<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Slo tilbake etter skrekkår

Renault er tilbake i pluss, men trenger store summer til elbil-satsingen og fortsetter de harde kostnadskuttene.

Publisert 18. feb. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 247 ord
PEKER OPPOVER: 2021 ble et fremgangsrikt år for Renault, ledet av Luca de Meo. Foto: Bloomberg

Etter to år med tap – og hele 8 milliarder euro i 2020, kom bilprodusenten Renault seg tilbake på vinnersporet i 2021. Fjoråret ble gjort opp med et resultat etter skatt på 888 millioner euro, etter inntekter på 46,2 milliarder euro.

Omsetningen steg dermed 6,3 prosent fra året før. 

Driftsmarginen klatret til 3,8 prosent, og selskapets mål er å komme seg over 4,0 prosent i år.

Kutter hardt i kostnader

En sammenstilling av estimater fra S&P Global Market Intelligence pekte ifølge Nyhetsbyrån Direkt mot 828 millioner euro i resultat av inntekter på 45,1 milliarder euro.

Fremgangen kommer i kjølvannet av en større omorganisering – «Renaulution» – som mellom 2019 og 2021 har kuttet faste kostnader med 2 milliarder euro. 

– Vi vil ikke stoppe kostnadskuttene nå. Vi har prestert bra i år så ikke vent den samme farten, men kostnadsbasen må fortsatt reduseres, og det finnes muligheter til å gjøre det, sa avtroppende finansdirektør Thierry Delbos ifølge Reuters til analytikere etter presentasjonen. 

Elektriske ambisjoner

Renault fikk under coronapandemien et kriselån på 4 milliarder euro fra den franske staten, og sikter seg nå inn mot å betale dette tilbake innen utgangen av 2023, og altså før 2024-fristen.

I januar la Renault og Nissan frem en plan om elbil-samarbeid som omfatter investeringer på 26 milliarder dollar over fem år. 

Målet for Renault er å bli helelektrisk innen 2030, og karbonnøytral i Europa innen 2040. Selskapet vurderer nå å skille ut hybridbildivisjonen i en separat enhet for å understreke ambisjonene.