Både Audi, Tesla og Skoda har lansert mellomklasse-SUV-er som treffer dagens bilmarked svært godt. Litt bakkeklaring, firehjulstrekk, bagasjerom med plass til det meste for en liten familie, samt en rekkevidde som holder for de fleste har blitt godt mottatt.
Skoda var først ute med Enyaq på vårparten. For den begynner prisene på 361.600 kroner, da med tohjulstrekk, og en rekkevidde på inntil 351-537 kilometer avhengig av hvilken modell du velger. Audi lanserte Q4 e-tron i sommer og for den begynner prisene på 430.100 kroner med en rekkevidde på inntil 520 kilometer.
Tesla Y var sistemann ut av de tre modellene og ble lansert for norske kunder tidligere i høst. Y begynner på 534.900 kroner med en rekkevidde på inntil 507 kilometer.
I løpet av årets ti første måneder troner Model Y øverst på bestselgerlisten av trekløveret med 4.875 nyregistreringer, etterfulgt av Enyaq med 4.695 biler og 2.011 nyregistrerte Q4 e-tron, ifølge Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).
Test Audi Q4 e-tron, Tesla Model Y & Skoda Enyaq
Audi Q4 e-tron 50 quattro | |
Rekkevidde: | 482 km |
Hurtiglading: | 125 kW |
0-100: | 6,2 sek. |
Pris fra: | 550.600 kroner |
Tesla Model Y Long Range AWD | |
Rekkevidde: | 507 km |
Hurtiglading: | 250 kW |
0-100: | 5,0 sek. |
Pris fra: | 534.900 kroner |
Skoda Enyaq iV 80x Sportline | |
Rekkevidde: | 500 km |
Hurtiglading: | 125 kW |
0-100: | 6,9 sek. |
Pris fra: | 495.700 kroner |
Populær trio
– Dette er det heiteste utvalget av passe store familiebiler for tiden, sier Sæbø.
Trioen tas med ut på veien.
– Jeg tror bilene vil fungere bra i vinter med tanke på rekkevidde, mener Sæbø.
– Jeg synes bilen er veldig lekker, og dette er noe helt annet enn det Skoda har holdt på med de siste årene, sier Mørch Larsen om Enyaqen.
Understellet til Tesla Y imponerer ikke.
– Den er altfor stiv, mener Mørch Larsen.
– Men det er veldig mye bil for pengene, sier Sæbø.
Mørch Larsen og Sæbø kan du også høre i Finansavisens «Mil etter mil – en podcast om bil».