– Bilene som gir deg flest kilometer pr. krone, er de med moderat pris og rekkevidde, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF, ifølge en pressemelding.
Kom best ut
NAF har regnet ut hvor mye du betaler pr. kilometer rekkevidde basert på bilprisen og resultatene fra NAF og Motors elbiltest.
Elbilen som kommer best ut er MG ZS Long Range. Bilen kjørte 443 kilometer i testen, og prisen pr. kjørte kilometer kom på 786 kroner.
– Dette viser at mange av budsjettbilene gir deg god valuta for pengene. På topp ti-listen er det flere rimelige biler som Maxus Euniq6, CupraBorn og Renault Megane i tillegg til MG, sier Sødal.
Blant de 31 elbilene som var med på sommerens test er gjennomsnittsprisen pr. kjørte kilometer 1433 kroner.
10 elbiler som gir mest rekkevidde for pengene
Bil | Målt rekkevidde | Pris | Pris pr. kjørte km. |
MG ZS Long Range | 443 km | 347 990 | 786 |
Polestar 2 LR Single Motor | 520,6 km | 478 000 | 918 |
Kia EV6 RWD | 500,2 km | 474 900 | 949 |
Maxus Euniq6 | 388,4 km | 379 900 | 978 |
Cupra Born | 376 km | 383 800 | 1021 |
Hyundai Ioniq 5 RWD | 466 km | 489 000 | 1049 |
BMW i4 eDrive40 | 583,6 km | 617 600 | 1058 |
Renault Mégane E-tech | 413 km | 446 600 | 1081 |
Polestar 2 LR Dual Motor | 446,6 km | 513 000 | 1149 |
Skoda Enyaq Coupe iV80x | 497 km | 579 000 | 1165 |
De dyreste
Den dyreste bilene å kjøre var Porsche Taycan 4 Cross Turismo. Prisen for testturen kostet 3175 kroner pr. kilometer.
Mercedes EQS og EQE er også blant de dyreste pr. kilometer rekkevidde, ifølge meldingen.
– Rekkeviddekongene i elbiltestene til NAF og Motor er kostbare biler. De kjører lengst, men gir deg ikke flest kilometer for pengene, sier Sødal.