<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
STRAM I STILEN: Silent 80 har et soldekk på 90 kvadratmeter. Du skal kunne cruise cirka 100 nautiske mil i døgnet med båten. Foto: Silent-Yachts

Ny katamaran: – Tilnærmet gratis i drift

Silent-Yachts har lykkes med sine lite lekre, men miljøvennlige katamaraner som er tilnærmet gratis i drift.

Publisert 5. juni 2021 kl. 10.24
Lesetid: 4 minutter
Artikkellengde er 908 ord

Italia er i førersetet når det gjelder bygging av større båter og yachter. USA er størst på småbåter. Verft både her og i en flere andre land, har så smått begynt å snakke om bærekraft. EU skjerper kravene til dieselmotorer i yachter på over 50 meter. En liten mygg startet av en østerriker, er imidlertid det eneste firma i båtbransjen som kan skryte på seg å bygge tilnærmet fossilfrie båter.

PS: Husk å følge Finansavisen Motor på Facebook – der det alltid er spennende bildiskusjoner på gang!

Ni under bygging

Michael Köhlers Silent-Yachts har ni båter under bygging. Basert på tegninger har verftet solgt seks av en ny modell på 60 fot og tre av verftets største modell på 80 fot. Köhler påstår at du kan krysse Atlanterhavet med 80-foteren uten å svi av så mye som én liter diesel.

– En av kundene våre gjorde det med den første båten vi introduserte. Det tok sin tid, men de led ingen nød underveis, sier han

På landjorda koster en elektrisk bil skjorta i forhold til en bil med forbrenningsmotor. En amerikaner betaler omtrent like mye for en Mercedes EQA som for en GLE fra det samme merket. Velger han en A-Klasse med fossilmotor fremfor den elektriske broren sparer han cirka 200.000 kroner.

ENKEL STIL: Innredningen er bygd opp av lette paneler kledd med tynn finer. Foto: Silent-Yachts

Billig i drift

Michael Köhler bruker de samme salgsargumentene som Mercedes, det er mye billigere å drifte og vedlikeholde en båt eller en bil med elektromotor enn en ditto med forbrenningsmotor. Både Köhler og Mercedes har rett.

Silent-Yachts har imidlertid klart det hverken Mercedes eller noen andre bilprodusenter har klart – konkurrere mot fossilbåter direkte på pris. Standardversjonene av Silent 80 koster 57 millioner kroner. Polske Sunreef som har spesialisert seg på katamaraner, skal ha godt over 60 millioner kroner for sin 80-foter. En Silent 60 har en prislapp på 22 millioner kroner. Fountaine Pajot 67, også det en katamaran, koster et par millioner kroner mer. En yacht med ett skrog i samme størrelser er noe billigere, men det er nok svært få som vil vurdere en Sunreef 80 eller en Silent 80 opp mot en Ferretti 850.

Silent-Yachts har tatt skikkelig tak i en del av de utfordringene det byr på å kjøre på strøm. For å redusere strømforbruket til «hotelbelastningen» er alle rommene om bord ekstra isolerte. Det betyr at varme eller kjøling ikke må kjøres like intensivt. Vinduene er plassert slik at de stort sett vil ligge i skyggen. Varmepumpe sørger for å utnytte energien mest mulig effektivt. Hele båten inkludert innredningen bygges i avanserte lettvekts materialer. Vekten oppgir verftet til 58 tonn.

ÅPEN LØSNING: Bysse, salong og spiseplass befinner seg på hoveddekket. Her har du også en innvendig styreposisjon. Foto: Silent-Yachts

Solide garantier

Standardversjonen av 80-foteren er utstyrt med to elektromotorer på 150 kW og en batteripakke fra Panasonic på 207 kWh. En liten generator som sørger for at du ikke skal skjelve av rekkeviddeangst er inkludert. 

Du kan få båten med en gigantisk batteripakke på 429 kWh og to generatorer. Større motorer, som gir en toppfart på 20 knop, kan verftet også levere. Vi tror ikke du trenger større batteripakke og poenget med å kjøre fort er på sett og vis i strid med filosofien til verftet. Köhler sier at den minste batteripakken er stor nok til at du kan ha det koselig under dekk og cruise på marsjfart en hel natt. Solcellene som dekker så godt som alle takene er levert av SunPower. De gir 25 års garanti på panelene sine. Batteriene garanterer Silent-Yachts for vil vare i minst åtte år. 

STØRRE SALONG: Det er ikke noe å si på størrelsen til lugarene. Velger du å ha dem i skrogene øker volumet i salongen betraktelig. Foto: Silent-Yachts

Det eneste du ikke får garanti på er sol.

De to nye modellene til Silent-Yachts er skåret over den samme lesten – fire gjestelugarer i katamaranskrogene og en stor kombinert salong, bysse, spiseplass og førerplass på hoveddekket. Verftet har utviklet flere alternative løsninger og de kan skreddersy en ny båt akkurat slik du vil ha den. For eksempel kan 80-foteren ha en stor lugar på hoveddekket med utsikt og utgang til plassen på fordekket.

Selvsagt er plassen mindre i 60-foteren og den har en flybridge som nærmest bare er en styreposisjon i friluft. 80-foteren kan skilte med et soldekk på 90 kvadratmeter. Det gir blant annet rom for spiseplass, et stort grillkjøkken kombinert med en bardisk og mange sitteplasser i fartsretningen på hver side av styreposisjonen.

MINIMALISTISK: 60-foteren har en liten flybridge og god plass på akterdekket. Foto: Silent-Yachts

Strykejern

Begge de nye Silent-modellene er formgitt av Marco Casali. Han har valgt en, for å si det mildt, stram stil. Rette linjer preger begge båtene. Vi synes 60-foteren minner om et reisestrykejern og 80-foteren om en mer avansert utgave av det samme jernet. Primært for å tekkes et mulig marked i USA, kan 80-foteren leveres med et soldekk som er bygd inn. Da blir båten seende ut som en vaklevoren bryllupskake.

Silent-Yachts har allerede nå avslørt at verftet arbeider med å utvikle en enda større modell. Hvor stor den blir vet vi ennå ikke, men det betyr at verftet helt sikkert tar skrittet opp i yacht-divisjonen.

VAKLEVOREN BRYLLUPSKAKE: Soldekket kan bygges inn. Det er slike båter amerikanerne vil ha. Foto: Silent-Yachts