<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Monstertap på superbiler

Michael Stang Treschows Autoxo har på to år tapt 52 millioner kroner på dyre sportsbiler. Med dansk medeier gir han nå enda mer gass med Ferrari og Maserati.

Publisert 7. nov. 2021 kl. 16.20
Oppdatert 10. nov. 2021 klokken 06.56
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 546 ord
UREDD SATSING: Bilinvestor Michael Treschow Stang har sett millionene fosse ut i luksus- og sportsbilbutikken på Billingstad. Nå satses det tungt på ny Ferrari-butikk. Foto: Håkon Sæbø

Danske Johnny Laursen tok i fjor over som hovedeier både i Autoxo og Autoxo Sport, som tidligere var eiet 100 prosent av Michael Stang Treschow. Det skjedde etter store underskudd som førte til at Treschow måtte låne inn betydelige summer for å sikre likviditeten.

Selv om omsetningen steg kraftig fra 2015 til 2019, gikk resultatene i stikk motsatt retning. I 2019 tapte Autoxo 25,6 millioner av en omsetning på 242 millioner, hvorav Autoxo Sport tapte 18,7 millioner av en omsetning på 220 millioner.

I fjor ble driften i Autoxo videreført i Autoxo Sport som da omsatte 395 millioner med underskudd på 18 millioner slik at det sammenslåtte regnskapet for Autoxo bokførte et nytt underskudd på 26,6 millioner.

Autoxo

 
(Mill. kr) 2020* 2019*
Driftsinntekter 2,2 242,0
Driftsresultat −0,1 −10,0
Resultat før skatt −26,6 −25,6
Årsresultat −26,6 −26,2

* Inkl. Autoxo Sport

Autoxo Sport

 
(Mill. kr) 2020 2019
Driftsinntekter 395,6 220,4
Driftsresultat −13,9 −15,2
Resultat før skatt −18,0 −17,2
Årsresultat −18,0 −18,7

Ny Ferrari-butikk

Samlet ga det 52,2 millioner i minus på to år. I årsberetningen for 2020 skrev styret i Autoxo Sport at tallene ble kraftig påvirket av Covid-19, men at beslutninger fra 2019 som ble effektuert i 2020 gir forhåpninger om bedre tall i 2021.

Det bekrefter nytilsatt daglig leder Rune Brath til Finansavisen.

– Det var eierskifte og omstrukturering i hele selskapet i fjor, hvilket påvirket resultatet. Noe av underskuddet knytter seg til avskrivning av lager. Dertil kom investeringer, sier Brath.

– I år er det snudd kraftig slik at det vil se helt annerledes ut i år, men selv i år er det gjort store investeringer i forbindelse med åpning av ny Ferrari-butikk i januar 2022.

Samtidig med åpning av Ferraributikken endrer Autoxo Sport navn til Formula Automobile, etter sin danske hovedeier.

Da samles bruktbutikk, Maserati-butikk og Ferrari-butikk på Billingstad med import av begge merkene .

– Vil ikke se blodrøde tall

– Vi har gjort så mye investeringer at jeg ikke tør å si om det blir positivt eller negativt i år. Det er et investeringsår, og det handler om å begrense tapet, men butikken er sunnere, så vi vil ikke se så blodrøde tall som i fjor, sier Brath.

Som følge av underskuddet fra 2019 hadde Autoxo Sport ikke mulighet til å søke offentlig støtte for coronaeffektene i fjor

– Hva er gjort for at at det skal bli bedre i år?

– Det er ryddet opp. Vi kan ha hatt feil lager, og sitter med sunnere drift. Mye er gjort, sier Brath.

Sprøytet 93 millioner

– Vi har en investorgruppe på eiersiden som ønsker å satse langsiktig, sier han.

Johnny Laursens Formula Automobile eier 67 prosent av aksjene i Autoxo og Autoxo Sport, mens Michael Stang Treschow eier 33 prosent.

Av regnskapet fremgår det at egenkapitalen i Autoxo Sport er økt med 40 millioner kroner slik at selskapet gikk ut av fjoråret med 13,5 millioner i positiv egenkapital mot 8,5 millioner i minus ett år tidligere.

I Autoxo-regnskapet er det kommet inn 53 millioner i egenkapital slik at egenkapitalen her har gått fra minus 10 til pluss 16 millioner.

Samtidig er gjelden til Treschow-Fritzøe er kuttet fra 20 millioner til null.