplett bil til en perle.

For ikke å bli arbeidsløs i etterkant hadde han kjøpt en Century Convertible Coupé av samme årgang fra USA i 2008.

LETT IDENTIFISERBAR: GM skiftet utseende på fronten hvert år, så kjennere vet umiddelbart at dette er en 1937-modell. Foto Foto: Ivar Engerud

Buick produserte 227.000 biler i 1937. Av dem var rundt 35.000 Century, men kun i overkant av 800 stykker av disse var Century Convertible Coupé. Noe som gjør den til den sjeldneste Century-modellen og dermed mest ettertraktet. I dag finnes det kun rundt et dusin kjente i hele verden, og vi skal like å se den som er finere enn akkurat denne.

Den skulle ifølge selgeren i Arizona være bra, men viste seg å være et glassfiberkunstverk, så det var bare å dykke helt til bunns i prosjektet og rive vekk alt feil og begynne helt fra bunnen igjen. Tore er nemlig ikke typen som tåler å leve med å vite at noe som er ferdig er gjort halvveis.

Karosserijobben ble mye mer omfattende enn det kunne se ut da prosjektet ankom, og alt teknisk er nytt. Ikke noe er urørt i understell, styring, bremser og drivlinje, og for å heve kjøreegenskapene og sikkerheten har Tore Gustavsen montert radialdekk. Så nå ligger den stødig og fint på veien. Den er minst like god å kjøre i svingene som hans 16 år nyere 1953-modeller som er utstyrt med langt mykere fjæring og relativt ufølsom servostyring.

PERFEKSJON: Fra tidligere har Tore Gustavsen restaurert denne Century Sport Coupé av samme årgang. Foto Foto: Ivar Engerud

Favorittårgang

Tore Gustavsen har 1937 som en favorittårgang før krigen, og alle som ser dette velrestaurerte eksemplaret, skjønner at arbeidet er gjort med sjel av både Tore og alle de som har hjulpet til underveis. Lakken i en lys beige metallic kler bilens lekre linjer og selvsagt matcher både interiør og kalesje perfekt til det som må være en av Norges aller, aller fineste biler fra slutten av 1930-tallet.

Det er så vi får lyst til å ta frem Buicks eget motto fra forrige århundre: «When better automobiles are built, Buick will build them».

PERFEKT: Vi nøler ikke med å utrope denne 1937-modellen til Norges fineste Buick - i hvert fall fra siste halvdel av 1930-tallet. Foto: Ivar Engerud