<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 17. aug. 2021 kl. 21.00
Oppdatert 20. aug. 2021 klokken 09.53
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 556 ord
Jonas Gahr Støre, Trygve Slagsvold Vedum og Audun Lysbakken under partilederdebatten i Arendal mandag kveld.   Foto: NTB

Hva skal Slagsvold Vedum i regjering?

Etter den første partilederdebatten, som kom etter statsministerduellen kvelden før, kan man lure på hva slags regjering Jonas Gahr Støre vil samle rundt seg etter valget den 13. september.

Trygve Slagsvold Vedum (Sp) og Audun Lysbakken (SV) var nær ved å hoppe på hverandre, og hvis ikke tillitsforholdet mellom disse to var ødelagt på forhånd fordi Slagsvold Vedum kontant og uten forbehold avviser å sitte i regjering med Lysbakken og SV, så er det fullstendig brudd nå.

Gahr Støre gjorde ingenting for å dempe gemyttene, og hans ståsted er at han vil ha en ny regjering hvor både Sp og SV deltar, men slipper han unna med bare Sp, så velger han nok den løsningen. Audun Lysbakken har god grunn til å være sur over hvordan han blir behandlet av Trygve Slagsvold Vedum.

For borgerlige velgere, de som har sluttet opp om Høyre og Erna Solberg, er det åpenbart best med en ny regjering bestående av bare Ap og Sp. Jonas Gahr Støre er forsiktig og vil for eksempel ikke øke skattene utover dagens nivå, og Sp er jo egentlig et parti for næringsdrivende i distriktene (39.000 bønder). SV derimot, vil ha store endringer på flere områder.

Det sprakk for Slagsvold Vedum da de to under debatten var første par ut om klimatiltak, men det vil neppe bli noe bedre når (hvis) det skal utarbeides en felles regjeringsplattform.

Sp’s politikk på klimaområdet er veldig lik klimapolitikken til FrP, og det passer selvfølgelig ikke SV. De kan kanskje være enige om målet, hvor klimagassutslippene skal reduseres med 50 prosent innen 2030, men når Sp, som FrP, vil frede bilistene og bruk av diesel og bensin, kan det ikke bli enighet for SV og Sp.

SV har også et usedvanlig luftig forslag om å dele ut de inntekter staten får ved en mye CO2-avgift, til alle innbyggere. Det blir en merkelig runddans, og vil aldri havne i en rødgrønn regjeringsplattform.

Trygve Slagsvold Vedum vil altså holde SV utenfor det gode selskap, mens SV samtidig må vise velgerne at SV er et minst like godt miljøparti som MDG og Rødt, og her vil Gahr Støre åpenbart komme i en skvis.

Vi tviler ikke på at Jonas Gahr Støre vil finne frem til en plattform

MDG og Une Bastholm kan gjerne tenke seg å øke bensinavgiftene både tre og fire ganger, fordi utslippene fra veisektoren er så store, men da roper altså både Sp og FrP nei, nei.

MDG står også i prinsippet for en reduksjon i kjøttforbruket (rødt kjøtt), men det vil ikke Sp ha noe av. Partiet kan være med på delmål for reduksjon i CO2-utslipp fra transportmidler, isolasjon og slikt, men ikke ett gram CO2 skal fjernes ved en reduksjon i kjøttforbruket.

Hvor det er mye å hente.

Sp vil derimot stemme imot forbudssoner for biler i sentrum, fordi eiere av gamle Ladaer og slikt ikke skal presses ut av byene.

Vi tviler ikke på at Jonas Gahr Støre vil finne frem til en plattform, enten det bare er med Sp eller SV og Sp, fordi dette er hans siste sjanse til å bli statsminister, men denne regjeringen vil ha internt bråk fra første dag. MDG og Rødt vil fremme nye og utfordrende forslag hele tiden, fordi de ikke sitter i regjeringen, og hva skal SV og Audun Lysbakken lene seg mot? Han kan jo ikke bli overkjørt av MDG hver uke, og Slagsvold Vedum vil spenne ben på ham.