Coronasmell for gravstein-rakett
Konkurranse og færre dødsfall i fjor gjør at nettbutikken Gravstein24 har tatt grep. I fjor falt omsetningen 22 prosent.

VESTBY: – Det tok ganske så av da vi gikk ut med nettbutikken vår høsten 2017. Utrolig mange var i en situasjon der de etterlatte rett og slett ikke hadde råd til å kjøpe gravstein til den dødes gravsted, sier Tonje Hovland (43), daglig leder i Gravstein24.
Da Ellingard Monument i Vestby startet egen nettbutikk for gravstein, utfordret de samtidig hele begravelsesbyråbransjen. Etter bare kort tid skjøt salget fart: I løpet av halvannet et års drift hadde de firedoblet salget og kapret rundt 10 prosent av markedet for gravsteiner.
– Vi gikk inn og kuttet prisene. Det var med på å endre en tradisjonsbundet og sterk bransje, sier Hovland.
Oppskriften var å kutte prisene med 30 prosent og gå bredt ut på nett gjennom Google og sosiale medier. Det fikk gravstein-suksessen mye blest om.
Gravstein24
(Mill. kr) | 2021 (anslag) | 2020 |
Driftsinntekter | 17 | 21,5 |
Driftsresultat | - | 0,5 |
Resultat før skatt | −1 | 0,2 |
Årsresultat | - | 1,9 |
Eier: Ellingard-konsernet, som i sin tur eies av Pål Smith (65 %), Morten Myhre Larsen (15 %), Lars-Petter Rinnan (15 %) og Anatoli Dudin (5 %). |
– Ikke mentalt forberedt
Ellingard Monument var tidligere en leverandør av egenproduserte gravsteiner til begravelsesbyråer i Oslo-området. Det ble det slutt på etter at selskapet valgte å utfordre den etablerte begravelsesbyråbransjen. Bedriften skiftet navn til Gravstein24, og startet salg av gravsteiner over nett.
Ifølge Hovland hadde begravelsesbyråene frem til da i praksis monopol på videreformidling av gravsteiner.
Det var færre døde i 2021 enn i 2020. Det er selvfølgelig positivt for alle, men for vår litt spesielle bransje går det jo ut over økonomien og markedetTonje Hovland, Gravstein24
– De fleste skal ikke arrangere begravelse så mange ganger i løpet av livet, og man er heller ikke helt mentalt forberedt på å forhandle pris og undersøke alternativer i en så sårbar situasjon. Byråene unnlater imidlertid å informere om at det finnes billigere og like bra løsninger der ute, sier Hovland.
– Forbrukere flest vet at man ikke må kjøpe dekk av bilforhandleren, men det er mindre kjent at det er mulig å kjøpe gravstein hos andre enn begravelsesbyråene, legger hun til.
– Gir oss konkurranse
Etter flere år med vekst ble det bedriftens første år med nedgang i fjor. 2021 ga et fall i omsetningen på 22 prosent.
– Vi endte 250 steiner bak 2020. Det skyldes nok at vi ikke har vært like frempå til å fortelle om tilbudet vårt som tidligere, pluss at vi gjorde betydelige investeringer i nettsiden i fjor. Byråene har også kommet på banen med nettbutikker og gir oss konkurranse, sier Hovland.
– I tillegg har coronatiltakene gjort sitt. Det var færre døde i 2021 enn i 2020. Det er selvfølgelig positivt for alle, men for vår litt spesielle bransje går det jo ut over økonomien og markedet, legger hun til.
Ved verkstedet i Vestby forbereder de ansatte kommende ukes distribusjon av gravsteiner.
Neste steg er et logistikkpuslespill, med reiseruter, produksjon og bestillinger fra kunder som elementer.
Gravsteinene blir lastet opp på en varebil. Så reiser Gravstein24-mannskapet ut på ruter som er satt opp på forhånd, slik at bilen og montøren kjører minst mulig på kryss og tvers av det langstrakte landet.
Når frosten har gått, kjører varebilene daglig ut 10–15 steiner til Oslo og omegn. Lastebilen kjører ukentlige langturer fordelt på Sør-, Vest og Midt-Norge, med 20 steiner på planet.
– Må bli flinkere
– Hva skal dere gjøre med nedgangen i omsetning i fjor?
– Først må jeg si at fremtidsutsiktene er lyse, for det har vært en pangstart på 2022. Men vi må fortsette å gjøre jobben ordentlig og levere kvalitet, selvfølgelig. Og så må vi bli flinkere til å fortelle om oss selv. Søkeordannonsering på Google, annonsering i sosiale medier, og annonser i printmedier som Pensjonisten og Vi over 60 er to grep vi jobber med nå, sier hun.
De enkleste gravsteinene koster rundt 6.000 kroner hos Gravstein24, mens de dyreste koster opp mot 30.000 kroner.