Amazon skal ha tilbudt å dele markedsplassdata med forhandlere samt øke synligheten til konkurrerende produkter på markedsplattformen deres, i et forsøk på å overbevise EUs konkurransetilsyn om å avslutte etterforskingen av selskapet i løpet av året – uten å gi noe bot, skriver Reuters.
Nyhetsbyrået har vært i kontakt med noen som har kjennskap til saken, og Amazon håper å ha avverget en bot som potensielt kan bli så mye som 10 prosent av den globale omsetningen til verdens største markedsplass på nett.
Vil ha slutt på forskjellsbehandling
Amazon ble i 2020 beskyldt for å misbruke sin markedsposisjon til å fremme sine egne produkter, og på den måten få en urettmessig fordel i forhold til konkurrentene som også var på handelsplattformen.
I tillegg ble det også satt i gang undersøkelser for å se om Amazon forskjellsbehandlet de forhandlerne som benyttet seg av netthandelskjempens logistikk- og leveringstjenester. Også Amazons prosess med å velge hvilke forhandlere som skal vises i «kjøpsboksen» på nettsiden og som genererer hoveddelen av salget kom også i søkelyset.
Som svar har Amazon forslått å gi forhandlere tilgang til noe markedsplassdata, samtidig som at deres kommersielle enhet ikke skal kunne benytte seg av dataene som blir samlet inn av detaljhandelsenheten, skriver Reuters.
I tillegg vil selskapet også lage en ny «kjøpsboks» for konkurrerende produkter i tilfellene hvor et Amazon-produkt dukker opp i den første «kjøpsboksen».
Det er ventet at konkurransemyndighetene i EU vil be om tilbakemeldinger fra både konkurrenter og brukere av Amazons tjenester de kommende ukene, noe som kan føre til justeringer i forslaget og en endelig avgjørelse i løpet av året.