<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Resultatene fra årets 5G-auksjon er klare: Fire selskaper blar opp 3,4 milliarder

Fibergiganten Altibox suser inn i et nytt segment. De har sikret seg 5G-frekvenser for å ta opp kampen med Telenor, Telia og Ice.

    Publisert 30. sep. 2021 kl. 13.23
    Oppdatert 9. des. 2021 klokken 18.59
    Lesetid: 4 minutter
    Artikkellengde er 812 ord
    ERFAREN NYKOMMER: Torill Nag, konserndirektør for Tele i Lyse-konsernet, har lenge vært en aktør i bredbåndsmarkedet på fiber. Nå går hun og Lyse for fullt inn i den trådløse delen av markedet. Foto: Lyse

    Nasjonal kommunikasjonsmyndighet (Nkom) annonserte torsdag resultatene av årets 5G-auksjon.

    Selv om Telenor og Telia allerede har lansert 5G, og Ice er på vei, så auksjonerte myndighetene nå ut nye frekvenser som vil gi teleselskapene enda mer kapasitet å benytte seg av. Det vil komme godt med for å mette nordmenn og næringslivets stadig økende appetitt for mobildata.

    33 budrunder

    John-Eivind Velure, avdelingsdirektør i Spektrumsavdelingen i Nkom kunne torsdag fortelle at: 

    • Fire aktører vant frem i konkurransen: Telenor, Telia, Ice og nykommeren Altibox.
    • Totalt ble det etter 33 budrunder klart at alt spektrumet som var tilgjengelig har blitt auksjonert ut.
    • Minsteprisen var satt til 1,4 milliarder. 
    • Etter 33 budrunder endte aktørene med en sluttregning på 3,89 milliarder brutto for frekvensene
    • Deretter trekkes det ut en rabatt hos Altibox, Telia og Telenor på totalt 480 millioner, fordi de har forpliktet seg til å bygge ekstra dekning i distriktene
    • Nettoprisen som selskapene betaler etter rabatt ender dermed på 3,4 milliarder kroner.

    Dette fordeler seg ved at Altibox betaler 844 millioner, Ice 554 millioner, Telenor 1,4 milliarder og Telia 1,1 milliarder. 

    Deltagerne i auksjonen kunne få en rabatt hvis man forpliktet seg til å bygge ut bredbånd på minst 100 megabit per sekund på steder det ellers ikke er kommersielt å bygge, innen juni 2025. Rammen på rabatten var på 560 millioner.

    Begynte med «luksusbredbånd»

    Mens Telenor, Telia og Ice også skal bruke frekvensene for å forbedre mobilnettene sine, satser Altibox utelukkende på trådløst bredbånd, ifølge en melding fra selskapet.

    Dette er et relativt nytt produktsegment i Norge som Telia og Telenor har satset på, samt en rekke grossistaktører som leier nettilgang. Produktet skiller seg fra mobilt bredbånd ved at det er låst til en adresse og at man slipper noen særlige begrensninger på datakvoten.

    Fiberalliansen Altibox består av en rekke selskaper rundt omkring i landet som har bygget fiber i en årrekke. Satsingen hadde sitt utspring i Rogaland, men har spredt seg til en rekke regioner av landet med årene og har blitt en betydelig aktør i det norske bredbåndsmarkedet.

    – Nå flere kunder

    Nå vil alliansen, med Lyse-konsernet i spissen, kaste seg over trådløse produkter.

    – Dette er viktig for oss å nå enda flere kunder, sa konserndirektør for Tele i Lyse-konsernet, Toril Nag, da hun fikk ordet på presentasjonen.

    – Vi som begynte å bygge fiber, eller det som ble kalt «luksusbrebånd» av enkelte i starten, ser nå at det er like naturlig som å få inn vann og strøm når man bygger hus. Det er bare to måter å få godt bredbånd på, enten gjennom fiber eller gjennom en fiberforlengelse gjennom 5G, sa Nag.

    John-Eivind Velure opplyser til Finansavisen at Nkom ikke har stilt krav om at Altibox og de andre aktørene må bruke frekvensene over hele landet, men at Altibox, Telenor og Telia gjennom distriktsrabatten har forpliktet seg til å dekke spesifikke husholdninger.

    «Alle» er fornøyd

    Konserndirektør for Telia Norge, Stein-Erik Vellan, var også svært fornøyd med resultatet og også måten auksjonen ble gjennomført på.

    – Telia er godt fornøyd, og vi kan love at disse naturressursene vil bli godt utnyttet til fordel for kundene. Vi har et mål om å dekke halvparten av befolkningen i løpet av året og vi skal være først med landsdekkende 5G i løpet av 2023. Utrullingen går deretter, sa Vellan på presentasjonen.

    Telenor, som er helt avhengig av fiber- og 5G-utrulling når de nå skal legge ned det gamle kobbernettet, lover fortsatt full fart:

    – Med dette resultatet kan våre kunder være trygge på at Telenor også i fremtiden skal ha suveren mobildekning, og at 5G-opplevelsen blir fantastisk over hele landet. 5G-teknologien vil styrke flere samfunnskritiske tjenester, fremme innovasjon i næringslivet og få sterk positiv betydning for hver enkelt i samfunnet, sier Petter-Børre Furberg, i en uttalelse.

    Staten ønsker bedre dekning og fart

    – Vi ønsker at bredbåndskapasiteten og dekningen i nettene skal bli enda bedre, samt tidlig innføring av 5G, sa John-Eivind Velure i Nkom under fremleggelsen og la til:

    – Det er betydelige frekvensressurser til alle fire aktører, som gjør at man kan tilby 5G med svært gode hastigheter rundt om i landet.

    I auksjonen la man ut frekvenser i 2,6 gigahertz-båndet (Ghz) som skulle auksjoneres ut på nytt, mens det ble lagt ut helt nye frekvenser for mobilbruk i 3,6-båndet. I det første båndet var det lagt opp til minst tre vinnere, mens det i det siste var lagt opp til minst fire vinnere.

    Nkom-direktøren påpekte at man i tillegg til å ville sikre en bærekraftig konkurranse også la vekt på å sikre en «rimelig inntekt» til staten og en effektiv bruk av ressursene i auksjonen.

    I kan mobilselskapene fritt bruke frekvenser til den teknologien de vil. Men etter hvert som databruken øker er alle i gang med å fase ut 3G, oppgradere 4G og rulle ut mer 5G.

    • Altibox sikret seg til slutt en blokk på 50 Mhz i 2,6-båndet og 100 Mhz i 3,6-båndet
    • Ice sikret seg totalt 80 Mhz i 3,6-båndet
    • Telenor sikret seg totalt 80 Mhz i 2,6-båndet og 120 Mhz i 3,6-båndet
    • Telia sikret seg totalt 60 Mhz i 2,6-båndet og 100 Mhz i 3,6-båndet