Rekordår for sveitsiske klokker
2021 var et bra år for sveitsiske klokker. Det beste året.

«Alle» vil ha sveitsiskproduserte klokker. Og de er villige til å åpne opp en feit lommebok for å betale. For industrien som helhet har ikke pandemien satt noen stopper for det. Derfor kunne det lille landets merker – slike som Rolex, Patek Philippe, Audemars Piguet, Breitling, Richard Mille og Longines – skilte med rekordhøy eksport i fjor. Verdien av alle klokkene tikket inn til 22,3 milliarder sveitserfranc ved årets slutt, ifølge bransjeorganisasjonen Fédération de l'industrie horlogère suisse (FH). På godt norsk tilsvarer beløpet intet mindre enn 213,8 millarder kroner.
Forrige rekordår opplevde sveitserne i 2014. Ifølge årsrapporten fra FH viser statistikken en marginal økning (0,2 prosent) siden den gang, etter både opp- og nedturer på trendgrafen i årene mellom. 2020 hadde naturlig nok den største negative pandemieffekten, hvor total eksport summerte seg til «kun» 16,3 milliarder sveitserfranc, 4 milliarder mindre enn i 2019.
Ifølge årsrapporten var økningen drevet av vekst i Amerika (opp nær 22 prosent siden 2019, hvorav USA står for 17 prosent av all eksport) og Kina (opp 50 prosent siden 2019). Til tross for en nedgang på 25 prosent, er Hong Kong fortsatt det tredje største enkeltmarkedet for sveitsiske klokker. Europa var også ned, pålydende -3,4 prosent målt i verdi.
Færre, men dyrere klokker
Det er ikke bare sveitsisk klokkeeksport som gjorde det bra i 2021. Auksjonshusene som annonserer med vintage og brukte klokker i salgskalenderen gjorde det også eksepsjonelt bra. Store internasjonale aktører som Sotheby's, Phillips og Christies hadde alle rekordår.
Pandemien ga på mange måter en boost til små mekaniske tidsmålere til håndleddet.
Statistikken fra Fédération de l'industrie horlogère suisse (FH).
Bransjeorganisasjonen samler tall fra de sveitsiske klokkeprodusentene basert på eksport, ikke salg til konsument. De utgir ikke tall for spesifikke merker eller konglomerater.
Om en tar en nærmere titt på tallene fra bransjeorganisasjonen FH er det dog én trend som gjør 2021 enda mer interessant: Det kjøpes færre sveitsiske klokker. I stedet går trenden mot høyere priser – om en sammenligner med tallene fra tiden før corona.
Hvor det i 2019 ble eksportert 20,6 millioner eksemplarer, summerte 2021 seg til 15,7 millioner eksemplarer. En god del mindre. Likevel var total eksportverdi 700 millioner sveitserfranc mer i 2021 enn i 2019. Ifølge FH var det klokker med eksportspris under 500 sveitserfranc som det gikk hardest ut over. Med andre ord: Luksus selger fortsatt.