<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
OPPSIKTSVEKKENDE: LVs flyveske til 39.000 dollar, lansert under høst og vinterkolleksjonen i januar. Foto: Louis Vuitton

Louis Vuittons nyeste veske er formet som et fly og koster 330.000 kroner

Årets mest oppsiktsvekkende veske minner deg om noe alle savner. Bak står selvsagt Louis Vuittons nye guru.

Publisert 16. apr. 2021 kl. 19.18
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 558 ord

Virgil Ablohs revamp av Louis Vuitton forsetter med full styrke.

Mannen som ble utnevnt til kreativ sjef for herresiden av LVMHs viktigste merkevare, vakte oppsikt da han ble introdusert i 2018. På få år hadde han gjort kometkarriere på gatemote og absurditeter i hermetegn, og kritikere hevdet selskapet var på vei bort fra sitt DNA og solgte seg billig for å beholde selskapets relevans.

Den samme kritikken ble luftet da selskapet inngikk et samarbeid med det ukjente skatemerket Supreme.

Men det er igjen Arnauld-familien som kan le best. Supreme-samarbeidet er noen av det mest ettertraktede samleobjektene som finnes, og Abloh genererer tonnevis av hype for sin tolkning av fransk luksus med moderne touch. 

Økte topplinjen

Samtidig selger veskene som aldri før. Bare i fjerde kvartal økte merket topplinjen med 18 prosent og reddet morkonsernet LVMHs resultater på tidspunkt ingen kunne vise frem hva de hadde kjøpt eller fått, og likevel følte at de vant julen 2020.

DESIGNLEGENDE: Virgil Ablohs. Foto: Getty Images

Det er vanskelig å si hva som er verst for en hardt prøvet familieøkonomi; renteøkning, eller den obligatoriske turen til Louis Vuitton-butikken når jentungen fyller 16. 

Louis Vuitton har alltid appellert fordi selskapet treffer så bredt, men ikke alltid vært den mest populære i gjengen. Det finnes enkelte selvsagte vinnere, som Alma, Speedy og hatteboks-vesken Petite Boite Chapeau. Men når merket står for brorparten av salget samlede omsetningen på 220 milliarder kroner i fjor fra LV og Christian Dior, er det i all hovedsak fordi det de selger er safe.

Den som står for overskriftene er Virgil Abloh. Under høst og vinter-visningen i januar viste Abloh frem en bisarr veske formet som et fly til 39.000 dollar. Plutselig var alt fra streetwear-pressen til luksusmagasinenene og nær sagt alle andre på ballen.

Det er ikke bare vesken heller

Kolleksjonen inkluderte jakker laget av kjente arkitektoniske ikoner sydd tett sammen, og like etter åpnet Louis Vuitton ny butikk i Tokyo's Ginza-distrikt som har vekket oppsikt langt utenfor mote-sfæren.

Som ikke det var nok har Abloh posisjonert seg på den «riktige» siden av den politiske svært sensitive debatten som raser i fashion-verdenen. Mens Dolce & Gabbana har hisset på seg halve Asia med rasistiske utsagn, har LV og Abloh unngått de store tabbene og støttet opp om verdier som likhet uavhengig av hudfarge.

Foto: Louis Vuitton

Det er et langt sprang fra Louis Vuittons hus og produsjonslokale Asnier i et boligstrøk i Paris’ fornemme kjerne. Her etablerte kjolepakkeren Louis Vuitton merket som bygde seg opp på vanntette kasser til hest og kjerre, som i dag er verdens største luksusmerke. I all hovedsak på det trygge, konservative og kjente.

Men tradisjon og historie selger ikke som før, og Abloh har nærmest egenhendig gjort Louis Vuitton relevant for helt andre demografier enn tidligere, som drømmer om sneakers og vesker og skjorter ingen har sett før.

Tar man et tilbakeblikk på nær samtlige catwalkshow Louis Vuitton har kommet med de seneste ti årene, er ingen tvil om at Virgil Ablohs show er i en helt annen liga.

De vekker interesse blant dem som tradisjonelt aldri før har giddet å se et moteshow – de fleste nysgjerrige på hva som blir den neste store «greia».

Hvor lenge dette vil vare, er et annet spørsmål. Ikke minst hvordan Louis Vuitton vil se ut etter Virgil Abloh.