<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Størst i verden etter kanonsalg

BMW Group solgte over 2,5 millioner nye biler i 2021, en salgsvekst på 8,4 prosent fra 2020. BMW var dermed det største premiummerket i verden i fjor.

Publisert 13. jan. 2022 kl. 09.32
Oppdatert 13. jan. 2022 klokken 14.31
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 334 ord
STØRST: BMW var det største premiummerket i verden i fjor. I år skal elbilandelen dobles nok en gang. Foto: Sindre Nikolai Aker

2021 ble et knallgodt år for BMW Group, som består av BMW, Rolls-Royce og MINI. Totalt leverte gruppen ut rett i overkant av 2,5 millioner nye biler globalt, en vekst på 8,4 prosent sammenlignet med 2020.

Av de 2,5 millioner bilene var 103.855 helt elektriske. Det er mer enn dobbelt så mange som i 2020, og i år venter tyskerne at det antallet vil dobles igjen.

Ladbare modeller, i form av enten helelektriske varianter eller plugg-inn hybrider fra BMW og MINI, utgjorde 13 prosent av salget på verdensbasis. I Europa ble tallet mer enn 23 prosent, mens i Norge var nærmere 92 prosent av de leverte bilene ladbare.

I Norge ble BMW det femte mest populære nybilmerket med 11.119 solgte nye biler, bak Tesla, Volkswagen, Toyota og Volvo. Selskapets mest populære modell var SUV-en X3 nede på en 18-plass totalt med 2.695 solgte enheter, ifølge tall fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Av fjorårets 2.695 nye X3er var 1.883 av de den elektriske varianten iX3, og totalt ble det levert ut 37.939 nye iX3, som betyr at omtrent én av ti BMW X3-kunder på verdensbasis valgte den elektriske modellen. Samtidig holder BMWs første helektriske bil, i3, koken i sitt niende år på markedet med et salg på 28.216 nye biler, en økning på 5,4 prosent fra 2020.

Flere nye modeller

Mot slutten av fjoråret lanserte BMW to nye elektriske modeller i sedanen i4 og SUV-en iX. I år får de selskap av en elektrisk utgave av 7-serien i i7, samt en elektrifisert X1, iX1. Til neste år kommer det også en elektrisk 5-serie.

Rolls-Royce og MINI vil også styrke det elektriske bidraget med nye modeller i 2023, og ved utgangen av neste år lover BMW at det vil ha minst én elektrisk modell på veiene i rundt 90 prosent av de nåværende markedssegmentene.

I løpet av de neste ti årene planlegger BMW Group å selge rundt ti millioner elektriske biler totalt.

BMW Group salg 2021

 

Merke Antall enheter

Endring fra 2020

BMW 2.213.795 9,1%
MINI 302.114 3,3%
Rolls-Royce 5.586 48,7%
Totalt 2.521.525 8,4%