– Spania var ikke en russisk «rørkunde», men kjøper nå russisk LNG. Nylig dro også en russisk LNG-tanker til Hellas. Det er et tegn på en ufullstendig europeisk solidaritet med Ukraina, og det er skuffende for de som ønsker størst mulig virkning av sanksjonene, sier Berzina.
Økt russisk eksport
Stengingen av Nord Stream 1 og 2, og erstatningen av den relativt billigere rørgassen med dyrere LNG, har gjort at Russland kan innkassere rekordhøye inntekter. Russisk LNG-frakt til Europa og Asia er på rekordhøye nivåer, og står for nesten 80 prosent av LNG-eksporten fra Russland.
Så langt i 2022 har det i gjennomsnitt blitt fraktet 2,78 millioner tonn LNG fra Russland, opp fra 2,62 millioner tonn i 2021 og 2,56 millioner tonn i 2019.
Ifølge shippingdata fra Bloomberg økte Russlands globale LNG-eksport med 1,1 prosent mellom oktober 2021 og oktober 2022. De tre landene som importerte mest var Frankrike, Kina og Japan.
Lav importkapasitet
I 2018 var det 28 storskala og 8 småskala importterminaler for LNG i Europa, ifølge en rapport fra King & Spalding. Etter krigens start er det annonsert over 20 nye prosjekter. Det vil gi Europa en mottakskapasitet på 120 milliarder kubikkmeter (bcm) årlig. Det tilsvarer om lag 80 prosent av den totale gassimporten fra Russland i 2021, ifølge FTI Consulting.
Tidligere er det meldt om at flere LNG-skip har måttet vente utenfor europeiske land, fordi anleggene er fulle.
Tyskland, som tidligere kun har basert seg på rørimport fra Russland, har ingen ferdigstilte LNG-terminaler til å motta LNG. Siden krigens start er syv terminaler annonsert eller akselerert. I tillegg hadde ENGIE, som er ansvarlig for å chartre på vegne av den tyske staten, per 2. september chartret fem FSRU-terminaler (Floating Storage Regasification Unit), for å bidra til landets mottak av gass, ifølge Maritime Executive.
ENGIEs ferskeste avtale med amerikanske Excelerate Energy er en femårs charter av en FSRU som kan importere 5 bcm per år. Det tilsvarer om lag 5 prosent av Tysklands årlige gassforbruk. De fire første FSRU-ene har i tillegg en samlet årlig importkapasitet på 20 bcm.