Victoria’s Secret kjøper undertøysnettbutikken Adore Me for 400 millioner dollar i kontanter, skriver Wall Street Journal, som bemerker at oppkjøpet er et steg bort fra Victoria's Secrets sex appeal-stempel.
400 millioner dollar tilsvarer 4,1 milliarder kroner på dagens dollarkurs.
Adore Me er et merke kjent for sine inkluderende størrelser og såkalte «body positivity», og det New York-baserte selskapet styrer ifølge Victoria’s Secret mot rundt 240 millioner dollar i inntekter i 2022.
Kundene er lavprisjegere
De over 1,2 millioner Adore Me-kundene er ifølge avisen lavprisjegere som kjøper produkter over nettet gjennom månedlig abonnement og engangshandler. De kan også prøve produktene hjemme før de kjøper.
– Adore Me ligger betydelig lenger fremme på den måten at de fremmer teknologi i alt de gjør, uttaler Victoria’s Secret-sjef Martin Waters.
En del av kjøpesummen på 400 millioner dollar er ifølge Wall Street Journal fastsatt, mens den andre avhenger av prestasjonsmål over en 2-årsperiode. Avtalen ventes sluttført i løpet av januar.
Adore Me-gründer og toppsjef Morgan Hermand-Waiche fortsetter i stillingen for selskapet med sine 560 ansatte, hvorav alle ifølge Waters blir med videre.
Vil bli mer inkluderende
Victoria’s Secret omsatte for nærmere 6,8 milliarder dollar i fjor, 25 prosent mer enn året før, men venter nedgang i et 2022 preget av høy inflasjon og andre makroøkonomiske utfordringer.
Oppkjøpet av Adore Me kommer etter at Victoria’s Secret nylig la frem en langsiktig plan for hvordan å få opp markedsandeler og å bli mer inkluderende ut mot sin kundebase. Kjeden har ifølge avisen prøvd å legge om sin kommunikasjonsprofil etter utskillelsen av L Brands i fjor.
– Vi er på vår egen reise mot å bli betydelig mer mangfoldige og mer inkluderende i måten vil tilnærmer oss markedet på, og jeg har en god følelse for hvor vi er på den reisen, sier Waters.