<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Lavere etterspørsel enn ventet grunnet covid

Selv om starten har gått litt saktere enn de selv ventet, så planlegger Flyr fortsatt å trappe kraftig opp neste år. Selskapet setter også et tall på kostnadsmålet for 2022.

    Publisert 11. nov. 2021 kl. 07.04
    Oppdatert 11. nov. 2021 klokken 10.53
    Lesetid: 3 minutter
    Artikkellengde er 601 ord
    TRENGER PÅFYLL: Konsernsjef Tonje Wikstrøm Frislid og det nye flyselskapet Flyr er i gang med å hente inn 250 millioner for å "reetablere en finansiell buffer". Foto: Nicolas Tourrenc

    FLYR

    Det nye norske flyselskapet Flyr slapp torsdag resultatene for tredje kvartal.

    Det skjer etter at selskapet mandag denne uken både varslet en emisjon for å få inn mer penger i kassen og slapp en del nøkkeltall for kvartalet. De meldingene sendte Flyr-aksjen inn i en kraftig fallende spiral på Oslo Børs denne uken – fra 3,90 til 2,70 kroner aksjen.

    – Flyrs første kvartal med full drift ble karakterisert av investeringer i oppstart og ekspansjon, og av lavere etterspørsel enn ventet grunnet covid-19. Likevel har etterspørselen og inntektene økt betydelig i slutten av kvartalet etter gjenåpningen av samfunnet i slutten av september, skriver selskapet.

    Selskapet hadde sin aller første avgang den 30. juni, altså på siste dag i andre kvartal, med en tur/retur Tromsø.

    I kvartalsrapporten varsler Flyr at de vil gå fra fire fly i dag til fem før nyttår.

    Mer trøkk utover høsten

    Selv om oppstarten har vært litt tung, viser både Flyr og andres tall en kraftig økt aktivitet utover høsten. Avinors ferske trafikktall for oktober viste forøvrig en passasjervekst på flyplassene fra september på hele 22 prosent.

    Fra å ha 15 til 16 flygninger per dag i tredje kvartal økte Flyr på til 20 til 25 flyginger per dag i oktober, ifølge børsmeldingen mandag. Samtidig ble selskapets fjerde fly satt i drift i midten av oktober, slik at kapasiteten deres har potensial for ytterligere vekst før neste flyleveranse.

    I samme tidsperiode økte fyllingsgraden i flyene fra 38 prosent i kvartalet til 61 prosent i oktober.

    Høyere kostnader enn Norwegian hadde

    Innen utgangen av neste år er målet å øke flåten til mellom 12 og 18 fly. Allerede på nyåret får selskapet påfyll av seks nye 737 Max-fly fra Boeing, i varianten kalt 737-8.

    Flyr har en opsjon på ytterligere fire slike fly til fra leasingselskapet Air Lease Corporation.

    Flyr varsler også at de fra andre halvår neste år har et mål om å ha 38 årsverk ansatt per fly i snitt og at enhetskostnaden deres skal ligge på mellom 0,41 og 0,43 – målt som driftskostnad per setekilometer før drivstoff.

    Til sammenligning hadde Norwegian en enhetskostnad på 0,51 før drivstoff i tredje kvartal i år og 0,31 i 2019 – før pandemien brøt ut.

    SE DIREKTE: Webcast fra kvartalspresentasjonen kl. 8.30

    Vil "reetablere en finansiell buffer"

    I meldingene som kom ut på mandag før kvartalsrapporten varslet Flyr at de vil hente 250 millioner kroner i den første emisjonen siden børsnoteringen tidligere i år.

    Dette skal gjøres for at selskapet kan "reetablere en finansiell buffer", ifølge meldingen på mandag. Der kom det også frem at selskapet har svidd av 248 millioner kroner i kontanter siden oppstarten, hvorav 94 millioner kroner gikk med før første avgang.

    152 millioner kroner rant ut av kassen i tredje kvartal alene. Selskapet satt da igjen med 362,5 millioner kroner på bok per utgangen av september.

    Flyr opplyser i regnskapet at de for tiden opplever 100 prosent tilbakehold fra kredittkortselskapene, noe som betyr at de ikke får ut penger for billettene før reisen gjennomføres. Dette er det samme Norwegian har opplyst at også preger dem og hele bransjen.

    Flyr hentet opprinnelig 600 millioner kroner til en kurs på 5,0 kroner per aksje i forbindelse med børsnoteringen i mars.

    Denne nye emisjonen er garantert av styreleder og gründer Erik Braathen og andre nye og eksisterende investorer. Emisjonen vil bli forelagt en ekstraordinær generalforsamling som skal avholdes i desember eller januar.

    Selskapet opplyste samtidig at de hadde en omsetning i tredje kvartal på 39,6 millioner, et brutto driftsresultat før leasingkostnader (EBITDAR) på -142,8 millioner og et resultat etter skatt på -162,3 millioner.

    ...