Kortesje av millionbiler: – Porsche er råkult, men Ferrari er noe helt annet
Gruppen «Ferrarientusiaster Norge» inviterte til sesongåpning, og samlet godt og vel 40 italienske smykker med hest på nesa.
Fem grader og bitende nordavind la tydeligvis ingen demper på oppmøte i Vestby, da godt og vel 40 Ferrarier pluss noen Lamborghini og annet smågodt samlet seg hos Style Auto. Sigbjørn Fimland er tidlig ute, og rygger på plass en 2013 modell Ferrari 458 Spyder utført i Nero Daytona med gule kalipere og kontrastsømmer. Noen snøfiller kommer dalende, samtidig med at han trykker på knappen som bretter taket ned under motorlokket.
– Det blir kanskje litt kaldt å kjøre åpent i dag eller?
– Nei det går fint. Jeg har kjørt 2.000 kilometer siden januar, omtrent alt med taket nede. Så lenge en har på boblejakke og varm vifte er det bare moro, sier Fimland.
Han forteller at frem til september i fjor kjørte han Porsche 991 Carrera 4S Cabriolet, men på isbanekjøring på Golsfjellet med AutoXO ble han spurt hva som var drømmebilen. Og svaret står her og skinner i vårsolen.
PS: Husk å følge Finansavisen Motor på Facebook – der det alltid er spennende bildiskusjoner på gang!
– De ringte meg i september, og sa at nå kunne jeg komme og hente drømmebilen. Porsche er råkult, men Ferrari er noe helt annet, sier Fimland og legger til:
– Opprinnelig var guttedrømmen en knallrød Ferrari, men det har endret seg med årene. Nå foretrekker jeg denne, i skinnende sort metallic, sier Fimland.
Flaks med været
Stadig flere brummende og blankpolerte smykker ankommer, og blir plassert på rekke rad av Herman Smidt, primus motor i gruppa som heter «Ferrarientusiaster Norge». Han synes det er noe kaldt, men er veldig glad for at arrangementet endelig var mulig å gjennomføre.
Grunnet nasjonale smitteverntiltak er det blitt utsatt noen ganger, og det er restriksjoner på muligheten for å sitte på med hverandre, byttelåne biler og samles i for store grupper.
– Akkurat de punktene er kanskje like viktige som selve bilene?
– Absolutt. Muligheten for å treffe likesinnede i et miljø der alle har samme interesse er viktig for medlemmene våre. Sånn sett er bilene like mye å regne som et sosialt verktøy, sier Smidt.
Han er full av optimisme for dagen, og sier at skyene vil klarne lenger sørover på Hurumlandet. Han dirigerer en 1996 modell Ferrari 355 Spyder litt lengre ut mot kanten, for å få plass til alle deltagerne.
Dyr prøvetur
Når den er parkert i henhold til instruks åpnes døren, og ut stiger Kenneth Hansen. Han kan opplyse at han bare er sjåfør, for bilen tilhører en kompis. Kona hans ankommer etterpå, i en Maserati Quattroporte full av venner og familie. Det råder en trivelig stemning tross iskalde vindkast, der alle ser ut til å bli inkludert.
En sølvgrå Lamborghini Gallardo rygger inn foran utstillingsvinduene, og sjåføren gir et par heftige rapp med gassen før han slukker V10-eren. Selv om dagen er viet til Ferrari, har Hans Petter Gullaksen tatt turen for å bli med på tur.
– Fin Lamborghini, men det frister ikke med en Ferrari da?
– Lamborghini er mer sjeldent, og etter en opplevelse på Rudskogen hadde jeg ikke noe valg, sier Gullaksen.
– Hva skjedde på Rudskogen?
– Jeg fikk prøvekjøre en Lamborghini Countach, og jeg pleier å fleipe med han som eier den. Jeg sier at det ble en dyr prøvetur, for jeg blåste rundt én million på denne her etterpå, sier
Gullaksen og ler.
Han forteller at han opprinnelige eide en Porsche 911 GT3, og så kjøpte Lamborghinien i tillegg. Det ble etter hvert litt mye kostnader, så han la begge ut for salg. Lamborghinien ble solgt først, og så Porscheen.
– Men det ble feil det også, så da begynte jeg å lete. Og når den samme bilen dukket opp igjen, kjøpte jeg den tilbake, sier Gullaksen.
Steiler ikke
Klokka 12 fyrer samtlige opp motorene i en symfoni for eksosrør, og setter kursen mot Drøbak. På den andre siden av Oslofjordtunellen følger de vannet nedover Hurumlandet mot Tofte, der et par biler til hekter seg på. Akkurat som Smidt lovet, sprer skyene seg og slipper vårsola gjennom på vei opp mot Lier, der det blir samling på veikroa. Parkeringsplassen fylles opp av brede, flate superbiler, og noen byr på et par soloer utført med frigir og tung høyrefot. En enslig Audi e-tron GT glir lydløst av gårde, på jakt etter et fredeligere sted.
Bilinteresserte i alle aldre stimler sammen for å ta en nærmere kikk, og en kar kommer bort for å slå av en prat.
– Er det Ferrari-treff?
– Ja det stemmer, skulle du ha vært med?
– Nei, jeg har også bil med hest på, men den står ikke på bakbeina, sier han med et lurt smil.
Litt lengre oppe i bakken har han parkert en mørkegrønn Ford Mustang Bullitt, med hvit girkule og nedsenkede luftinntak i panseret. Den gir en fin kontrast til buldrende og brølende Ferrarier som etter hvert fyller hele parkeringsplassen.
Det lanseres stadig flere elbiler, og en dag blir det kanskje ikke like enkelt å gjennomføre slike arrangement. Men heldigvis er det fremdeles mange der ute som vet å sette pris på italienske smykker med både åtte, ti og tolv sylindre.