Volkswagen-leveransene økte med litt over 10 prosent i tredje kvartal, men er likevel ned 12,9 prosent hittil i år, kunngjorde tyskerne på fredag.
Økningen i leveransene kommer etter at problemene i forsyningskjeden er blitt mindre, opplyser bilkonsernet.
I september så det Wolfsburg-baserte selskapet en vekst på 20,7 prosent i leveranser. Spesielt Kina trakk opp ettersom covid-nedstengninger har bremset produksjonen i første halvår, skriver Reuters.
Ligger bak fjoråret
Totalt ligger Volkswagen bak med leveranser i alle de større regionene i år, men hardest rammet er Europa, foran Midtøsten og Afrika. Med en nedgang på 7,5 prosent er fallet minst i Kina, spesielt etter en sterk forbedring i tredje kvartal hvor leveransene var en tredjedel høyere enn samme periode i fjor.
Volkwagen mest populære elbiler i år
Merke | Modell | Antall solgte |
Volkswagen | ID4./ID.5 | 122.600 |
Volkswagen | ID.3 | 45.500 |
Škoda | Enyaq iV | 36.900 |
Audi | e-tron | 36.400 |
Audi | Q4 e-tron | 29.700 |
Volkswagen | ID.6 | 27.500 |
Porsche | Taycan | 25.100 |
Cupra | Born | 17.500 |
Leveranser av helelektriske biler økte med 25 prosent i løpet av årets ni første måneder, til 366.400 kjøretøy, men står likevel for bare 6 prosent av det totale salget. Nesten 60 prosent av de elektriske bilene ble levert til Europa, mens Kina sto for 31 prosent og USA 8 prosent.
Færre forstyrrelser
Ifølge Reuters gjenspeiler produksjonsveksten en bredere bedring for hele bilbransjen, etter at forstyrrelser i forsyningskjeden på grunn av krigen i Ukraina og corona-restriksjoner i Kina har ridd bransjen som en mare i første halvår.
For BMW kom leveransene i tredje kvartal litt under samme periode i fjor, men kunne likevel vise til en vekst på 6,6 prosent i september. Mercedes-Benz økte leveransene med 20 prosent i tredje kvartal.