Småinvestorer kjøpte aksjer i gamle favoritter, som gruve- og oljeselskaper, i 3. kvartal. De beholder troen på store tek-selskap som Amazon og Microsoft, ifølge de siste kvartalsvise aksjedataene fra investeringsplattformen eToro.
– I tillegg til å benytte seg av muligheten til å kjøpe dippen i 3. kvartal, inntok stadig flere småinvestorer også en mer defensiv holdning, og diversifiserte seg til energi og gruvedrift. Dette gikk særlig på bekostning av mer risikofylte, disruptive teknologiaksjer, som solenergiselskaper, sier global markedsstrateg i eToro, Ben Laidler.
Resten av listen over mest kjøpte inkluderer flere olje- og gruveaksjer, med petroleumsselskapene Occidental Petroleum Corp og TotalEnergies SE som hadde en økning på henholdsvis 30 % og 23 %. Den amerikanske oljegiganten Chevron (+11 %), som nylig inngikk et samarbeid med og kjøpte seg inn i Ocean Geoloop, og gruveselskapet Rio Tinto (+19%) og Barrick Gold (+13%) tiltrakk seg alle flere investorer.
– Småinvestorer prioriterer inntekt og vekst i dag, fremfor bærekraft, ettersom de står overfor en cocktail med stadig økende levekostnader, inflasjon og stigende renter, fortsetter Laidler.
Selskapet som så den største økningen i eiere var meme-aksjen Bed Bath & Beyond, etter at aksjekursen steg kraftig i august før den falt tilbake igjen. Selskapet var også den nest mest shortede aksjen på eToro-plattformen i år, noe som indikerer sunn uenighet blant investorer om den siste meme-aksjefavoritten.
Listen over de mest populære aksjene blant eToro-investorer forblir dominert av big tech og er uendret fra forrige kvartal, med Tesla, Amazon og Apple som de mest eide selskapene på plattformen.
– Ved å ha troen på de etablerte teknologiske titanene som Amazon og Microsoft, fokuserer investorene i økende grad på selskapets fortjeneste og kontantstrømmer i dag i stedet for løftene om mer risikofylt teknologidrevet vekst i morgen.
Småinvestorer så også ut til å kjøpe dippen i 3. kvartal, med FedEx som fikk 25 % flere eiere, det kinesiske elbilfirmaet XPeng (+23 %) og Cineworld (+14 %) på topplisten. Alle tre selskapene har sett store fall i aksjekursen i år.
Den mest solgte aksjen i 3. kvartal var Twitter, med et fall på 14 % i eiere. Disruptive teknologifokuserte firmaer som Netflix (-10 %), Draftkings (-6 %) og Roblox (-7 %) falt også, og det samme gjorde solenergiselskapene Canadian Solar (-10 %), Enphase Energy (-6 %) og SunPower (-5 %). I det siste kvartalet kom også flere meme-aksjer inn på topplisten av solgte aksjer, med Gamestop (-5 %), Blackberry (-5 %) og Nokia (-5 %) som alle falt i popularitet.