<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tesla-konkurrent doblet salget i mai – satser tungt i Norge

Den kinesiske elbilprodusenten Nio doblet salget i mai og satser tungt på det norske markedet.

Publisert 3. juni 2021 kl. 12.20
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 221 ord
DOBLET: Nio doblet salget i mai. Her ved William Li, grunnlegger, styreleder og adm. direktør i Nio og Marius Hayler, daglig leder for Nio i Norge. Foto: Nio

Kinesiske Nio leverte 6.711 kjøretøy i mai 2021, tilsvarende en solid økning på 95,3 prosent sammenliknet med samme periode i fjor, ifølge en pressemelding fra selskapet. 

Nio solgte 1.412 utgaver av SUVen ES8, 3.017 enheter av den kompakte SUVen ES6 og 2.282 eksemplarer av coupe-SUVen EC6. 

Leveransene i mai var negativt påvirket i flere dager på grunn av volatiliteten knyttet til leveranser av halvledere og tilhørende logistikkmessige tilpasninger. Basert på nåværende produksjons- og leveranseplaner vil selskapet være i stand til å fremskynde leveranser i juni for å ta igjen forsinkelsene fra mai, ifølge meldingen.

Pr. 31. mai har Nio levert ut 109.514 biler til kundene, og det opprettholder målsetningen om et salg på mellom 21-22.000 biler i andre kvartal. 

Satser i Norge

På en pressekonferanse 6. mai lettet elbilprodusenten på sløret og avslørte planene for Norge, som blir selskapets første internasjonale marked. Nio skal bygge opp et fullverdig økosystem som inkluderer elbiler, servicetjenester og digitale opplevelser. I tillegg skal det bygges egne salgs- og servicenettverk  Norge. 

SUVen ES8 er den første modellen Nio lanserer i Norge, etterfulgt av den elektriske sedanen ET7 i 2022.

Det første «Nio House» utenfor Kina vil i tredje kvartal i år åpnes på Karl Johans gate i Oslo sentrum. I 2022 er planen å åpne fire nye salgslokaler – såkalte «Nio Spaces» - i Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand.