<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
LITT ANONYM? Porsche 911 GT3 med Touring-pakken gir deg kjøreegenskapene til en GT3, men mer av utseendet til en vanlig 911.  Foto: Porsche

Den forrige var «ekstremt populær» – her er den nye

Med vinge og staffasje er ikke nye Porsche 911 GT3 for de sjenerte. Touring-varianten, derimot... 

Publisert 25. juni 2021 kl. 10.34
Oppdatert 27. juni 2021 klokken 23.55
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 383 ord

Selvfølgelig er ikke en Porsche 911 med 510 selvpustende hestekrefter for dem som søker et avmålt fremtreden. Ingen Porsche er beskjeden rent visuelt, men det kan hevdes at det finnes graderinger, og da seiler nye Porsche 911 GT3 med Touring-pakken opp som et spennende konsept.

Den nye bilen gir «høy ytelse uten å skryte av sine talenter», skriver Porsche i sin presentasjon av GT3 med Touring-pakken. Ifølge tyskerne var forrige utgave av GT3 med Touring-pakken «ekstremt populær», og det er derfor ingen overraskelse at Porsche fortsetter i samme spor. En sekstrinns manuell girkasse er standardutstyr, men Touring-pakken kan for første gang kombineres med PDK-girkassen uten at det koster noe ekstra. 

GIRKASSEVALG: Porsche 911 GT3 med Touring-pakken fås for første gang med automatgir. Men det er vel manuell girkasse du helst vil ha? Foto: Porsche

Manuell- og automatgirkasse

I Norge starter en 911 GT3 med Touring-pakken på 2.469.900 kroner – 11.000 kroner under en vanlig GT3. Motoren er den samme i disse bilene, og yter full effekt ved 8.400 omdreininger. Maksimalt dreiemoment på 470 Nm utvikles ved høye 6.100 omdreininger, som antyder denne 4,0 liter store boksermotorens karakter. 

En 911 GT3 Touring veier fra 1.418 kilo og skal klare 0 til 100 km/t på 3,9 sekunder med manuell girkasse, eller 3,4 sekunder med PDK. Om dobbeltclutchkassen velges, veier nye 911 GT3 Touring 1.435 kilo. Panseret er laget av karbonfiberforsterket plast (CFRP), felgene er smidde og det er montert lettvektsglass i tillegg til et ekstra lett eksosanlegg.

UTEN VINGE: Porsche 911 GT3 med Touring-pakken gjør at du slipper den gigantiske vingen en vanlig GT3 har. To eksosrør på midten avslører imidlertid at dette slett ikke er noen vanlig 911. Foto: Porsche

På en 911 GT3 med Touring-pakken er den digre vingen naturlig nok fjernet, slik at bilen skal se mer subtil ut, men de kritiske downforce-egenskapene ivaretas ifølge Porsche ved at en innebygget spoiler løftes opp automatisk ved behov. Et annet kjennetegn ved 911 GT3 med Touring-pakken er de sølvfargede listene rundt vinduene, som er laget av anodisert aluminium – en overflatebehandling som gir en ekstra lysreflekterende overflate. 

Porsche 911 GT3 Touring kan for øvrig bestilles med de samme ekstrautstyrsmulighetene som de øvrige 911-modellene, opplyser Porsche.