<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Prosjektene på sokkelen: Overskridelser på 18,8 mrd. på ett år

Nye tall i statsbudsjettet for 2022 viser at flere prosjekter på sokkelen sliter med nye overskridelser. Njord- og Johan Castberg-prosjektene er gamle kjenninger, mens Balder er nykommer på listen.

Publisert 12. okt. 2021 kl. 11.57
Oppdatert 12. okt. 2021 klokken 13.51
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 680 ord
– MER OMFATTENDE: Vår Energi har sendt produksjonsskipet Jotun FPSO inn til Rosenberg-verftet i Stavanger for en oppgradering under Balder Future-prosjektet. Der har prislappen økt kraftig.  Foto: Vår Energi

Samtidig som statsbudsjettet slippes i oktober hvert år kommer det også en detaljert oversikt over fremdriften i prosjektene på norsk sokkel.

I budsjettdokumentet fra Olje- og energidepartementet opplyses det nå om at de pågående investeringsprosjektene på norsk sokkel har fått nye overskridelser på totalt 18,8 milliarder kroner siden i fjor.

Det betyr at investeringene som skulle kostet totalt 203,9 milliarder 2021-kroner nå har fått en estimert prislapp på 239,3 milliarder – en økning på 17 prosent.

Det er to gamle kjenninger og en nykommer som topper listen over de tre største nye overskridelsene: 

  • Balder Future: Det store oppgraderingsprosjektet til Vår Energi lå i fjor på budsjett til 20,0 milliarder (2021-kroner). Prislappen har økt med 6,8 milliarder, tilsvarende en økning på 34 prosent.
  • Johan Castberg: Det andre oljefeltet i Barentshavet er under bygging i regi av Equinor. Prislappen økte med 3,4 milliarder (2020-kroner) i fjor og øker med ytterligere 4,7 milliarder (2021-kroner) i årets estimat til en total prislapp på 59,1 milliarder – en samlet økning på 15 prosent.
  • Njord Future: Equinors oppgradering av feltet som startet produksjonen i 1997 er blitt langt dyrere enn planlagt. Prislappen har nå økt med 4,3 milliarder til 29,5 milliarder (2021-kroner). Overskridelsen er nå oppe i 13,1 milliarder, tilsvarende en økning på 80 prosent.

De andre kostnadsøkningene er på Bauge (136 millioner), Fenja (184 millioner), Nova (740 millioner), Yme (579 millioner) og Johan Sverdrup II (1,3 milliarder). I tillegg har havvindprosjektet Hywind Tampen også økt (264 millioner).

Det er bare ett prosjekt der kostnadene har falt siden i fjor og det er på Solveig (-107 millioner), Lundins nye satellittfelt til Edvard Grieg. 

Av nylig ferdigstilte prosjekter så har Equinor allerede fortalt at overskridelsene på skandaleprosjektet Martin Linge, som nylig ble satt i produksjon, endte på 32 milliarder. Det er 1,1 milliarder opp fra fjorårets estimat.

I tillegg ble både Dvalin (-555 millioner), Snorre Expansion (-1,6 milliarder), Troll 3 (-42 millioner), Tor II (-669 millioner) og Duva (-92 millioner) billigere enn først anslått.  

Internrente på «rundt 20 prosent»

Til tross for overskridelsene er det likevel sånn at de aller fleste prosjektene på norsk sokkel holder seg til budsjett. Selv med overskridelsene regner departementet med at internrenten til den samlede porteføljen av prosjekter under bygging er «rundt 20 prosent».

Nåverdien av prosjektene som nå er under utbygging er estimert til 748 milliarder kroner, med statens avkastningskrav på 7 prosent før skatt.

Norske myndigheter og næringen selv opererer med et usikkerhetsspenn på pluss/minus 20 prosent i budsjettestimatene sine. Det betyr at man egentlig ikke regner et prosjekt som en overskridelse før det er blitt minst 20 prosent dyrere, og motsatt hvis kostnadene er blitt lavere.

15 av de 19 prosjektene som er under bygging eller er blitt igangsatt etter august i fjor har vært innenfor usikkerhetsspennet, ifølge departementet.

Les også: Equinor ser oppstart av Johan Castberg i slutten av 2024

Johan Castberg utsatt igjen

Årsaken til at Njord-prosjektet snart nærmer seg en dobling i prislapp fra de opprinnelige estimatene skyldes i hovedsak at arbeidet er blitt langt mer omfattende enn man først planla for. Njord-plattformen ble sendt til Aker Solutions' verft på Stord for oppgraderinger, mens lagerskipet ble sendt til Aibel i Haugesund.

I tillegg er dette prosjektet på linje med all virksomhet på sokkelen blitt rammet av pandemien i form av at smitteverntiltak og forsinkelser i ulike typer leveranser rundt i verden har gjort logistikken mer krevende og kostbar.

Johan Castberg-prosjektet begynte allerede før pandemien å slite og i fjor sommer ble det kjent at Sembcorp-verftet i Singapore hadde gjort en for dårlig jobb med sveisingen av skroget. 

Opprinnelig skulle feltet vært i drift i 2022, men dette er blitt utsatt til 2023 og nå har Equinor satt oppstart til slutten av 2024.

Les også: Equinor endrer fornybarrapportering

Vår Energi må utsette minst ett år

Balder Future-prosjektet, som inkluderer oppgraderingen av produksjonsskipet Jotun på Rosenberg-verftet i Stavanger, påvirkes av «flere faktorer», ifølge budsjettdokumentene fra Olje- og energidepartementet.

«Betydelig utfordringer knyttet til pandemien har påvirket utstyrsleveranser og tilgjengelig bemanning på verftet, noe som i vesentlig grad har påvirket fremdriften i prosjektet», skriver departementet og legger til at «arbeidsomfanget har blitt mer omfattende enn forutsett, særlig knyttet til Jotun FPSO».

Produksjonsstart på Balder Future skulle egentlig vært i 2022, men er nå utsatt til fjerde kvartal 2023.