<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Bilgigant girer opp batterisatsingen

Stellantis har store elektrifiseringsambisjoner de kommende årene. Nå skal bilgiganten ha alliert seg med Samsung-selskap for produksjon av batterier.

Publisert 19. okt. 2021
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
Article lead
+ mer
lead
GIGANTSATSING: Stellantis vil bruke over 30 milliarder euro de neste årene på elektrifisering av bilparken. Blant gruppens biler er pickupen Dodge Ram TRX, som her vises frem under et bilshow i Pontiac, Michigan. Foto: Bloomberg
GIGANTSATSING: Stellantis vil bruke over 30 milliarder euro de neste årene på elektrifisering av bilparken. Blant gruppens biler er pickupen Dodge Ram TRX, som her vises frem under et bilshow i Pontiac, Michigan. Foto: Bloomberg

Den sørkoreanske batteriprodusenten Samsung SDI og bilkonsernet Stellantis skal ha blitt enige om å sammen produsere elbilbatterier for det nordamerikanske markedet, melder Reuters og viser til en kilde med kjennskap til saken.

Ifølge kilden har partene inngått en intensjonsavtale om slik elbilbatteriproduksjon.

Tidligere har nyhetsbyrået meldt at den Samsung Electronics-eide batteriprodusenten kan komme til å etablere batterifabrikk i USA og i den forbindelse investere minst 3 billioner won, godt over 20 milliarder kroner.

Fra før av har Samsung SDI elbilbatterifabrikker i Sør-Korea, Kina og Ungarn, med blant andre BMW og Ford på kundelisten.

Stellantis, som oppsto tidligere i år gjennom sammenslåingen av Fiat Chrysler og franske PSA, og som har kunngjort intensjoner om å sikre mer enn 130 gigawattimer i global batterikapasitet innen 2025, meldte mandag om en innledende avtale med batteriprodusenten LG Energy Solution for produksjon av battericeller og moduler for det nordamerikanske markedet.

Denne produksjonen vil ifølge Reuters starte i 2024. Fabrikkens beliggenhet er ikke bestemt ennå.

Stellantis har tidligere i år erklært at gruppen vil bruke mer enn 30 milliarder euro på elektrifisering av sine biler frem til og med 2025.

Gruppen omfatter bilmerker som Jeep, Chrysler, Dodge, Fiat, Lancia, Alfa Romeo, Maserati, Citroën, Peugeot og Opel.