<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
ELEKTRISK ESTETIKK: Nye hel-elektriske Mercedes-Benz EQA er fin fra denne vinkelen.  Foto: Nicolai Giil

Alt du trenger å vite om Mercedes-Benz EQA

Mercedes nyeste elbil gir premiumfølelsen i crossover-klassen.

Publisert 26. mars 2021 kl. 12.02
Lesetid: 6 minutter
Artikkellengde er 1387 ord

Se for deg at du har spunnet deg selv i en kokong – på fire hjul – som ruller rundt i bybildet. Lydløst svever du over hakkete brostein, størknet tyggis og fartsdumper fra tiden før dereguleringen av boligmarkedet. På utsiden passerer du slitne folk i polkø, ivrige elsparkesyklister midt i veien og bjeffete terriere med søte skjerf. Uten at du trenger å merke eller høre så mye til det. Ei heller legger de merke til deg, der du summer stille forbi. Litt sånn føles det å kjøre nye Mercedes-Benz EQA. 

Her får du de viktigste detaljene:

EQA er tyskernes nyeste og raffeste våpen i kampen om markedsandeler i det tøffe elbilsegmentet. Denne lille SUV-en har rekkevidde tilsvarende 426 km (WLTP), 190 hestekrefter, forhjulstrekk, plass til fem og et bagasjerom på 340 liter. Hengerfeste kan du leke deg med opp til 750 kg, og taket tar høyde for potensielle tak- og sykkelstativ. Pris? Fra 417.900 kroner, hvilket på noen måter er imponerende. Samtidig er andre aspekter ikke fult så kule. Men det kan vi komme tilbake til senere. 

Standardutstyr er blant annet lettmetallfelger, ladekabler, adaptiv fjernlysassistent og ryggekamera. For en gangs skyld finnes det ingen grunn til å fnyse over standardfelgene. Her har du faktisk et sjeldent tilfelle hvor de billigste felgene også er blant de kuleste. 

Mercedes EQA 250

 

Motor Elmotor, forhjulsdrift

HK/kW/Nm 190/140/375

0-100 km/t 8,9 sek

Toppfart 160 km/t

Vekt 2.040 kg

L/B/H 446/183/162 cm

Batteri (netto) 66,5 kWh

Rekkevidde WLTP 426 km

Ladeeffekt 100 kw

Tilhengervekt 750 kg

Bagasjerom 340 liter

  • Pris

Pris fra 417.900 kroner

Pris denne 481.636 kroner

  • Pluss

Allsidighet

God opplevd kvalitet

Behagelig

  • Minus

Noe av designet

Ytelser

  • Design

Miks av EQC og GLA. Men totalt sett ikke like bra som hverken av dem. 

  • Førermiljø

Komfortabelt og nokså standard Mercedes-Benz i prisklassen. Fin kjøreposisjon. 

  • Kjøreegenskaper

Komfortabel. 

  • Ytelser

Ikke noe å skrive hjem om - spesielt for elbil å være.

  • Plass

God plass foran, grei plass i baksetet og tålelig lasteplass i bagasjerommet. Ingen frunk. 

  • Mye for pengene

Om du ønsker en premium-følelse blant mindre elektriske SUV-er. 

  • Konklusjon 7

Solid kvalitet og en rekke ettertraktede funksjoner, men mangler litt power og de siste designtweakene for å bli en rålekker bil.

La oss få (enda) mer fakta på bordet umiddelbart. Testbilen du ser bilder av i denne artikkelen koster 481.636 kroner. Den har tilleggsutstyr som tilhengerfeste og Advanced-pakken, hvilket byr på blant annet digitale instrumenter og touch-skjerm, samt kulere klimaanlegg og lydsystem.

Importøren forventer selv at de fleste norske kundene kommer til å bruke henholdsvis 449.000 og 484.900 kroner på utgavene Progressive og Progressive Edition. 

TØFF I BYEN: EQA ser kulest ut i byen, men med litt gjørmesøl krypende oppover dørene. Da er det klart at du er både urban og barn av villmarken - attpåtil kjørende i en elbil. Alt du trenger for en imageboost. Foto: Nicolai Giil

Her er litt mer elbilrelevant info:

  • Kan hurtiglades (opptil 100 kW) fra 10 til 80 prosent på 30 minutter. 
  • Ombordladeren er på 11 kW.

Hvordan er EQA å kjøre?

Med tallene unnagjort kan vi ta for oss resten av bilen. Noe av det aller beste med EQA 250 finner du i listen over standardutstyr, nemlig komfortunderstellet. Det er kjærkomment i møte med ymse veistandarder, og er – som vi hintet til innledningsvis – svært behagelig på veien. Med myke vinterdekk og 19-tommere er det som å seile en stødig katamaran på rolig sjø. Hvis en også tar med den høye og kommanderende sittestillingen inn i beregningen er det kanskje mer illustrerende å beskrive kjøreopplevelsen som å sitte i kommandørluken på en tysk Leopard stridsvogn. Da mens den dundrer over duvende myrlandskap. Underlaget kan være ujevnt, men både du og tårnet holdes stødig mot målet. 

Apropos underlag: Med en bakkeklaring på 20 cm kan du kjøre til parkeringsplassen innerst i Maridalen uten bekymringer. For ikke å nevne den kronglete veien inn til hytta med de store røttene. Men til tross for sorte plastdeksler og det litt tøffe utseendet kommer EQA kun med forhjulstrekk for øyeblikket. Firehjulstrekk er forventet å bli tilgjengelig i løpet av høsten, attpåtil med lenger rekkevidde. 

SOLID: Den justerbare belysningen gir følelsen av ekte tysk nattklubb. «Mood», som ungdommen sier. Ellers er interiøret et trivelig sted å tilbringe tiden, uten overraskelser. Foto: Nicolai Giil

Å sette likhetstegn mellom to tonn tysk stål fordelt på 190 hestekrefter og sporty kjøreopplevelse blir nok feil. I stedet gir det myke understellet premium-følelsen. Akkurat det er nokså forfriskende, og det virker som om Mercedes omfavner dette aspektet, hvor andre biler i klassen (eksempelvis Lexus UX300e) har merkbart stivere oppsett. Veistøy er også praktisk talt noe en ikke legger merke til. Det er rett og slett behagelig å kjøre EQA-en fra A til Å, selv om en ikke kan klandres for å ønske seg litt mer action når gasspedalen røres.

Som kjøpere i dag forventer kan du fint kjøre elbilen med én pedal og la regenereringen ta seg av bremsingen. Eller la den rulle. Dette velger man naturligvis enkelt selv, avhengig av preferanser. 

Er EQA bil du vil bli sett i?

Ja, det vil du nok. Designstandarden på elbiler virker å sitte på et annet sted enn på fossile ekvivalenter. Kanskje fordi førstnevnte virkelig må se annerledes ut, av en eller annen grunn. Det produserer ikke alltid de beste resultatene. Men noen ganger funker det veldig bra – se bare på spenstige Taycan Gran Turismo og beskjedne, men svært representable Hyundai Kona. 

I DETALJENE: Innsiden av testbilen er ikke det mest påkostede, men behagelig. <strong>Foto: Nicolai Giil</strong> (1 / 5)
I DETALJENE: Innsiden av testbilen er ikke det mest påkostede, men behagelig. Foto: Nicolai Giil

I EQAs tilfelle er resultatet varierende, men absolutt positivt. På samme måte som storebror EQC, har EQA et funky utseende, en umiskjennelig tysk gefühl og futuristiske vibber. Det hele uten at det blir for mye. 

Både i front og på sidene kan du observere sterke slektstrekk til EQC og fossilekvivalenten GLA. Om det harmonerer hos potensielle kjøpere er naturligvis en smakssak, men bakenden er imidlertid ikke like kul som den lukkede fronten. Den langtsrakte lysstripen og et stutt utseende med preg av underbitt funker ikke hundre prosent i våre øyne.

Foto: Nicolai Giil

Hva med interiøret?

Interiøret er Mercedes verdig – i gitt prisklasse. EQA er ikke spekket med det feteste skinnet eller den minst plastaktige plasten, men den lille SUV-en er skikkelig skrudd sammen. Det gir tillit og trivsel. Og om du virkelig vil kan du style den på innsiden til å gi følelsen av en ekte berlinsk nattklubb takket være interiørbelysningen. 

Her er det forøvrig verdt å oppgradere til digitale instrumenter og 10, 25 tommer mediaskjerm ovenfor midtkonsollen. 

Setene er forøvrig komfortable. 

LASTEKLAR: EQA har ikke frunk, men rommer 340 liter i bagasjerommet. Slår du ned baksetene har du 1.320 liter å boltre deg med. Foto: Nicolai Giil

Hvilke andre biler har jeg å velge mellom?

Det elektriske crossover-segmentet vokser raskt. Rimeligst er MG ZS EV, men også den med lavest rekkevidde. I det dyrere segmentet er Volvo XC40 Recharge, toppet av kommende Tesla Model Y med pris rundt 530.000 kroner og BMW iX3. I midtsjiktet: Skoda Enyaq og VW ID.4 – begge med startpris rundt 350.000 kroner. Det begynner med andre ord å bli en del å velge mellom. 

Spørsmål er da: Hva byr Mercedes-Benz EQA på? Svaret er mer enn en skulle tro ved første øyekast. Til en ferdig spekket pris rundt 460.000 kroner får du grei rekkevidde, Premium-følelse og små plussdetaljer som hengerfeste og takstativ. Det er attraktivt, spesielt om du sverger til Mercedes fra før. Liker du designet er du enda lenger. 

KULE SKO: EQA har en rekke valg i felgveien. Her på fem-eikede lettmetallsfelger, som unektelig passer bilen godt. Foto: Nicolai Giil