<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
UT PÅ TUR: Elektriske Porsche Macan er kommet i testfasen. Her fra Porsches forskings- og utviklingsavdeling i Weissach i Tyskland. Foto: Porsche

Ny elektrisk Porsche på vei

Porsche Taycan er produsentens første elbil, men flere modeller er på vei. Nå testes Macan i helelektrisk utgave.

Publisert 14. mai 2021 kl. 14.39
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 381 ord

Nordmenn elsker elektriske Porscher. Så langt er det registret over 1.440 stykker av Porsche Taycan og stasjonsvognutgaven Taycan Cross Turismo i Norge. De kostbare og kapable elbilene har slått an med sine skarpe kjøreegenskaper og akselerasjon, og det er derfor grunn til å tro at den kommende SUV-en Macan også kan bli en vinner i Norge.

Deler plattform med Audi

SKAL KJØRE LANGT: Elektriske Porsche Macan testes i disse dager og skal kjøres over tre millioner kilometer. Her er en testbil lastet med sensorer for å samle inn data. Foto: Porsche

Det har vært kjent en stund at Porsche jobber med en elektrisk SUV, men nå bekrefter tyskerne at Macan-arbeidet er i full sving. Over tre millioner kilometer skal kjøres med testbilene før den elektriske SUV-en er klar for salgsstart i 2023, ifølge selskapet.

Porsches nye elbil skal ikke bygges på noen eksisterende konvensjonell plattform, men baserer seg heller ikke på Taycan- og Audi e-tron GT-plattformen J1. Elektriske Macan blir etter alt å dømme en av de første bilene som får konsernets såkalte PPE-plattform, som utvikles i samarbeid med Audi. PPE står for Premium Platform Electric og skal også benyttes av den kommende Audi Q6 e-tron, skriver nettstedet Autocar.co.uk. 

KAMUFLERT: Den Elektriske Porsche Macan er ennå ikke vist og derfor er testbilene kamuflert. Kikker man nøye etter kan man imidlertid se at lyktene ligner på de en Porsche Taycan har. Den elektriske Macan er ventet å komme på markedet i 2023. Foto: Porsche

Flere modeller ventes

Porsche har enn så lenge vært sparsomme med detaljer rundt den kommende SUV-en, men det bekreftes en 800V-arkitektur og hevdes at bilen blir svært sportslig, slik dagens Macan-kunder nok forventer. Det er også grunn til å forvente forskjellige effektutgaver slik Porsche har organisert seg med de øvrige modellene. At det dukker opp en innstegsmodell er heller ikke utenkelig, men modeller som Macan 4S, med firehjulsdrift og batteri på om lag 100 kWh, er antagelig mest aktuelt for norske kunder. For dem som vil ha mer motoreffekt er det lov å håpe på både Macan Turbo og Turbo S-utgave. 

PS: Husk å følge Finansavisen Motor på Facebook – der det alltid er spennende bildiskusjoner på gang!