<iframe src="https://www.googletagmanager.com/ns.html?id=GTM-W3GDQPF" height="0" width="0" style="display:none;visibility:hidden">

SpaceX kjøper annonser på Twitter

Etter Elon Musks overtagelse av Twitter har SpaceX har bestilt en av de største annonsepakkene som er tilgjengelige plattformen.

Publisert 14. nov. 2022
Lesetid: 2 minutter
Artikkellengde er 272 ord
NERVØS STEMNING: Teslas, SpaceX' og Twitters konsernsjef Elon Musk har fått annonsørene til å bli nervøse etter hans oppkjøp av Twitter, da er det godt at et av Musks egne kan kjøpe annonseplass. Foto: Bloomberg

Mens mange selskaper vurderer å å droppe annonsering på Twitter, eller midlertidig suspendere annonseringen, frem til Elon Musk har pekt ut en ny retning for selskapet, er det minst ett selskap som skal begynne med annonser på den sosiale medie-plattformen: SpaceX. 

Elon Musks romfartselskap har bestilt en av de større annonsepakkene som er tilgjengelige hos Twitter. Kampanjen skal promotere SpaceX' satellitt-internettjenesten Starlink i Spania og Australia, viser interne papirer som CNBC har sett. 

Kjøpte «takover»

Annonsekampanjen som romfartselskapet kjøper på Twitter kalles en «takeover» –  «overtakelse» på norsk. Kampanjen går ut på at et selskap kjøper en av disse pakkene, for minst 250.000 dollar, og da vil merkevaren være øverst på hovedtidslinjen på Twitter en hel dag, melder CNBC.

SpaceX er vanligvis ikke så store på annonsering, men etter at Musks inntog på Twitter kan det tydeligvis komme endringer på akkurat det. 

SpaceX utviklet Starlink med et ønske om kunne tilby høyhastighets internettilkobling til steder hvor det er dårlig eller ikke dekning i det hele tatt med. Starlink benytter seg av konstellasjon av satellitter som sender internett ned til abonnenter med terminaler fra SpaceX. 

Tar pause fra Twitter

Blant selskapene som derimot har rygget unna Twitter etter Musk ble tvunget til å kjøpe selskapet finner man flere av konkurrentene til «hjertebarnet» hans Tesla, blant annet har Audi, Volkswagen og General Motors. 

I tillegg har selskaper som blant annet General Mills, Pfizer og United Airlines stoppet å bruke Twitter som markedsføringsplattform inntil videre, som et svar på ulike former for hatytringer og feilinformasjon som blir spredt på plattformen, skriver CNBC.

Annonsegiganten Interpublic Group (IPG), som representerer blant annet Coca-Cola og American Express, har også gått ut og anbefalt sine kunder å ta en pause fra Twitter-annonseringen fremover.