<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

Russisk LNG-eksport seiler under radaren

Siden Russlands invasjon av Ukraina har Europas rørimport av russisk gass falt over 80 prosent. Det har imidlertid ikke satt en stopper for russisk gasseksport til Europa, men vridd transportmetoden fra rør til skip.

Publisert 2. nov. 2022
Oppdatert 2. nov. 2022
Lesetid: 3 minutter
Artikkellengde er 563 ord
ØKES: Europa øker kapasiteten til å motta LNG. Her er Murex LNG-tankeren (t.h.), Eemshaven LNG (t.v.) og Golar Igloo FSRU-ene, som utgjør EemsEnergyTerminal, som mottar LNG i Groningen i Nederland. Foto: Bloomberg

Selv om Europa har erstattet mesteparten av den russiske røreksporten av naturgass, er det russiske gassalget til Europa langt fra strupet. Ifølge Tim McPhee i Europakommisjonen økte den russiske LNG-eksporten (Liquid Natural Gas, flytende naturgass) til Europa i løpet av de første ni månedene av 2022, melder Kommersant.

Land som Spania, Frankrike, Portugal og Hellas, kjøpte tidligere lite eller ingen gass fra Russland. Nå mottar de regelmessige LNG-leveringer fra Russland, ifølge High North News.

I motsetning har ikke Storbritannia importert LNG fra Russland siden krigens start i februar. Fra januar planlegger landet en formell boikott. Det har gått utover den britiske befolkningen, som har sett at elektrisitetsprisene har skutt i været. 

I perioden april–september i 2022 lå gjennomsnittsprisen på 28 pence per kilowattime (kWh), som tilsvarer 3,31 norske kroner. I 2021 var gjennomsnittsprisen 18,9 pence/kWh. Samtidig drar kinesiske kjøpere nytte av prisavslag på LNG i spotmarkedet, og øker importen.

Foreløpig er det ikke innført noen sanksjoner fra EU rettet mot import av russisk LNG.

Importen bekymrer

Fraværet av et samlet EU og NATO, som jobber mot den russiske gasseksporten bekymrer Kristine Berzina, seniorstipendiat for sikkerhets- og forsvarspolitikk ved German Marshall Fund (GMF).

– Veksten i russiske LNG-salg til land som Spania og Belgia, som har vært fullt engasjert NATO og EUs sanksjoner mot Russland, er absolutt en bekymring, sier Berzina til High North News.

Hun trekker frem at flere land som tidligere ikke importerte russisk naturgass via rørledningene nå kjøper russisk LNG.

– Spania var ikke en russisk «rørkunde», men kjøper nå russisk LNG. Nylig dro også en russisk LNG-tanker til Hellas. Det er et tegn på en ufullstendig europeisk solidaritet med Ukraina, og det er skuffende for de som ønsker størst mulig virkning av sanksjonene, sier Berzina.

Økt russisk eksport

Stengingen av Nord Stream 1 og 2, og erstatningen av den relativt billigere rørgassen med dyrere LNG, har gjort at Russland kan innkassere rekordhøye inntekter. Russisk LNG-frakt til Europa og Asia er på rekordhøye nivåer, og står for nesten 80 prosent av LNG-eksporten fra Russland. 

Så langt i 2022 har det i gjennomsnitt blitt fraktet 2,78 millioner tonn LNG fra Russland, opp fra 2,62 millioner tonn i 2021 og 2,56 millioner tonn i 2019. 

Ifølge shippingdata fra Bloomberg økte Russlands globale LNG-eksport med 1,1 prosent mellom oktober 2021 og oktober 2022. De tre landene som importerte mest var Frankrike, Kina og Japan.

Lav importkapasitet

I 2018 var det 28 storskala og 8 småskala importterminaler for LNG i Europa, ifølge en rapport fra King & Spalding. Etter krigens start er det annonsert over 20 nye prosjekter. Det vil gi Europa en mottakskapasitet på 120 milliarder kubikkmeter (bcm) årlig. Det tilsvarer om lag 80 prosent av den totale gassimporten fra Russland i 2021, ifølge FTI Consulting.

Tidligere er det meldt om at flere LNG-skip har måttet vente utenfor europeiske land, fordi anleggene er fulle. 

Tyskland, som tidligere kun har basert seg på rørimport fra Russland, har ingen ferdigstilte LNG-terminaler til å motta LNG. Siden krigens start er syv terminaler annonsert eller akselerert. I tillegg hadde ENGIE, som er ansvarlig for å chartre på vegne av den tyske staten, per 2. september chartret fem FSRU-terminaler (Floating Storage Regasification Unit), for å bidra til landets mottak av gass, ifølge Maritime Executive.

ENGIEs ferskeste avtale med amerikanske Excelerate Energy er en femårs charter av en FSRU som kan importere 5 bcm per år. Det tilsvarer om lag 5 prosent av Tysklands årlige gassforbruk. De fire første FSRU-ene har i tillegg en samlet årlig importkapasitet på 20 bcm.