Denne bilen kjørte akkurat 1.000 km på én lading
Tesla har blitt slått ned fra pidestallen. Dette er verdens nye rekkeviddemonster.

Mercedes-Benz har satt seg et hårete mål: Å få ned forbruket i sine elbiler til 10 kilowattimer pr. 100 kilometer. Det er et sted mellom en tredel og halvparten så effektivt som en gjennomsnittselbil bruker i dag.
Deres nye flaggskip-prototype kjørte akkurat over 1.000 kilometer fra Sindelfingen i Tyskland til Cote d'Azur i Frankrike – på én lading.
Markus Schaefer, teknologidirektør i Mercedes-Benz, sier effektivt design er nøkkelen for å få mest mulig rekkevidde.
– Først optimaliserer vi effektivitet, så kan vi se hvor mange batterier vi får plass til i bilen, sier Schaefer ifølge Bloomberg.
Han understreker at kundene kan velge hvor stor batteripakke de vil ha basert på sine behov.
Mercedes, Tesla og Nio er blant elbilprodusentene som kniver om å produsere bilen med lengst rekkevidde i verden og få bort rekkeviddeangsten.
Det som er oppsiktsvekkende med EQXX-prototypen er at den gjennomførte de 1.000 kilometerne med en batteripakke som har halvparten av kapasiteten som batteriene i flaggskipet EQS.
Bilen brukte i gjennomsnitt 8,7 kilowattimer pr. 100 kilometer og brukte 11,5 timer på turen. Det er rundt dobbelt så effektivt som Teslas mest effektive modell Model S 60.
EQS har til nå verdens lengste rekkevidde i en produksjonsbil med 768 km, mot Teslas Model S Long Range med 652 km.