Finnes kun tolv i verden: Prislapp på 25 mill. – tak ikke inkludert
Bentley Bacalar er eksklusiv, sprek og er en definitiv hodedreier. Men regner det må du frem med regnfrakken eller en særs solid paraply.
Bentley har slått på stortrommen med sin nyeste modell Bacalar.
Designvidunderet av en bil ser delikat ut, med myke, men samtidig definerte linjer. Ved første øyekast kan det se ut som en cabriolet, men det stemmer ikke helt.
Bacalar har nemlig ikke noe tak.
Det kan by på utfordringer når regnet melder sin ankomst, men har du først råd til en Bacalar har du mest sannsynlig råd til andre biler som tåler å bli våte også.
– Når du ikke har tak kan du la flyten fra kabinen gå over i konturene i eksteriøret. Så denne bilen handler mye om designspråk. Og vi ville skape noe av ekstraordinær skjønnhet. Derfor: ikke noe tak, sier Tim Hanning, talsperson for Bentley.
Kun et dusin
Bentley vil ikke produsere flere enn et dusin eksemplarer av sin nyeste modell. Det kjører prisen opp himmelhøyt til rundt 25 millioner kroner etter norske avgifter.
Det setter imidlertid ikke noen stopper for ivrige kjøpere med dype lommer. Samtlige 12 eksemplarer er nemlig allerede solgt usett.
– Til tross for luftig pris vil den holde seg godt i verdi fordi den er så sjelden, sier Donald Osborne, toppsjef for Audrain LLC og bilsamler.
Kraftig maskin
Under panseret sitter en seks liters twin-turbo W-motor med 12 sylindre.
Det er samme type vi finner i Continental GT Convertible og byr på 659 hestekrefter. Dreiemomentet er på 900 Nm. Til sammenligning er dreiemomentet i en Tesla Model S rundt 990 Nm.
Aktiv firehjulstrekk fordeler kreftene mellom for- og bakhjulene, men lar bakhjulene ta seg av brorparten av fremdriften under vanlig kjøring. Aktiv luftfjæring sikrer komforten, mens en dobbelclutch åttetrinns automatgirkasse sørger for at du suser av gårde. Fra stillestående til 100 km/t tar 3,5 sekunder og toppfarten er på 322 km/t.
Til tross for imponerende tall er ikke Bacalar ment som noe fartsmonster. Det er en luksusbil som gir en myk kjøreopplevelse med komfortable seter og god plass i bagasjen.
Er det fart du er ute etter kan du heller vende nesen mot søstermerket Lamborghini – begge eid av gigantkonsernet Volkswagen.