Denne gang er det Pink Floyd som er i samtaler om et rettighetssalg.
Bloomberg var den første til å melde at et salg var på trappene, og antydet at prisen kunne gå så høyt som 500 millioner dollar.
Finanskanalen hadde snakket med tre kilder som kunne opplyse om at representanter for det britiske bandet hadde innledet dialog om muligheter for salg av bandets rikholdige musikkatalog.
Band for rekordbøkene
Nå melder Financial Times at det er de to musikkgigantene Warner Music og BMG som er i førersetet i diskusjonene.
Bandet ble stiftet i 1965 og fikk sine første store hiter i 1967.
I 1973 slapp bandet sitt kritikerroste og mestselgende album «Dark Side of the Moon». Det er et av historiens mest solgte album.
Pink Floyd har solgt 65 millioner album bare i USA.
En av mange som selger
Om Pink Floyd kommer til enighet med sine motparter, går rockegruppen inn i rekke av mange kjente band som solgt sine musikkrettigheter de siste årene.
Bob Dylan har solgt sine rettigheter til Sony Music for 150 millioner dollar og samme plateselskap bladde opp over en halv milliard dollar for musikken til Bruce Springsteen.
Neil Young, Mick Fleetwood er andre artister som har solgt hva de har skapt de siste årene. Nylig ble det kjent at dødsboet etter David Bowie hadde fått nærmere 250 millioner dollar av Warner Chappell Music, som er et datterselskap av Warner Music.
Skal deles på flere
Det er sistnevnte selskap som nå kjemper om Pink Floyd-rettighetene.
Pengene, om et salg blir en realitet, skal deles på mange. To av bandets opprinnelige medlemmer er døde.
Roger Waters, som har vært regnet som den viktigste musikalske drivkraften i bandet sammen med David Gilmour, brøt ut av gruppen i 1985. Det skapte mat for advokater, men partene kom til en form for enighet i 1987.
Waters har siden hatt noen hundre store konserter under merkenavnet «The Wall».
15 millioner lyttere i måneden
Selv om Financial Times sier at kampen nå står mellom Warner og BMG, så har ingen av de to store musikkselskapet bekreftet opplysningene.
Man kan saktes lure på hvorfor eldre artister som ikke kommer til å produsere så mye mer musikk, og kanskje også allerede har gått bort, er så verdifulle.
Det handler om fremtidige inntekter fra strømmetjenester, bruk av musikk i filmer, serier og reklame.
De som sitter på rettighetene kan også utgi nye album. Ofte skjer det når jubileum skal markeres. Det lages også nye samlealbum og skiver med musikk som kanskje aldri før er gitt ut, men spilt inn.
Millioner strømmer musikken
Pink Floyd har for eksempel i skrivende stund, 15,2 millioner månedlige lyttere på Spotify. Hver og en av dem strømmer ofte mer enn en sang i måneden, slik at antall lyttinger kan være mangedoblet.
Får rettighetshaverne noen øre for hver strømming, blir inntektene store når bandet er så populært.
Spotify er bare én strømmetjeneste. Apple har sin egen, YouTube er en annen kanal og det finnes mange andre.
Det selges også fortsatt album med gruppen på LP, CD og utgis konsertopptak fra gode gamle dager. Salg av effekter med bandets logo er også et marked.
Musikkrettigheter varer i mange år etter at en artist er død, så plateselskapene regner med å få inn igjen sine investeringer på sikt.