<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Vipps tapte 181 millioner i fjor

Til tross for at «alle» nordmenn bruker Vipps, går selskapet enda ikke i pluss. 

Publisert 1. juli 2022
Oppdatert 1. juli 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 308 ord
Article lead
lead
VIPPS-SJEF: Rune Garborg i Vipps. Foto: Vipps
VIPPS-SJEF: Rune Garborg i Vipps. Foto: Vipps

Betalingstjenesten Vipps hadde et underskudd på 181 millioner kroner før skatt i 2021, mot et tap på 35 millioner kroner året før, ifølge DN.

Underskuddet skyldes emisjonskostnader og bytting av ID-plattform.

– Vi hadde i utgangspunktet tenkt at vi skulle gå mer i balanse. Det er ekstraordinære forhold med store investeringene som vi nå ser resultatet av i regnskapet, sa adm. direktør Rune Garborg til avisen.

Inntekts-hopp

Selskapet hadde likevel en kraftig økning i inntektene, som landet på 1,77 milliarder kroner i fjor, som er en økning på 272 millioner fra samme tid året før.

Vipps hadde den største veksten innafor netthandel, og økningen i antall nettbutikker som tilbyr Vipps-betaling økte med 70 prosent i 2021. Det er derimot uklart når Vipps blir lønnsomt, da betalingstjenesten har gått i minus hvert år siden oppstart i 2015. 

– Tidspunktet for lønnsomhet avhenger av investeringsnivået. Tidligere var transaksjonskostnadene høyere, men de har nå krympet. Vi ønsker å få ned transaksjonskostnadene for hele brukermassen. Dette er et område vi ønsker å se på når vi får en nordisk tilstedeværelse, sa Garborg videre til DN. 

Driftsinntektene økte også kraftig. Samlet resultat for fjoråret viser en omsetning på nesten 1,8 milliarder kroner, en økning på 272 millioner kroner fra året før.

Vipps

  • Siden Vipps ble lansert i 2015 har de fått over 4,1 millioner brukere i Norge. 
  • Over 100 norske banker gikk i 2017 sammen om eierskapet i Vipps, hvor de største eierne er DNB og Sparebank 1.
  • I 2018 fusjonerte Vipps med it-selskapene BankID og Bankaxept, samt flere andre banker som kom inn på eiersiden.
  • I juni 2021 inngikk Danske en avtale med bankene bak Vipps og Pivo om en sammenslåing av MobilePay, Vipps og Pivo.
  • Selskapene venter på godkjenning av Europakommisjonen før avtalen kan gå gjennom.
  • Målet er å skape Europas beste og største digitale lommebok. Kombinert har de tre betalingsløsningene over 11 millioner brukere, 700 millioner overføringer i året og brukes i over 330.000 butikker.