<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Amazon vil strekke seg langt for å unngå gigantbot

Amazon har kommet med en rekke endringsforslag til EU i håp at de skal slippe en bot som kan bli på opptil 10 prosent av deres globale omsetning.

Publisert 13. juni 2022
Oppdatert 13. juni 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 276 ord
Article lead
lead
FORSKJELLSBEHANDLING: Noe av det EUs konkurransemyndigheter ser på er hvorvidt Amazon har gitt fordeler til forhandlerne som benyttet seg av netthandelskjempens logistikk- og leveringstjenester. Her fra et Amazon-samlebånd i Swindon, Storbritannia.  Foto: Bloomberg
FORSKJELLSBEHANDLING: Noe av det EUs konkurransemyndigheter ser på er hvorvidt Amazon har gitt fordeler til forhandlerne som benyttet seg av netthandelskjempens logistikk- og leveringstjenester. Her fra et Amazon-samlebånd i Swindon, Storbritannia.  Foto: Bloomberg

Amazon skal ha tilbudt å dele markedsplassdata med forhandlere samt øke synligheten til konkurrerende produkter på markedsplattformen deres, i et forsøk på å overbevise EUs konkurransetilsyn om å avslutte etterforskingen av selskapet i løpet av året – uten å gi noe bot, skriver Reuters. 

Nyhetsbyrået har vært i kontakt med noen som har kjennskap til saken, og Amazon håper å ha avverget en bot som potensielt kan bli så mye som 10 prosent av den globale omsetningen til verdens største markedsplass på nett. 

KOMMER MED FORSLAG: Andy Jassy tok over som konsernsjef for Amazon etter Jeff Bezos i fjor høst. Foto: Bloomberg

Vil ha slutt på forskjellsbehandling

Amazon ble i 2020 beskyldt for å misbruke sin markedsposisjon til å fremme sine egne produkter, og på den måten få en urettmessig fordel i forhold til konkurrentene som også var på handelsplattformen. 

I tillegg ble det også satt i gang undersøkelser for å se om Amazon forskjellsbehandlet de forhandlerne som benyttet seg av netthandelskjempens logistikk- og leveringstjenester. Også Amazons prosess med å velge hvilke forhandlere som skal vises i «kjøpsboksen» på nettsiden og som genererer hoveddelen av salget kom også i søkelyset. 

Som svar har Amazon forslått å gi forhandlere tilgang til noe markedsplassdata, samtidig som at deres kommersielle enhet ikke skal kunne benytte seg av dataene som blir samlet inn av detaljhandelsenheten, skriver Reuters. 

I tillegg vil selskapet også lage en ny «kjøpsboks» for konkurrerende produkter i tilfellene hvor et Amazon-produkt dukker opp i den første «kjøpsboksen». 

Det er ventet at konkurransemyndighetene i EU vil be om tilbakemeldinger fra både konkurrenter og brukere av Amazons tjenester de kommende ukene, noe som kan føre til justeringer i forslaget og en endelig avgjørelse i løpet av året.