Klar for James Bond? Dette kan bilentusiastene glede seg til
James Bond-filmene er alltid proppet med grombiler. Premiereklare No Time To Die er intet unntak.
Premieren på den nye James Bond-filmen No Time To Die er endelig klar, som nummer 25 i rekken i 007-franchisen.
Filmen har allerede vært utsatt to ganger, men nå er Daniel Craig klar til å vise seg frem i sin siste opptreden som britisk agent. Det har heller ikke manglet på lovord fra kritikerne som har fått en sniktitt på nykommeren, som også har innslag fra Norge.
James Bond-filmene er ikke bare synonymt med våpen, eksplosjoner og pene damer. Det er også en rekke godbiter for motorentusiaster.
007-universet har tidligere bydd på både Lotus Esprit S1, Jaguar XKR og Toyota 2000 GT, i tillegg til et tysk innslag i BMW Z8 og en amerikansk variant i Ford Mustang Mach 1. Det er likevel ingen tvil om at James Bond liker å holde det britisk, og modeller fra Aston Martin er alltid en innertier. Blant de mest kjente er DB5, DB10 og V8 Vantage Volante, for å nevne noen.
Firkløver fra Aston Martin
No Time To Die er intet unntak på bilfronten og den er proppet med ulike biler. Tyngden ligger som vanlig på det britiske, men regissør Cary Joji Fukunaga har også funnet frem litt italiensk krydder og en japansk SUV.
Det mest stilfulle og elegante må sies å være Aston Martin DB5. Daniel Craig har allerede rukket å bli kjent med klassikeren fra 1963 i både Skyfall og Spectre, og den har tidligere vært med i Goldfinger, Thunderball og GoldenEye. Med sin fireliters rekkesekser under panseret og 282 hestekrefter sparket den godt fra seg da den ble lansert.
I tillegg til DB5 figurerer det også en V8 Vantage fra 1977 i filmen. Modellen har tidligere vært kjørt i The Living Daylights fra 1987 med Timothy Dalton i hovedrollen.
Spol frem en god del år så finner vi to langt mer moderne tilskudd i Aston Martin-rekken, nærmere bestemt DBS Superleggera og Valhalla. Førstnevnte skal kun være med i noen få korte klipp i filmen, men det burde holde for å fange oppmerksomheten til bensinelskere. Superleggera kan skilte med 725 hestekrefter, 0-100 på 3,4 sekunder og en toppfart på 340 km/t. Norsk innstegspris starter på 3,79 millioner kroner.
Valhalla er et helt annet villdyr. Her er det snakk om superbilytelser og et særegent og ekstremt design. Det er en plug-in-hybrid med 954 hestekrefter, som sparker unna 0-100 på elleville 2,5 sekunder. Nåla stopper heller ikke får du når 347 km/t. Vil du sikre deg et eksemplar må 9 millioner kroner legges på bordet, en pris som er basert på dagens avgifter og eurokurs.
SUV, italiensk krydder og japansk tvist
Britene har også klart å lure inn to SUVer i Land Rover Defender og Range Rover Sport SVR. Defenderne i filmen er en egen V8 Bond Edition i helsvart drakt med knall blå bremsecalipere, spesielle 007-merker og helt svarte felger på 22 tommer. Produksjonen av spesialmodellene er begrenset til 300 eksemplarer.
Range Rover Sport SVR, der SVR er kort for «Special Vehicle Operations», leverer 575 hestekrefter fra en motor med åtte sylindere i V-formasjon. Topphastigheten ligger på 282 km/t og sprinten fra 0-100 går unna på 4,5 sekunder.
Det er også et italiensk innslag i Maserati Quattroporte IV, som ble produsert fra 1994 til 2000. Den er designet av Marcello Gandini, som også står bak designet på Lamborghini Countach. Modellen kom både med V6-motor og i en V8-utgave.
Japanerne er også representert med velkjente Toyota Land Cruiser, en modell som har vært representert i modellutvalget siden 50-tallet.