<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

BMW følger Teslas eksempel

BMWs «Neue Klasse» skal utstyres med sylindriske battericeller fra 2025. Ordrer for milliarder av euro er allerede plassert.

Publisert 9. sep. 2022
Oppdatert 9. sep. 2022
Lesetid: 1 minutt
Artikkellengde er 221 ord
Article lead
lead
GJØR SOM TESLA: BMW går også for sylindriske batterier i sine elbiler. Foto: Bloomberg

BMW vil utstyre sine «Neue Klasse»-elbiler med sylindriske battericeller fra 2025, skriver bilprodusenten ifølge Reuters i en pressemelding fredag. Ordrer på flere milliarder euro er allerede inngått med partnere, inklusive kinesiske CATL og EVE Energy, som skal produsere battericeller på fire fabrikker i Kina og Europa.

Samtidig er BMW på jakt etter partnere for bygging av ytterligere to fabrikker i USA og Mexico. Hver av de seks fabrikkene vil signere kontrakter for opptil 20 GWh kapasitet.

CATL opplyser i en separat melding at batteriene som skal leveres til BMW har samme diameter som Teslas 4680-celler. Veivalget tyskerne gjør ved å gå bort fra de prismatiske cellene de hittil har brukt i sine batterier, understreker ifølge nyhetsbyrået et økende momentum for de større, sylindriske batteriene.

Større energitetthet

BMWs nye generasjon batterier vil bruke mer nikkel og silikon, men mindre kobolt. Dette vil medføre 20 prosent større energitetthet, 30 prosent raskere lading og 30 prosent større rekkevidde enn de tidligere generasjonene.

Prismatiske batterier, som er rektangulære i formen, har blitt den vanligste typen bilbatteri i løpet av de to siste årene, ettersom de kan tettpakkes mer og dermed spare kostnader.

Tilhengere av sylindriske batterier argumenterer ifølge Reuters med at den større energitettheten har gjort det nye og større celleformatet er blitt mer kostnadseffektivt.