<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Svenskene kjøper flere biler

Samlet salg i Sverige hittil i år er imidlertid kraftig ned, og bransjen preges fortsatt av store forstyrrelser globalt.

Publisert 1. aug. 2022
Oppdatert 1. aug. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 1 ord
Article lead
+ mer
lead
HALVPARTEN LADBARE: Halve nybilsalget i Sverige i juli var ladbare biler. Foto: Bloomberg
HALVPARTEN LADBARE: Halve nybilsalget i Sverige i juli var ladbare biler. Foto: Bloomberg

Registreringen av nye personbiler i Sverige økte med 6,3 prosent i juli, til 17.834 biler, sammenlignet med samme måned i fjor, melder Nyhetsbyrån Direkt og viser til Mobility Sweden.

Hittil i år er det svenske bilsalget imidlertid ned cirka 15 prosent, til 162.016 biler.

Av salget i juli utgjorde ladbare biler 49,9 prosent, og drøyt halvparten av disse igjen var elbiler. Det svenske elbilsalget var opp 83,7 prosent fra juli 2021 til 4.657 biler.

Samlet hittil i år er elbilandelen cirka 27 prosent. Ladbare biler utgjør cirka 52 prosent av det svenske nybilsalget så langt.

Trøbbel på tilbudssiden

«Den dempede utviklingen fortsetter på personbilmarkedet», kommenterer Mattias Bergman, leder av Mobility Sweden – tidligere kjent som Bil Sweden.

Han peker på at sammenligningsgrunnlaget fra i fjor var lavere.

«I fjor bremset registreringene etter en kraftig økning i juni etter endrede skatteregler», sier han.

Ifølge Bergman fortsetter problemer på tilbudssiden å påvirke markedet, der den samlede etterspørselen blant forbrukere fortsatt er større enn tilbudet.

«De store forstyrrelsene i de globale leverandørkjedene fortsetter å slå hardt mot bilindustrien», sier han.

Mobility Sweden er en bransjeorganisasjon for produsenter og importører av personbiler, lastebiler og busser i Sverige.