<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
+ mer
FULL FART: Nio etablerer seg i Norge med full styrke. Første bil ut er Nio ES8. Foto: Håkon Sæbø

Kina-elbil med teknologi som kan bli avgjørende for norske barnefamilier

Eggemoen, Hønefoss: Enda et elbilmerke du ikke har hørt om? Ja, men denne gangen er det mye å legge merke til, for kinesiske Nio later til å satse kraftig.

Publisert 17. sep. 2021 kl. 17.06
Lesetid: 8 minutter
Artikkellengde er 1904 ord

På Eggemoen flyplass rett ved Hønefoss står bilene klare. Kjegler er satt opp, ikke helt ulikt øvingsbanen du måtte forsere som 17-åring, men forskjellen er at det i dag er garvede biljournalister som skal sette seg bak rattet. Kaffen er slurpet ned og nær sagt hele Norges biljournalistlag tripper på rullebanen og sier de gleder seg til å teste bilen, men murrer også litt fordi det er satt opp kjegler og instruktører – uten særlig mye tid til «frikjøring» der bilprodusentens vaktsomme øyne og ører ikke sitter i baksetet. Kritikernes ransakende fingre får likevel løpe over plastpaneler og lete etter hule lyder og knirk, men det er interessant nok lite å sette fingern på i denne kinesiske elbilen. Den hevdes å være «premium».

Nio ES8 er forøvrig rett over fem meter lang, har 534 hestekrefter, to motorer, firehjulsdrift, 500 kilometers rekkevidde, seks eller syv seter, luftfjæring og batterikapasitet på 100 kWh. Dette er Nios første modell på norske skilter.

LUKSUS: Nio ES8 har påkostede materialer og bilen oppleves velbygd. Foto: Håkon Sæbø

Vi tester 0 til 100 med forskjellige kjøreprogrammer og konstaterer at bilen oppleves mer enn kvikk nok for norske familier. Vi ratter oss gjennom slalåmkjøring og kjegler så det skriker i dekkene, både i sportsmodus og luftfjæringens mer komfortable program, og merker oss at Nio ES8 er både tung og ganske kapabel. Rekkevidde og effektivitet er noe som må komme i en senere test, men det er likevel mulig å trekke noen konklusjoner rundt denne bilen. Teknisk sett gir den et godt førsteinntrykk, men er det nok i en verden der elbilkonkurransen for alvor hardner til?

Risiko og belønnelse

FORTELLER IKKE ALT: Marius Hayler er direktør i Nio. Han vil fortelle hva nye Nio ES8 skal koste når selskapet åpner sin forretning i Oslo 23. september. Foto: Håkon Sæbø

Vil du ha en Nike-sko med stor, synlig logo, som sikkert er god å løpe med og som tar seg godt ut, eller vil du ha en lignende joggesko som hevdes å være god å løpe med, men som du aldri har hørt om?

Mange vil antagelig søke trygghet og komfort i et valg der det kjente og lite risikable foretrekkes. Å kjøpe noe du tror du kan stole på, eller minst like viktig: Som du har hørt at andre setter sin lit til, er et naturlig valg. Urmennesket kan lure på hvorfor det skal jaktes på et helt nytt sted når det gode, gamle jaktområdet gir mat på steinbordet. Vi mennesker har en iboende aversjon mot risiko og endring, og det er slik sett god grunn til å gå for det som gir sikker avkastning. Det ukjente jaktterrenget i den andre dalen der borte kan skjule fiender du ikke visste om, men også mat som smaker ekstra godt. Er det verdt å satse på noe nytt og skummelt, eller skal du holde deg til det du og alle andre vet om?

VISER SEG FREM: Nio ES8 har luftfjæring og en maksimal bakkeklaring på 16,1 cm. Til sammenligning har en Tesla Model Y bakkeklaring på 16,4 cm, mens en ID.4 har 17 cm. Foto: Håkon Sæbø

Om det å sette pris på noe

I en verden med aversjon mot risiko gjør store bedrifter det lett for oss litt smånaive konsumenter. Vi kjøper det vi hører at er bra og stoler på at merket på produktet tilsier en viss grad av kvalitet, men det finnes også dem som søker risiko. En god del folk synes at det vanlige og forutsigbare er litt kjedelig, men spesielt én mekanisme, i tillegg til innovasjon og ny teknologi, kan styre oss i retning av endrede preferanser: Prisen på produktet.

«Ikke priset» står det sørgelig nok i databasen hos Opplysningsrådet for Veitrafikken. Og dessverre vil ikke Nios norske direktør og våpendrager Marius Hayler si noe om hva den nye elbilen skal koste. 

– Vi presenterer prisen på ES8 når vi åpner Nio House 23. september, sier den norske Nio-direktøren.

Koselig med peis på Karl Johan

Å skape tillit koster penger. I alle fall når det er snakk om selskaper ingen har hørt om før. Men tillit kan kjøpes ved å gi inntrykk av at man er stor og sterk, noe Nio med sin etablering i Norge åpenbart har skjønt. For ikke bare har de slått kloa i Bertel O. Steens tidligere Kia-utslag på Ensjø – akkurat da Ensjø gikk fra å være Oslos mørke og fuktige bruktbildal til å bli et straks kult sted som kretser seg rundt NRKs fremtidige hovedkvarter. Nio har også beleiret Karl Johan, eller selveste Karl Johan, som man kan si med litt kraftfullt tonefall, for denne paradegaten er det stas å befinne seg i, og det vet Nio. Her lover Hayler både peiskos og presentasjon av bilene, og da må det jo være bra?

DU BESTEMMER: Nio ES8 fås med setekonfigurasjonene 2+3+2 eller 2+2+2. Foto: Håkon Sæbø

Monsterbatteri – når du behøver det 

Hvor mye penger Nio bruker på å trenge seg inn på det norske elbilmarkedet vil heller ikke Hayler si, men det er all grunn til å tro at dette koster. Så langt er det ansatt 40 medarbeidere, men flere skal det visstnok bli.

Dyrt blir det forøvrig også med de fire batteriskiftestasjonene Nio skal etablere i Norge. Ja, du leste riktig: Nio er ikke bare et nytt elbilmerke med spennende modeller på lur, de er også det eneste i verden (etter at Tesla gav opp) som lar deg bytte batteri på bilen din mens du er på tur. Og konseptet er tilsynelatende like enkelt som det er genialt, for har du lite strøm kan du i løpet av få minutter skifte ut hele batteriet fremfor å lade det du har i bilen. Det sparer deg for tid, men er slett ikke den eneste fordelen med et slikt system, skal vi tro Hayler.

Se for deg at du i det daglige kjører kort og ikke har behov for et digert batteri og heftig rekkevidde. Da er det praktisk å ikke måtte betale for en bil med stort batteri, når du kanskje ikke trenger dette før du skal til fjells eller på sommerferie. Med Nios tjeneste «Battery as a service» (BaaS) lar selskapet deg abonnere på fremdriftsbatteri, slik at kostnaden ved å kjøpe bilen blir lavere. Hvor mye lavere og hvordan det skal fungere er ikke fortalt i sin helhet, men vil forhåpentligvis bli kjent når Nio House åpner.

KRAFTIG: 0 til 100 går unna på 4,9 sekunder gitt at du har satt bilen i sitt mest sportslige kjøreprogram. Velges det minst sportslige er bilen i overkant dorsk. Foto: Håkon Sæbø

Bilen Nio nå presenterer har i utgangspunktet et batteri på 100 kWh, men det snakkes om at et monsterbatteri på hele 150 kWh skal rulles ut. Og hvor praktisk hadde ikke det egentlig vært? De gangene du skal kjøre langt kan du leie et digert batteri, mens daglig kjørebehov kan tas unna med et mye rimeligere og lettere batteri. En annen fordel er at bilens batteriteknologi holdes moderne og at batteriets helse er lett å følge med på. Hayler trekker også frem at bilene kan holde seg bedre i pris på bruktmarkedet siden batteriet stadig er ferskt. Det er heller ingen urimelig antagelse.

Skeptikere vil nok rynke litt på brynene over en slik løsning, men det er unektelig mye fornuftig i Nios resonnement, gitt at teknologien fungerer i praksis. På Eggemoen viser Hayler en film der blanke driller automatisk reiser seg opp fra gulvet og parrer seg med skruehoder i batteriet, mens bilen er inne i et slags lite hus som ifølge Nio kan lagre og lade 13 batterier. Det ser forbilledlig enkelt og nærmest James Bond-aktig ut, men hva når hytteturens gjørme har satt seg i skruehodene?

I Kina er det etter sigende allerede 400 slike stasjoner, mens Nio planlegger fire stykker i Oslo og Viken i år. Hayler lover også at Nio ikke bare skal være et «Oslo-merke», som han kaller det, men få tilstedeværelse i Bergen, Stavanger, Trondheim og Kristiansand i løpet av neste år.

PRAKTISK: Nye Nio ES8 har to motorer, firehjulsdrift og en rekkevidde på 500 kilometer. Foto: Håkon Sæbø

Et beist på flere tonn 

Nio ES8 veier 2.450 kilo når den kjøpes med syv seter. Da er det god plass til den moderne familien med barnas venner som skal søle is og fraktes til fotballkamp. Alternativt kan ES8 bestilles med seks seter i en 2+2+2-konfigurasjon. Dette er perfekt om du har innleid sjåfør og lydløst skal svinges til Cognac-smaking med krevende venner, for ES8 byr på en andektig og stillegående ferd. Setene er komfortable og trukket i skinn du like gjerne kunne funnet i en påkostet Audi eller BMW, og interiørkvaliteten er for det meste på et høyt nivå. Mangel på softclose, selvlukkende dører, er imidlertid en skuffelse.

Mer tid bak rattet, og ikke minst en bedre peiling på hva bilen faktisk skal koste, vil avdekke hvor farlig Nio kommer til å bli for BMW, Audi og Mercedes-Benz i tillegg til kinesiske BYD og Hongqi.

Sikkert er det uansett at norske elbilkunder vil bli nysgjerrig på ES8 i kraft av dens imponerende bagasjerom. Med tredje seterad slått ned, sluker bilen saftige 871 liter mens solide 310 liter stilles til disposisjon når alle syv seter er i bruk. Dette er til sammenligning 48 liter mer enn du får i en ladbar Volvo XC90 med syv seter.

SLUKER UNNA: Med alle seter i bruk stilles det likevel over 300 liter bagasjeromsvolum til disposisjon. Foto: Håkon Sæbø

En hyllest til Tesla?

Sjelden har bilmarkedet vært mindre oversiktlig, med nylanseringer, forskjellige modeller, batteristørrelser og bilmerker. At kinesiske bilprodusenter historisk sett har et (fortjent) ruglete rykte i Europa, på grunn av sin omfattende kopiering av etablert bildesign, gjør det ikke lett for de seriøse merkene som vil etablere seg nå.

For Nios del er det åpenbart at en stor og lekker SUV med god plass, masse kraft og digert batteri vil tiltale mange nordmenn – gitt at prisen er fristende nok.

Finurlig nok er selve Infotainmentsystemet i Nio ES8 påfallende likt det du finner i en Tesla, men det kan kanskje sees på som en hommage til elbilpioneren?

Nio ES8

 

Motor: Elmotor foran og bak, firehjulsdrift

HK/kW/Nm totalt (OFV-tall): 537/400/725

HK/kW foran: 217/160

HK/kW bak: 326/240

0-100 km/t: 4,9 sekunder

Toppfart: 200 km/t

Egenvekt uten fører: Fra 2.435 kg

L/B/H: 502/192/175 cm

Rekkevidde: 500 km (WLTP)

Batterikapasitet: 100 kWh

Ladehastighet 100 kW

Bagasjerom: 310/871/1.901 liter

Tilhenger: 1.500 kg

 

  • Pluss

Ser tøff ut

Er gigantisk

Går hurtig

  • Minus 

Ikke fantastisk hurtiglading

Ikke voldsom tilhengervekt

Vi vet ikke hva den vil koste

 

  • Design 

Nio ES8 ser oppreist og tøff ut forfra, men ligner litt på en 10 år gammel Jeep Grand Cherokee bakfra.

  • Førermiljø 

Du sitter høyt og godt. Umiddelbart merker du at Nio ES8 er en stor bil med plass til mye.

  • Kjøreegenskaper 

Luftfjæring som kan justeres gjør at bilen både er komfortabel og potensielt underholdende å kjøre.

  • Ytelser 

En kombinert effekt på over 500 hestekrefter gjør denne bilen kjapp. Nio ES8 er mer enn rask nok.

  • Plass 

Plassen kommer til å glede dem som kjøper seg en Nio. Her kan du velge mellom seks eller syv seter.

  • Mye for pengene 

Det vet vi ikke, for importøren har ikke sagt noe om prisene på bilen.

  • Score: 8/10 

Dette kan potensielt bli mye bil for pengene, så det blir spennende å se hva den endre opp med å koste.