<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Tapene doblet på fire små måneder

Halvlederkrisen blir bare dyrere og dyrere for verdens bilprodusenter. Nå estimeres det at over 1.800 milliarder i inntekter er gått tapt.

Publisert 23. sep. 2021
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 165 ord
MANGLER KOMPONENTER: Verdens bilbransje. Her fra en bilfabrikk i kinesiske Ningbo. Foto: Bloomberg

Halvlederkrisen har preget bilbransjen i månedsvis, og de finansielle tapene til bransjens aktører bare vokser og vokser. På fire små måneder er estimatet for hvor mye bransjen taper på krisen, nær doblet.

Konsulentfirmaet AlixPartners estimerer nå at halvledermangelen koster den globale bilindustrien 210 milliarder dollar i inntektsbortfall i 2021, ifølge CNBC.

Det tilsvarer 1.812 milliarder kroner.

For bare fire måneder siden estimerte AlixPartners at tapene ville beløpe seg til 110 milliarder dollar, eller 950 milliarder kroner.

Konsulentfirmaets første prognose for bilbransjens halvledertap kom i januar, da komponentmangelen begynte å gå ut over bilproduksjonen. Da var tapsestimatet på 60,6 milliarder dollar, ifølge CNBC.

Målt i antallet biler, anslår AlixPartners at halvlederkrisen fører til bortfall av 7,7 millioner. I mai var estimatet 3,9 millioner.

– Så klart, alle hadde håpet at halvlederkrisen ville ha avtatt mer nå, men uheldige hendelser som covid-19-nedstengningene i Malaysia og vedvarende problemer annensteds har forverret ting, sier bilbransje- og industrisjef Mark Wakefield i AlixPartners i en melding.