McDonalds rapporterte kvartalstall for andre kvartal tirsdag. Burgerkjeden slo markedets forventninger og dro fordel av jevn etterspørsel på nett, av nye produkter og høyere priser.
Grunnet høyere lønnskostnader og ingrediensutgifter har restauranter økt prisene betraktelig på alt fra pizza til hamburgere.
Resultat etter skatt falt dermed 46 prosent, til 1,19 milliarder dollar, eller 1,60 dollar pr. aksje, ettersom at kostnadene steg, ifølge Reuters.
Omsetningen i kvartalet ble 5,72 milliarder dollar, mot ventet 5,82 milliarder dollar.
Salget seg likevel stabilt, til tross for høy inflasjon i mange av restaurantenes nøkkelmarkeder.
«Likevel er driftsmiljøet på tvers av konkurranselandskapet fortsatt utfordrende,» sa adm. direktør Chris Kempczinski i en uttalelse.
McDonald's fikk et justert resultat på 2,55 dollar pr. aksje i andre kvartal, mot ventet 2,47 dollar pr. aksje.
Burgerkjedens globale salg i butikk økte med nesten 10 prosent i andre kvartal, mot estimerte 6,5 prosent.
Aksjen faller 1,4 prosent i førhandelen på Wall Street.