Inntektshopp for luksuskonsernet LVMH
Luksuskonsernet LVMH slo analytikernes forventinger for tredje kvartal.
![Article lead](https://imaginary.finansavisen.no/resize?url=https%3A%2F%2Fsmooth-storage.aptoma.no%2Fusers%2Fhegnar%2Fimages%2F63786103.jpg%3Ft%5Bquality%5D%3D100%26%26accessToken%3Dc50899574316447adbf9486bdf8c40bc361e64eaf9aae0657d6d67f626dc754f)
Den franske luksusvaregiganten LVMH, deleid av en av verdens rikeste menn, Bernard Arnault, slo forventingene i tredje kvartal. Konsernet kunne vise til en kraftig økning i salget som et resultat av shoppinglystne amerikanere i Europa som dro nytte av den sterke dollaren.
Verdens største luksuskonsern, som eier motemerker som Louis Vuitton og Dior, fikk også et ekstra løft etter at de strengeste covid-restriksjonene ble fjernet i Kina.
Salgsinntektene i tredje kvartal endte på 19,8 milliarder euro (19,2 milliarder dollar), hvilket er en økning på 19 prosent sammenlignet med fjoråret. Salgsinntektene overgikk dermed analytikernes forventninger om 13 prosent vekst, ifølge Visible Alpha.
– Salget i Europa, USA og Japan har økt kraftig siden begynnelsen av året, mye grunnet en oppgang i internasjonale reiser, skriver LVMH i kvartalsrapporten.