<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Article lead
lead
RUNDT OG RUNDT: Rattet på Audi Q4 e-tron minner kanskje litt om en klassisk Austin Allegro, men det skal visstnok også gå an å bestille runde ratt for de som foretrekker det. Foto: Audi

Audis nye elbil: Stor som en Q3, med bagasjerom som en Q5 og kabin som en Q7

Audi klargjør Q4 e-tron for nye salgsrekorder. Den skal være stor som en Q3, med bagasjerom som en Q5 og kabin som en Q7.

Publisert 28. mars 2021
Lesetid: 4 minutter
GODE INTENSJONER: Audi har de beste intensjoner med å projisere mer informasjon på frontruten. Systemet kaller de Augmented Reality, og skal fremheve viktige faktorer i trafikkbildet, samt hjelpe til med navigasjon og advarsler. Foto: Audi

Audi kaller det «ABC» -konseptet, med hensyn til størrelsen og klassen de forskjellige Q-ene tilhører. Minst like interessant er tallene for rekkevidde og pris.

Det som Audi omtaler som «det største batteriet», mener de at en rekkevidde på over 500 kilometer bør være realistisk. Tyskerne vil tilby flere forskjellige utstyrspakker, og det kan se ut som størrelse på batteriet er et av de punktene en må bestemme seg for.

Også med hensyn til pris letter de litt på sløret, og kommer med et generelt anslag om at kalaset vil starte på omtrent 40.000 euro. Det er nok før du har begynt å spille Audi-bingo med tilbehøret, men uansett et konkurransedyktig utgangspunkt.

SNART KLART: Audi er i ferd med å klargjøre noe som muligens blir en ny storselger i det norske markedet, Q4 e-tron. Foto: Audi

Roser Norge

Bilen ser temmelig tøff ut, med en mer kompakt og sportslig profil enn fjorårets bestselger her i 2020, Audi e-tron. På spørsmål om de regner med å sette nye rekorder på salgslistene med Q4 e-tron, fremvises korrekt prosedyre for å gni hendene mot hverandre.

De vil selvsagt ikke binde seg til noe løfter om fremtidige salg, men roser Norge som et foregangsland når det gjelder overgangen til elbiler. Etterpå strekker de seg så langt det går innenfor selskapets policy, ved å indikere at Audi Q4 e-tron nok ligger godt an til å kjempe i toppen med tanke på at det er en SUV, den er elektrisk og det er en Audi.

LED: Audi Q4 e-tron får spennende baklykter. Foto: Audi

Mental romferd

Audi holder stadig fast ved at forspranget ligger i teknikken, og denne gangen har de sørget for å inkludere en egen versjon av virkeligheten, tilpasset hver enkelt sjåfør. Siste nytt innen gode ideer er nemlig å legge grafiske elementer på frontruten, for å være sikker på at du får med deg hva som skjer. Systemet kalles «Augmented Reality», forkortet AR, og kommer i tillegg til vanlig Head-up-display.

Uttrykket Augmented Reality blir noe sånt som «Forsterket Virkelighet» på norsk, men har ingenting med 60-tallets mentale romferder å gjøre. Derimot har de satt alle kameraene og sensorene i arbeid, og koblet dem til datahjernen ombord som i sin tur projiserer forskjellig informasjon inn i synsfeltet til sjåføren. 

LIKE STOR: Grillen ser ikke ut til å minke noe i størrelse på Audi SUV-er. Konseptbilen for Q4 e-tron har en skikkelig stor en, selv det ikke lenger er behov for å trekke inn luft til noen motor. Foto: Audi

Forutsier fremtiden

Som en del av presentasjonen snurrer Audi en filmsnutt for å vise hvordan systemet ser ut i bruk. I demonstrasjonen angir GPS-en hvor en skal kjøre, og det aktiverer tydeligvis forskjellige piler og veivisere som ved hjelp av projektoren gir inntrykk av å legge seg omtrent ti meter foran bilen. Ikonene er animert, og viser i eksempelet den korrekte måten å navigere gjennom en rundkjøring.

TREKK FRA GT: Konseptbilen for Audi Q4 e-tron har baklys som minner om de på sportsbilen e-tron GT. Foto: Audi

Andre funksjoner skal være angivelse av kantlinjer, mulige hindringer, og potensielt farlige situasjoner lenger frem i trafikken. Systemet skal samarbeide med førerassistentsystemer som radarbasert fartsholder og filassistent.

For å illustrere hvor utrolig komplisert det har vært å få alt sammen til å virke på en gang, nevner de at algoritmene må kompensere for tiden det tar å behandle signalene fra kamera og sensorer, ved å forutsi fremtiden med noen millisekunder. Det høres unektelig imponerende ut, men det gjenstår å få prøvekjørt sakene. 

HEVER NIVÅET: Konkurrenten øker stadig kvaliteten på interiøret, og Audi holder unna ved å stadig heve nivået. Dette ser lekkert ut. Foto: Audi

Runde ratt

Det blir jo en god del data som skal dyttes rundt omkring for å alt til å spille, men Audi lover at det vil fungere også uten dekning av 4G- og etter hvert 5G-nettverk. Augmented Reality systemet er avhengig av å vite hvor sjåføren har blikket, og på grunn av det vil det ikke være mulig for passasjerene å se noe av det som blir projisert.

LITT MINDRE: Audi Q4 e-tron blir etter alt å dømme litt mindre enn den første elektriske SUV-en e-tron. Foto: Audi

Men resten av kabinen er jo til allmenn avnytelse, og interiøret preges av større og mer fristende digitale flater enn noen gang før. Også rattet har fått seg en kakk i topp og bunn, slik at fasongen skal minne mer om instrumentene. Det er vel fremdeles de som holder en knapp på at runde ratt er best, og som det meste annet opplyser de fremmøtte at dette også vil bli et mulig tilvalg.

Audi sparer litt på tallene til avdukningen, men oppgir at bagasjerommet skal kunne ta 520 liter, eller 1.490 liter med nedfelte bakseter. Bilen ser som nevnt ganske tøff ut allerede, men det er jo alltid noen som vil ha mer.

Spørsmål om en eventuell fremtidig Q4 RS blir ledet gjennom et par verbale sidegater, før de sier noe generelt om å stadig utvikle modellporteføljen og lytte til hva kundene etterspør.

TEMMELIG LIKT: Utvendig ligner den forkledde bilen ganske mye på konseptbilen, på samme måte som konseptet for e-tron GT viste seg å være nesten identisk med produksjonsmodellen. Foto: Audi