<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

– Svikter alle som sliter med skyhøye bensinpriser

Det skulle være «vanlige folks tur», men kutt i drivstoffavgiftene fant regjeringen ikke plass til i revidert nasjonalbudsjett. NAF svinger kniven.

Publisert 14. juni 2022
Oppdatert 14. juni 2022
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 631 ord
SKYHØYE: Bensinprisene. Foto: NTB

SVs finanspolitiske talsperson Kari Elisabeth Kaski, finanskomiteens leder Eigil Knutsen (Ap) og Geir Pollestad (Sp) la tirsdag morgen frem enighet om revidert nasjonalbudsjett.

Reaksjonene lar som vanlig ikke vente på seg, og Norges Automobil-Forbund (NAF) uttrykker stor skuffelse over at regjeringen ikke leverer noen tiltak mot bensin- og dieselprisene. 

– De svikter alle som nå sliter med de skyhøye drivstoffprisene. Kraftige avgiftskutt ville hjulpet på folks økonomi i en tid hvor alt blir dyrere, sier senior kommunikasjonsrådgiver Ingunn Handagard i en pressemelding.

– På ett år har drivstoffprisene økt opptil 40 prosent, og nærmer seg 30 kroner literen. Store deler av drivstoffprisene er avgifter, så dette kunne regjeringen og SV ha gjort noe med om de ville, fortsetter hun.

– Sjokk, vantro og skandale

SMB Norge reagerer med sjokk og vantro, og tegner bildet av et norsk næringsliv som fortsatt er sterkt preget av ettervirkningene etter den største økonomiske krisen siden krigen. I tillegg til drivstoffprisene kommer blant annet økte strømpriser og en stigende rentebane.

SJOKK OG VANTRO: Hos SMB Norge, ledet av Jørund Rytman. Foto: NTB

– Jeg mener dette rett og slett er en skandale. De små og mellomstore bedriftene blør mer enn noen gang, og det er underlig at regjeringen ikke velger å følge eksemplene vi har sett i andre sammenlignbare land, hvor myndighetene har valgt å gi lettelser på dette området, sier SMB Norge-sjef Jørund Rytman i en pressemelding.

– Momsgrensen er for lav

Regjeringen har snakket høyt om at det nå er «vanlige folks tur», men finner likevel altså ikke plass til et kutt i drivstoffavgiftene som rammer de aller fleste.

– Spesielt i distriktene rammer høye drivstoffpriser hardt, fordi flere er avhengig av bilen og færre har elbil, sier Handagard i NAF.

SLAKTER REGJERINGEN: NAF og senior kommunikasjonsrådgiver Ingunn Handagard. Foto: NAF

SV og regjeringspartiene erkjenner at momsfritak på elbiler ble en het potet i forhandlingene, og endte opp med å videreføre 500.000 kroner som momsfri grense. NAF mener dette viser en regjering som er i utakt med markedet.

– Grensen er satt 100.000 kroner for lavt, fordi mange av de populære familieelbilene vil få avgift med denne ordningen. Det burde ha vært unngått, sier Handagard.

Skryt fra Elbilforeningen

Utover moms på kjøpesummer fra 500.000 kroner og oppover, beholdes momsfritak på elbiler frem til 2025. For dette høster regjeringen ros fra Norsk elbilforening. 

– Dette gir stø kurs for et svært vellykket klimatiltak, og trygghet for at vi kan nå målet om at alle biler som selges i 2025 skal være nullutslippsbiler. Vi er svært lettet over at regjeringens idé om en subsidieordning for elbil skrotes og at man i stedet går for en reell toppmomsmodell, sier generalsekretær Christina Bu i en pressemelding.

ROSER REGJERINGEN: Generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening. Foto: NTB

Med en markedsandel på 80 prosent første halvår 2022 mener foreningen at tiden er kommet for forsiktig å starte innfasing av moms på elbil fra 2023.

– Men det er uhyre viktig at man nå velger å stå fast på strategien man har ført i elbilpolitikken i flere tiår, nemlig at kjøpsavgiftene skal sikre at utslippsfrie biler vinner over forurensende biler, fortsetter Bu.

Vil ha med varebiler også

Elbilforeningen har lenge etterlyst endringer i momsregelverket for å fjerne skattefordelen for biler med utslipp i leasing, og liker at regjeringen nå er i gang med å foreslå nettopp dette. 

Samtidig minner Bu om at man må finne ordninger for hvordan toppmoms skal fungere også i leasingmarkedet.

– Selv om enigheten i Stortinget nå gir mange avklaringer for elbilpolitikken framover, er det også ting som gjenstår for å sikre at alle bilkjøperne velger elbil, minner generalsekretæren om.

Selv om regjeringen varsler økt støtte til elvarebiler i 2023, peker Bu på at det må gjøres mer for å øke elbilandelen blant varebiler.