<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">
Publisert 6. apr. 2022
Oppdatert 8. apr. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 469 ord
KURSRAS: Fjordkraft-kursen faller kraftig på kapitalmarkedsdagen og er ned 70 prosent fra toppen. SKJERMBILDE: Infront

98.000 strømkunder har rømt Fjordkraft siden de første anklagene om prisjuks

Mon tro hvem som føler seg mest lurt....strømkundene eller aksjonærene?

FKRFT

Det går bratt nedover for Fjordkraft om dagen, og det har gjort helt siden Forbrukerrådet i oktober 2020 kom med sterke anklager om prisjuks mot flere strømleverandører, inkludert Fjordkraft. 

«Dette er en potensiell bombe når det gjelder fremtidige marginer, vekst og selskapets omdømme blant strømkundene», skrev undertegnede da.

Selskapet selv dysset det hele ned og klarte til og med å lire av seg en påstand i desember 2020 om at «Forbrukertilsynets konklusjon har ingen påvirkning på konsernets lønnsomhet og videre vekst».  

«Det må vel være en påstand det er gode grunner til å tvile på», skrev undertegnede. 

Halvannet år etterpå kan vi trygt konkludere med at Forbrukertilsynets konklusjoner og regelendringene for hva strømleverandører kan tillate seg, har hatt en betydelig påvirkning på Fjordkrafts vekst og lønnsomhet. 

Det er neppe tilfeldig at det var nettopp i fjerde kvartal 2020 at den relativt stabile kundeveksten i Fjordkraft brått snudde ned. 

Onsdag opplyser selskapet at antall strømleveranser i forbrukersegmentet var ned 29.000 siden foregående kvartal. I fjerde kvartal mistet Fjordkraft-konsernet 34.000 kunder. Hele 98.000 kunder har rømt siden utgangen av tredje kvartal 2020 – 13 prosents nedgang i kundebasen.

Siden de eneste tallene vi ser er på konsernnivå, som inkluderer blant andre Gudbrandsdal Energi og TrøndelagKraft, er det lett å mistenke at kundeflukten for Fjordkraft spesifikt kan være større enn de 98.000.  

På selveste kapitalmarkedsdagen faller aksjekursen rundt 8 prosent til en ny bunn på under 32 kroner. Kursnedgangen fra toppen sommeren 2020 er nå på 70 prosent. 

For to år siden så aksjonærene for seg videre vekst i mange år og gode marginer. Men selskapet guider nå omsetning for 2022 og 2023 som er lavere enn i 2021, og et justert driftsresultat som er lavere enn både i 2020 og 2021. 

Justert driftsmargin innen forbrukersegmentet skriver selskapet vil «trolig ligge på midten av 20-tallet de neste årene».

Investorer må da også tenke at kundefrafallet ikke kan fortsette slik det har gjort de seneste kvartalene. Ellers blir det nye runder med negative resultatvarsler. 

Nå kan vi ikke skylde 100 prosent på Forbrukerrådet for kursfallet på 70 prosent og dårligere lønnsomhet. Det handler også om intens konkurranse, lavere strømforbruk når prisene er høye og det faktum at Fjordkraft en stund i 2020 surfet på en ESG-bølge. Men man kan i det minste trygt si at konsekvensene av prisjuks-anklagene hadde en betydelig innvirkning. 

Og når det gjelder navnebyttet til «Elmera Group», hjelper det ikke så mye hvis selskapet fortsatt skal markedsføre seg som Fjordkraft blant strømkundene. Derimot blir det kanskje en liten lettelse for Folketrygdfondet og de andre aksjonærene med et nytt intetsigende navn. 

Apropos navnebyttet og det faktum at Fjordkraft også driver med andre ting enn strøm, så begynte også den organiske kundeveksten i Fjordkraft Mobil å svikte høsten 2020. De seneste fire kvartalene har de tapt kunder. Det kan jo tenkes at dette også kan skyldes at Fjordkraft-navnet ikke klinger like godt lenger.