Andreas og sønnene satset på tross av advarslene: –Vi har ikke angret en eneste dag
Bryne: Ikke alle hadde troen da Andreas Abelsnes etablerte Bryne Bil med sønnene for ti år siden. Restaurering av klassikere er et hovedområde.
– Jeg har nok alltid hatt en drøm om et lite verksted hvor jeg kunne jobbe med det jeg har mest lyst til: Restaurering av gamle biler, smiler Andreas Abelsnes mens vi rusler rundt i de nye, flotte lokalene hos Bryne Bil på Håland, bare en drøy kilometer syd for Bryne sentrum.
PS: Husk å følge Finansavisen Motor på Facebook – der det alltid er spennende bildiskusjoner på gang! Sjekk også Finansavisen Motors bilpodcast Mil etter mil – en podcast om bil!
Allsidig bakgrunn
Andreas Abelsnes hadde bred erfaring fra bilbransjen da han tok steget fullt ut og etablerte Bryne Bil sammen med sønnen Morten i 2011. Et år senere hoppet også Jørgen ombord, slik at de nå har et BilXtra-verksted med et titalls ansatte med kompetanse på både mekanisk og karosseri, samt at far har sin egen klassikeravdeling.
Far Andreas utdannet seg som biloppretter og jobbet som d
et i to-tre år, før ryggen skapte problemer. Så ble det et år på verkstedkontoret hos Kvernland, før han begynte med salg. Først bruktbil, så nybil og etter hvert nyttekjøretøyer. Det ble mange år med Ford nyttekjøretøyer på 7,5-tonnsmarkedet, før han skiftet karriere til hussalg for en kort periode. Så var det tilbake i tungbilbransjen med et par år i MAN og Bertel O. Steen i Stavanger 16 år.
En unik mulighet
– Jeg hadde startet og registrert et lite enmannsverksted hjemme i garasjen med restaurering av klassiske biler da BilXtra spurte om jeg kunne være interessert i å starte bilverksted på Bryne.
Da hadde begge sønnene også gått inn i bilbransjen og var fagutdannede som mekanikere og hadde sikre jobber i ulike firmaer.
– BilXtra var i ferd med en vesentlig satsing på å utvide kjedeverksteder, og Bryne var et av stedene de ønsket å få startet et verksted. Driften av verkstedet skulle vi stå for selv, men i et samarbeid på innkjøp av deler og kursing. Var dette muligheten for å realisere den lille drømmen som hadde vært der, sammen med sønnene?
Vi har ikke angret en eneste dag på at vi satsetAndreas Abelsnes
– Vi bestemt oss raskt. Dette hadde vi lyst til, så yngstemann Morten (med erfaring som verksmester på Jaguar og Land-Rover) og jeg gikk i gang, til tross for mange som var skeptiske til et slikt far og sønn-prosjekt: «Det går aldri bra at far og sønn jobber sammen!»
Etter et år kom også eldste sønn Jørgen ombord, og etter seks-syv års drift har de aldri sett seg tilbake, men heller utviklet bedriften og utvidet med nye lokaler.
Drøm i oppfyllelse
– Min erfaring var å skru på veteranbiler, men guttene har erfaring både med mekanisk, karosseri og administrasjon, så det var en perfekt match. Og ekte bilentusiaster er vi alle sammen. Vi har ikke angret en eneste dag på at vi satset, sier far selv.
Kontakten med ulike entusiastmiljøer har også bidratt til forretningen med en rekke ulike typer oppdrag utover de vanlige jobbene du finner på ethvert BilXtra-verksted.
Da vi var innom var både japanske tunerbiler, engelske klassikere, Mercedes-Benz og annet i ulike stadier av alt fra mekanisk oppgradering, til fullstendige nut-and-bolt-restaureringer, blant annet en totalrestaurert 1963 Jaguar E-type Roadster.
– Jeg har lenge vært medlem i Sportsvognklubben, Mercedes-Benz-klubben og Jaguar-klubben. Kanskje har jeg opparbeidet et visst rykte der i løpet av 35 års tid, hvor jeg har drevet med restaureringer, resonnerer Abelsnes senior mens vi beskuer «lageravdelingen» for prosjekter som venter på plass i verkstedet, samt biler som er ferdige og som overvintrer her.
Tidligere satset man også noe på bruktbilsalg, men nå er det fullt fokus på vanlig verksteddrift, pluss klassikere. Bilene som er under arbeid da vi er innom, kommer fra kunder fra hele landet, som Oslo, Skien, Vennesla og Tromsø.
Ekspanderer
Etter at de åpnet det nye verkstedet, har virksomheten ekspandert, og i dag sysselsetter verkstedet totalt et titall, inkludert to lærlinger. Og bedriften fokuserer på å få unge inn i yrket i den tradisjonsrike industribyen på Jæren.
– Ungdom er alltid velkomne her, det er viktig for verkstedet å ta imot lærlinger og vi er også behjelpelige hvis det er noen som ønsker å være her i arbeidsuker, understreker de, for det er viktig med rekruttering fra ung alder.
Ungdom er alltid velkomne her, det er viktig for verkstedet å ta imot lærlingerAndreas Abelsnes
Det er de selv eksempel på etter at de som unger var med faren og hang rundt i verkstedet når han restaurerte på kvelder og helger. Farens interesse smittet og skulle bli til jobb for de også. Mens Morten styrer verkstedet, driver Jørgen på karosseri.
Nytt og gammelt
Mens vi går rundt er det nok av «vanlige» kunder som fyller opp verkstedet med «vanlige» jobber også, samt at det ofte er entusiaster som kommer innom for å få ordne med store og små ting.
Ikke bare biler heller. Gråtasslauget på Bryne teller hele 100 medlemmer, og spesielt Jørgen er aktiv her med hjelp til både restaurering av de gamle traktorene og bidrag med å skaffe deler.
En ekte bilentusiast merker fort om en har med en annen ekte entusiast å gjøre, og når du møter trekløveret Abelsnes er det lett å merke hvordan entusiasmen til faren har smittet over på sønnene.
Kjenner markedet
Mens far Andreas jobbet med restaurering av klassiske biler hjemme i garasjen ble han kjent med alle deleleverandørene, spesielt på engelske og tyske biler. Han hadde derfor både gode kunnskaper og kontakter før han tok steget fullt ut. 35 – 40 års erfaring er ikke noen ulempe når en skal jobbe med 1950- og 1960-tallsbiler, og han går ikke lei.
– Jeg koser meg med å jobbe på klassikere også som jobb, mye mer enn forventet. Det er en flott kundekontakt, og jobbene kommer gjennom kjente, venner, jungeltelegrafen og det siste har vi jobbet mer bevisst med Facebook og spredt budskapet.
Mange ønsker å bruke bilene sine mer, og mange realiserer drømmen om en kosebilAndreas Abelsnes
– Youngtimere vokser med nye kunder som våger mer. Mange ønsker å bruke bilene sine mer, og mange realiserer drømmen om en kosebil. Også de som er mer sportsbilinteressert ønsker en bil som kan gi kjøreglede og kos uten at førerkortet henger i en tynn tråd, sier senior med et smil.